Heti vuotuisan Game Developer Conferencen alkuun Microsoft julkisti XNA-rajapinnan ja kertoi jo toimittaneensa kehittäjille ensimmäiset versiot XNA Studios -työkaluista, joiden tarkoituksena on helpottaa kehitystyötä ja alentaa sekä kustannuksia että aloituskynnystä. Uusi rajapinta taasen helpottaa pelien kehittämistä Xbox 360:lle ja PC:lle rinnakkain.
Microsoft ilmoitti myös avaavansa Xbox Live -palvelinalustan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voivat pelistudiot toukokuussa ilmestyviän uusien kehitysyksiköiden myötä käyttää monipuolisemmin Liveä hyödyksi muun muassa tekemällä omia servereitään. Uudistus helpottaa Burnout Revengessä nähtävän Save and Sharen sekä Project Gotham Racing 3:n Gotham TV:n kaltaisten toimintojen toteuttamista.
Uudet apuvälineet ovat osittain myös vastaus Microsoftin saamaan kritiikkiin, sillä massiivisten verkkoroolipelien tuominen Xbox 360:lle helpottunee sekin huomattavasti.