Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Kojima ei saavuttanut visioitaan Metal Gear Solid 4:ssä

Edge-lehden haastattelussa Metal Gear -sarjan luoja Hideo Kojima paljastaa, ettei PS3:lle kesäkuussa julkaistava Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots täysin vastaa hänen alkuperäisiä suunnitelmiaan.

- Pelillisesti se on melko lähellä alkuperäsitä visiota; hiivit taistelukentälle ja voi valita toimitko salassa vai vaikutatko tapahtumien kulkuun suoremmin. Graafisesti, kuten hahmojen liikkeiden sulavuuden tai karttojen koon suhteen, ei kuitenkaan saavutettu alkuperäisiä tavoitteitani, Kojima kertoi.

- Kun ensimmäisen kerran esittelimme pelimoottoria Tokyo Game Showssa olimme todella ylpeitä ja iloisia. PS3 oli unelmakone ja meillä oli todella monia ideoita. Mutta kun toden teolla aloitimme kehittämisen, huomasimme useita rajoitteita, joten pelistä tuli sellainen kuin se nyt on. Tarkoitus oli ottaa kymmenen askelta eteenpäin, mutta todellisuudessa jäimme vain yhteen, joten hiukan edistystä kuitenkin tapahtui.

- Muistan kolme vuotta sitten sanoneeni, että haluamme luoda jotain vallankumouksellista, mutta todellisuudessa emme voineet tehdä sitä prosessorin vuoksi. Itseasiassa käytämme Cell-prosessoria sen äärirajoilla. Älkää kuitenkaan ymmärtäkö minua väärin. En kritisoi PlayStation 3 -konsolia, mutta emme vain olleet alunperin tietoisia mitä kaikkea lopullinen laite tarjoaa. Olimme luomassa jotain, mitä emme voineet täysin nähdä, Kojima päätti.

Galleria: 

Kommentit

Kojima on muuten aina ollut pettynyt, saadessaan jonkun MGS:n valmiiksi.

Sama juttu oli MGS:n ja MGS2:n kohdalla.

eli niin hyvässä kuin pahassa mgs4 ottaa kaikki irti mihin ps3 pystyy ton jutun mukaan

Niin Kojima sanoo, mutta parin vuoden päästä joku saa jälleen enemmän tehoja irti koneesta jollakin ihmetempulla. :D

Ihmetyttää nämä lausunnot kyllä. Ei pakosti kovinkaan hyvää mainosta ja kaiken lisäksihän lehdistö piti peliä ensimmäisenä kunnon next gen (current gen...) pelinä pitkien sessioiden jälkeen.

Jos pelintekijä sanoo ennen oman pelin julkaisua, että jäätiin kymmenesosaan siitä mihin tähdättiin, kannattaisi miettiä mitä Kojima itse asiassa haluaa rivien välistä viestiä. Kovasti pettyneeltä kaveri vaikuttaa.

Visionäärille ei mikään riitä toteuttamaan päiväunia. Silti myöhemmin tulee esityksiä, joissa on menty vielä pidemmälle ja kattavammin osattu käyttää tekniikkaa hyväksi.

Hyvähän se on kuitenkin pitää tavoitteet korkealla, niin tulee ainakin tehtyä parasta mahdollista jälkeä sen hetkisellä osaamisella.
Mutta kuten konsoleilla aina, niin vielä tulee suurempaa ja kauniimpaa, vaikka joku olisi kertonut jo vuosia sitten rajojen tulleen vastaan.

"Itseasiassa käytämme Cell-prosessoria sen äärirajoilla"

Itseasiassa en tahdo nähdä MGS4:ssä mitään, joka käyttäisi Cell prosessoria äärirajoilla. Ehkä sitä kuitenkin käytettiin johonkin "syvällisempiin asioihin", kuten muistan Kojiman 3 vuotta sitten sanoneen.

Graafisesti pelistä on jäänyt omalta kohdalta aika ristiriitainen maku. Osa kuvista on hiton hienoja, osa taas sumeita. Se vähän pelikuva, mitä olen katsellut on sentään selvästi keskitason yläpuolella.

Oli tilanne mikä hyvänsä, niin itse aijon MGS4:n ostaa. Kuten Agle jo totesi, niin Hideo on tuntunut vähän joka pelinsä jälkeen pettyneeltä, vaikka arvosteluissa tulisi pelkkiä kymppejä. Sen perusteella, mitä ennakkoon olen kuullut, niin tästäkin on varsin kelpo tuotos tulossa.

Eipä minua graafiset "virheet" tai "lipsumiset"(hoho)kiinnosta, kunhan juoni on sitä samaa laatua kun ennekin, niin tulee yksi parhaista konsoli peleistä.

Kuten Pibe jo sanoi, pistää hieman miettimään, että arvostelijat pitävät tätä ensimmäisenä todellisena nextgen-pelinä kun taas Kojima itse on pettynyt. Kertoo todella selkeästi miehen kunnianhimosta, joka on jo nähty aiempien osien kohdalla ja täälläkin mainittu useampaan kertaan.

Itselleni on tärkeintä, että hienoa pelimekaniikka ei häiritsisi ruudunpäivityksen notkahtelu. Sama pätee myös GTAIV:ssa.

Kojima nyt on aina ollut sellainen sälli, että sen kannattaisi pitää se suu kiinni ja suunnitella vaan niitä pelejä.

Luovien ihmisten taakka...

Ihme itkua. Tekis pelinsä peeceelle.
Siitähän ei oo epäilystäkään etteikö tämä menesty.

Minusta tuntuu, että tulevasta Metal Gearista tulee ihan yhtä loistava kuin vanhoistakin.

Kojima on tyhmä kun kritisoi omaa tuotettaan ennen kuin se on edes julkaistu. Vai onko tämä joku Kojiman omalaatuinen myyntikikka, että jos hän kritisoi tuotettaan niin silloin se on mahtava peli?

Omalaatuinen tyyppi.

Noh, ainakin mies on(tai siis näyttää olevan :P) rehellinen, ja eipä häntä ole rahalla Sony vuorannut omaksi mainos maskotikseen.

Ja onhan se hyvä juttu että antaa hieman kritiikkiä asioista. Eipä tämä minua estä ostamasta PS3:ea ja MGS4:jää. Juonen ja pelin takia tämä ostetaan ei minkään grafiikan.

Mielestäni grafiikka on yliarvostettua.

Taitaa olla alkusoittoa perusteille miksi sarjaa pitää vielä jatkaa.

"Taitaa olla alkusoittoa perusteille miksi sarjaa pitää vielä jatkaa."

Mietin muuten ihan samaa

Nimenomaan. MGS sarjassahan on joka kerta "ollut viimeinen osa".
Varmasti jatkuu, ainakin näillä kommenteilla.

Mukavaa vaihtelua siihen normaaliin " This is the best game you are going to play ever " PR löpinöihin muilta tekijöiltä..

Kojima on hieno mies.

Kojima on nero. Juonihan se MGS peleissä se tärkein osa on!

Sääli pisteitä vaan kerää haukkumalla itse omaa peliään jotta kaikki ostaisivat sen ja ylistäisivät sitä XD.

"Sääli pisteitä vaan kerää haukkumalla itse omaa peliään jotta kaikki ostaisivat sen ja ylistäisivät sitä XD."
-Traddash

Haha! :D

Itse ainakin luulen että ihmiset odottavat nyt vähän liikojakin MGS4:ltä, joten Kojima palauttaa heitä vähän maanpinnalle antamalla kritiikkiä omasta teoksestaan..

Onneks kojima ei oo, kuin EA joka aina väittää tekevänsä jotain uskomatonta peleissään. Jospa kojima sitten PS4:sella onnistuu tekemään mitä haluaa

Kojima on sellainen persoona, jollaisia tarvittaisiin nykyään enemmän. Nykyään kaikki menee harmaan massan mukana, eikä yksilöllisyyttä enää arvosteta. Kertoo paljon nykyajan ihmisistä.

Luovuutta kaivataan.

Kojiman itsekriittisyys vs. Uwe Bollin ylimielisyys, valitsen Kojiman. ;)

Taiteilijoille on tavallista, että he ovat usein pettyneitä saadessaan jotain valmiiksi. Sitä voisi verrata masennukseen.

Vähän turhan perfektionisti on Kojima, mutta minkä sitä luonteelleen voi. MGS2:n suhteen Kojima myös voivotteli raudan asettamia rajoituksia, mutta kyseinen peli oli kuitenkin siihenastisista PS2-peleistä kaunein. Ja kuten hän totesikin, pelillisesti MGS4 pääsi tavoitteeseensa, eli mikäpä sitä on pelatessa.

"Ja kuten hän totesikin, pelillisesti MGS4 pääsi tavoitteeseensa, eli mikäpä sitä on pelatessa"

Parempi näin päin, sillä alkaisi kuulostaa viellä enemmän huolestuttavalta, jos Hideo olisi todennut, että pääsi graafisesti tavoitteeseen, mutta jäi pelillisesti paljon siitä, mitä ajatteli. Grafiikka, kun nyt nykyisilläänkin on MGS4:ssa kaunista katseltavaa.

Noi Japanialaiset on nyt aina vähän vaatimattomia. Ja ehkä se on parempi, että sanoo ettei pelistä tullut niin hyvä kuin haluttiin, kuin että se on kaikki mitä voimme toivoa...ja sitten peli osoittautuu ihan paskaksi.

Eiköhän sieltä tule ihan kova peli. Grafiikka ei välttämättä ole ihan sitä parasta, mutta kuitenkin parhaimmistoa. Pelasin vasta vajaa viikko sitten ekan kerran MGS1:n läpi, oli kyllä hieno peli. No juoni ja hahmot siis. Vielä ois 2 ja 3 pelattavana ennen nelosta. :)

"Kojima on tyhmä kun kritisoi omaa tuotettaan ennen kuin se on edes julkaistu. Vai onko tämä joku Kojiman omalaatuinen myyntikikka, että jos hän kritisoi tuotettaan niin silloin se on mahtava peli?"

Taidat ite olla tyhmä kun haluat kuulla vain myyntipuheita etkä sitä mitä mieltä henkilö oikeasti on? Ei se ole mikään myyntikikka, hän vain kertoo että ennekuin tiesivät ps3:sen raudasta, suunnittelivat jo aikamoisia suunnitelmia. Mee lukeen tiltin halo 3 arvosteluja, siinä sulle myyntipuhetta eli mieluisaa luettavaa ;P

En tiiä viittiikö tätä sitten edes ostaa, jos pelin kehittäjänkin mielestä, peli on "ihan huono" :D Noh kyllä tää kait hankittua tulee...

PS4 confirmed, MGS5 confirmed

Kyllä Metal Gear-sarja vielä jatkoa saa.

Mutta onko jatkossa mukana esim. Solid Snake tai Kojima, siitä ei ole varmuutta.

Kojima on varmasti kova jätkä, mutta loogisuus ei kuitenkään näytä hallitsevan hänen jokaista kommenttiaan. Uskon kyllä, että Konamin pojat käyttävät prosessoria äärirajoilla, mutta ehkä heidän silti pitäisi juuri paneutua tähän asiaan. Mitä kautta kauneutta luodaan? Miten kokonaisuuksista tehdään suuria ja saumattomia?

On hieman absurdia ajatella, että MGS olisi äärirajojen ääriraja, eikä Kojima sitä varmasti tarkoittanutkaan. Hän ei vain tunnu arvostavan loogista argumentointia, mutta ehkä herra juuri nauttii sanojensa jälkipyykistä. (muistelkaa käsittämätöntä PS 3, XBOX 360, Wii -kuvailua) Vai oliko tämä ainoastaan julkinen oikeutus jatkaa (jälleen kerran) "nortinvetäjän" tarinaa.

All in all: narrin ja narrien nakittajan raja on usein hyvin häilyvä. Kojima ottaa tietoisia riskejä, mutta mieluummin näkisin ne töllön ruudulla kuin monitorilla.

"En tiiä viittiikö tätä sitten edes ostaa, jos pelin kehittäjänkin mielestä, peli on "ihan huono" :D Noh kyllä tää kait hankittua tulee..."

Edellistenkin osien kanssa Kojima oli pettynyt, mutta silti niitä pidetään kaikkien kolmen pleikkarin (PS, PS2, PSP) parhaimmistossa olevina peleinä. Tuskin siis MGS4 epäonnistumaan tulee Hideo vaan aina elättelee vähän turhankin suuria haaveita peliensä suhteen.

Jotenkin tuntuu typerältä, että pelin tekijä tulee ja antaa tälläistä lievää negatiivista kommenttia pelistään. Sen jälkeen joillan ihmisillä herää epäilyksiä, jonka jälkeen MGS fanit (kuten itse) tulee puolustelemaan peliä. Vähän niinkuin fanit tappelisivat pelin tekijää vastaan... ?

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi