Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Muistatteko surullisenkuuluisan P.T.-nimikkeen, joka kiusoitteli lopulta julkaisematta jäänyttä Silent Hills -peliä?

Kyseinen Hideo Kojiman johdolla työstetty tuotos tarjoili kauhua hyvin pienimuotoisessa ympäristössä. Nyt näillä samoilla apajilla on kaksi samasta puulajista veistettyä peliä.

Onko Platform 8:sta ja The Cabin Factorysta kauhupelien aatelistoon?

Platform 8 (Teksti: Petri Kataja)

"Olet jumissa junassa, joka kulkee ikuisesti. Pidä silmällä poikkeavuuksia ja etsi tiesi ulos." Näin kuuluu äskettäin julkaistun Platform 8:n kuvaus. Noissa kahdessa lauseessa onkin koko kupletin juoni ja tarina kokonaisuudessaan. Mutta mitäpä muuta sitä kaipaisi, jos muut aspektit ja hinta ovat kohdillaan. Ja ainakin toinen näistä asioista on just eikä melkein.

Kotake Create -kehittäjä voi olla tuttu nimi vuoden 2023 The Exit 8 -kävelysimulaattorista, jossa pelaaja on jumissa japanilaisen metroaseman uumenissa. Homman nimenä oli etsiä poikkeavuuksia ympäristössä, jotta surrealistisesta ympäristöstä pääsisi kenties pakenemaan.

Näiltä sijoilta se matka alkaa.

The Exit 8:aa ei voinut kuvailla pelottavaksi, mutta nyt konsoleille saatu Platform 8 -jatko-osa pyrkii sekä nostattamaan niskavilloja pystyyn että suorastaan säikyttelemään.

Uutukaisen alussa pelaaja löytää itsensä istumassa metrovaunusta, jossa on hänen lisäkseen vain yksi mies kännykkäänsä keskittyneenä. Vaunun päädyssä olevan oven saa auki, mutta sieltä paljastuu tismalleen samalta näyttävä kabiini ja sama luurintuijottaja. Sama toistuu seuraavassa vaunussa, mutta sitten alkaa tapahtua kummallisuuksia.

Mitä pidemmälle vaunuissa etenee, sitä enemmän poikkeavuuksia ilmenee. Nämä "anomaliat" vaihtelevat häiriintyneistä mainosplakaateista päättömiin ihmishahmoihin ja selän takana hengittävistä olennoista ovesta sisään kurkottaviin jättikäsiin. Tunnelma on parhaimmillaan hyytävä, hämmentävä ja säikkyäkin saa. Osan kummallisuuksista voi ohittaa, kun taas osa niistä toimii ikään kuin pieninä puzzleina, ratkaisemista vaativina aivopähkinöinä.

Sumuinen pysäkki. Kuvasta voi myös löytää vihjeen oikeasta toimintatavasta.

Pelaajan tehtävänä on selvitä tarpeeksi monesta tapahtumasta, jotta ovet vapauteen saattaisivat joskus kenties aueta. Kovin montaa kummallisuutta ei tarjolla ole, mutta eipä loppuun pääseminen ole muutenkaan kovinkaan pitkä operaatio, sillä lopputeksteihin pääsee alle tunnissa. Toisen sortin päätepisteeseen toki myös jo nopeamminkin.

Ulkoasultaan Platform 8 ei ole lainkaan hassumpi, joskin nähtävää ei ole kovinkaan paljoa. Äänimaailma sen sijaan tukee hyvin pelin muuta hämmentävää sisältöä, vaikka siitä ei olekaan paljoa kerrottavaa. Tarjolla ei näet ole musiikkia, vaan korvakäytäviin solisee junan kolinaa ja epämääräisten tapahtumien aiheuttamia ääniefektejä.

Mannekiinit nostattivat ihokarvat pystyyn ensikohtaamisellaan.

Kyseessä on ihan kelvollinen kokemus, jossa on tekemistä ja kokemista muutamaksi hassuksi hetkeksi. Tunnelma on kohdillaan, mutta simppelistä kokemuksesta ei jää paljoa kerrottavaa jälkipolville.

Yksi erityinen asia Platform 8:sta pitää vielä nostaa framille. Tuotos ei nimittäin ole hinnalla pilattu, sillä sille on lätkäisty noin neljän euron hintalappu. Rahaa joutuu siis pulittamaan jotakuinkin saman verran kuin 700 gramman einesmaksalaatikosta. On itsestä kiinni, haluaako enemmän einesmaksaa vai hämmentävän junamatkan.

Platform 8 on julkaistu toukokuun lopussa PC:lle ja nyt marraskuun lopussa Switchille, PlayStation 4:lle ja PlayStation 5:lle.

The Cabin Factory (Teksti: Petri Leskinen)

Tehtävä on simppeli. Tutki liukuhihnalla saapuvia hirsimökkejä ja päättele, kummitteleeko niissä vai ei. International Cat Studiosin debyyttipeli on lyhyt, kiehtova ja sopivassa suhteessa ahdistava kauhukokemus, joka lyhyessä ajassa kertoo erään mökin traagisen historian ja pelottelee ohimennen monella eri tavalla.

Vielä 16 eri koitosta jäljellä, toteaa päähahmo.

Jokainen koitos alkaa samalla tavalla. Liukuhihna tuo identtisiä mökkejä yksi kerrallaan eteen, ja pelaajan tehtäväksi jää painaa joko Vaaraton- tai Vaarallinen-painiketta. Ulkopuolelta tilannetta on mahdoton havaita, joten tie vie joka kerta ahtaan metsämökin pimeyteen. Ulko-oven toisella puolella odottaa ote pienen perheen raskaasta arjesta: tilannetta ei tarvitse kauaa katsoa havaitakseen, ettei kaikki ole kunnossa. Tunnelma on alkuun enemmän ahdistava kuin pelottava, mutta tilanne kääntyy nopeasti päälaelleen. The Cabin Factory kannattaa kokea kuulokkeet päässä.

Isä synkistelee melkein aina pöydän ääressä.

Ränsistyneessä mökissä aika tuntuu pysähtyneen. Isä istuu jähmettyneenä ruokapöydässä, takkatuli loimuaa uuninpeltien raoista ja lasten lelut odottavat leikkijäänsä. Pieninkin liike paljastaa pahan hengen, sillä piru on niin sanotusti yksityiskohdissa. Tällöin on parasta juosta ulos ja raportoida havainto. Teoksen läpäisy vaatii kahdeksan onnistunutta raportointia, mutta erilaisia skenaarioita on yhteensä nelisenkymmentä. Osassa ei tapahdu mitään, toisissa pahuus pääsee todella irti.

Mökki ja raportointipainikkeet.

The Cabin Factoryn vahvuus on jännityksen ylläpidossa ja luomisessa, vaikka pelin läpäiseekin noin tunnissa. Se on kompakti, henkisesti raskas tutkimusmatka, joka luottaa psykologiseen kauhuun. Realistinen ulkoasu ja ammattimainen audiosuunnittelu tukevat kokonaisuutta. Mielenkiintoinen, joskin todella nopeasti koettu kauhujulkaisu, jonka ympärille olisi ollut helppo rakentaa lisää.

The Cabin Factory on saatavilla 13. joulukuuta alkaen PC:lle.

Lisää aiheesta:

Kirjaudu kommentoidaksesi