Xbox 360:lle keväällä 2007 julkaistu Crackdown oli alun perin tarkoitettu vanhalle Xboxille. Fakta käy ilmi Digital Foundryn haastattelussa, jossa jatko-osaa kehittävä Ruffian Games pureutuu pelien tekniseen puoleen.
– Alun perin peli oli RenderWare 3:a käyttävä Xbox-nimike. Sitten se siirtyi Xbox 360:lle ja RenderWare 4:n hyvin varhaiselle versiolle. Valitettavasti EA perui RenderWare 4:n, mikä jätti massiivisen guatemalalaisen vajoaman kokoisen tyhjiön pelin tekniseen arsenaaliin. Se oli melkoinen katastrofi, Ruffian Gamesin johtaja Gary Liddon kertoo.
Jatko-osan kehitysprosessissa on riittänyt niin ikään haasteita, sillä Crackdown 2:n matka hyväksytystä ideasta valmiiksi tuotteeksi kesti 18 kuukautta, joista vain 12 käytettiin täysimittaiseen tuotantoon. Jatko-osa käyttää samaa pelimoottoria kuin alkuperäinen, joskin osia siitä on pistetty merkittävästi remonttiin. Kehittäjät ovat erityisen ylpeitä neljän pelaajan yhteistyötilasta ja verkkokoodistaan.
– Kaiken mitä voit tehdä yhden pelaajan Crackdown 2:ssa, voit tehdä kolmen kaverin kanssa ja se näyttää aivan yhtä mahtavalta. Crackdown 1 toimi "locksteppinä", oli vain kahdelle pelaajalle ja molemmilla pelaajilla oli vain puolet aktiivisista objekteista verrattuna yksinpeliin. Se ei ollut hyväksyttävää suhteessa Crackdown 2:een haluamiimme asioihin, joten jouduimme tekemään joitakin todella eksoottisia juttuja verkkokoodissamme saadaksemme aikaiseksi haluamamme kokemuksen, Liddon kertoo.
Crackdown 2:n vetovastuussa on Ruffian Games. Moni alkuperäisen pelin parissa Real Time Worldsilla töitä paiskinut kuuluu uuden studion palkkalistoille. Jatko-osan kehittämisessä on avustanut Proper Games, joka myös vastaa tulevasta ladattavasta lisäsisällöstä. Liddon lupailee sisällöltään merkittäviä laajennuksia. Lisäksi Ruffianin tulevaisuuden suunnitelmista saadaan ehkä pieniä vihjeitä.
– Onnistuimme kasvattamaan tekoälyhahmojen määrää noin kahdeksankertaiseksi CD1:stä CD2:een, joten kuka tietää, mitä saamme Crackdown 3.een, ohjelmoija Neil Duffield vihjailee.
Digital Foundry pureutui aikaisemmin alkuperäisen pelin ja jatko-osan eroavaisuuksiin Crackdown 2:n demon pohjalta tehdyssä artikkelissa. Peli saapuu kauppoihin 9. heinäkuuta.
Kommentit
Lockstep on siis ilmeisesti eräänlais...
Lockstep on siis ilmeisesti eräänlaista marssia, jossa edetään varpaat kiinni edellä hiihtävän kantapäässä. En nyt tuolle keksinyt oikein minkäänlaista pätevää suomennosta.
EDIT: Hiihtävän = kävelevän, astelevan jne
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi