Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Microsoft höllää Xbox 360:n HD-vaatimuksia

Black Rock Studiosin David Jefferies paljastaa Microsoftin luopuneen Xbox 360 -pelien 720p-vaatimuksesta. Kehittäjät voivat nykyään vaihtoehtoisesti laskea resoluutiota kuvanlaadun parantamiseksi esimerkiksi reunanpehmennyksellä.

Jefferies perustelee Developin verkkosivuilla uutta linjausta näyttölaitteiden erilaisilla resoluutioilla, joista johtuen konsolin lähettämää kuvamateriaalia joudutaan usein skaalaamaan. Näin kuvan yleiseen laatuun keskittyminen voi olla pelikokemuksen kannalta järkevämpää.

Tähänastisista peleistä 720p-vaatimuksesta on vapautettu muun muassa Call of Duty 4: Modern Warfare ja Halo 3, jotka ovat Xbox 360:n menestyneimpiä julkaisuja. Myös Modern Warfare 2 ja Halo 3: ODST renderöidään alemmalla resoluutiolla.

Galleria: 

Kommentit

Kun oikein muistelee, tulehan noita alemman resoluution pelejä enemmänkin mieleen. PGR3 oli jo ainakin julkaisussa.

Ei se resoluutio olekkaan grafiikan kannalta tärkein, joten eipä tuo haittaa, kunhan grafiikka tulee muuten olemaan laadukasta:) Pelkkä korkea resoluutio ei todellakaan tee pelistä vielä hienoa, jos muuten grafiikka kusee.

Mielestäni tämä on aika huono päätös, sillä ainakin FPS- ja autopeleissä vertikaaliset pikselit ovat hyvin tärkeitä. Ainkakin cod4:sta isolla ruudulla ihan hirveä pelata ja vielä se rajottaa näkyvyyttä, koska kauempana olevat esineet ovat mössöä. Esim vegas1:sen ratkaisu 720p 30fps on huomattavasti miellyttävämpi. Ne 80 pikseliriviä vain ovat liian tärkeitä. Leveyspikseleillä ei niin väliä kuten esim. mgs4 1024x768 on aika hyvä kompromissi. Itsellä siis ps3, mutta sieläkin ollaan kärsitty jopa 576p ratkaisusta. Myönnän kyllä sen että codissa on niin pienet mestat ettei siinä hirveän kauas tarvi nähdä, mutta kuvitelkaa vaikka BF missä pystyy ampuu johonkin 100metriin.

Carmanen, kyllä muuten tekee. Rumakin peli näyttää paremmalta tarkempana kuin sumeana.

Outo päätös sinänsä MSlta. No onhan se väärin sallia tiettyjen firmojen tehdä ali-HD pelejä ja samalla vaatia toisilta HD-tarkkuutta ja 2xAA.

Ei muuten tee. Oliko MW nyt esimerkiksi haitaksi asti sumea? Pelikonsoleiden resoluutio on PR-miesten megapikseli; numeroita on vielä helpompi myydä, kuin hyvää grafiikkaa. Animaatio ja pelaajan toimiin reagoiva grafiikka, kuten fysiikat ja dynaamiset varjot ovat pääasia ja ne tekevät vaikutuksen.

Mitä?, kyllä muutennii tekee. Oliko MW haitaksi asti sumea? Ei haitaksi asti ehkä, ellei vähänkin kaemmas tähtäile ja yritä erottaa snipu-naamoja ruohon seasta. Näyttäisikö peli paremmalta jos se olisi 720p? Totta hemmetissä, eihän siitä tarvi edes väitellä. Jos saman 600p pelin saisi vielä vertailtavaksi 1080p versioon, ero olisi sellainen että tippa tirahtaisi pöksyyn.

Niin kauan kun pelin voi tehdä "tempuilla" hienoksi, ei se minua haittaa, varsinkin jos ruudunpäivitys on hyvää.

Niin natiiviresoissa on huomattava ero, mutta jos alle 720p peli skaalataan ylöspäin niin eroa ei huomaa ellei todella läheltä katso tai laske niitä kuuluisi pikseleitä. Pelattavuuden kannalta ei eroa ole ellei sitten pienemmän resoluution hyväksi.

Natiiveja 1080p pelejä kun tulee harvakseen enkä usko, että graafiseen olemukseen kannattaa panostaa enemmän kuin pelattavuuteen ja jos on saatavilla keino 60fps ja tasainen framerate niin kyllä minä se mieluummin otan kuin korkeamman resoluution ja hikisen 30fps.

On olemassa vain yksi alusta joka tarjoaa todellista HD-pelaamista ja se on PC. Nykykonsolit joutuivat ehkä tälläiseen välivaiheeseen, jossa tehojen piti riittää, mutta niin ei kuitenkaan käynyt ja vaikka suljettu alusta antaa selvän hyödyn niin sittenkin rimaa hipoen aina päästään näihin HD-tavoitteisiin.

AA:ta pelissä pitää olla, oli se sitten tehty skaalaamalla tai ihan "normaalisti". Mutta tietenkin pitää se pelattavuus ekana saada kuntoon ja minusta usein se grafiikkaan painostaminen on ollut monen firman kompastuskivi ja tulee sellaisena olemaan.

Konsolipelit näyttävät upeilta koska usein niihin panostetaan enemmän, mutta jäävät sitten hieman PC:n tarjonnasta. Ehkä tämänkin takia PC-pelaaminen ei ole kuolemassa vielä vähään aikaan. Vaikka konsolipelaaminen onkin helpompaa niin oikeasti peleistä pääsee nauttimaan vasta kun ne PC:lle tulevat. Uusin Batman on kuulemma äärimmäinen esimerkki graafisesta erosta PC:n ja konsoleiden välillä (kunhan omistaa Nvidian näyttiksen)..

Ei riitä tehot.

Eipä ainakaan omalla kohdallani haitannut "huono" näkyvyys cod4 multiplayerissä. Hyvin sujui pelit.

Saisivat todellakin panostaa siihen sisältöön grafiikkaa enemmän. Nykyään tuppaa tulemaan hyviä pelejä melko vähän. Kaikki ovat vaan toistensa kopioita sisällön puolesta. Näin karkeasti sanoen.

Pakko sohaista sen verran että voi sitä vahingonilon määrää jos tämä ilmoitus olisi tullut PS leiristä...

Ei kun hetkinen...

PS leirin ei ole edes tarvinnut noudattaa aiemminkaan ehdotonta 720p vaatimusta. Voi tätä vahingoniloa !!!

Unohtakaa koko juttu, meni huonoksi vitsiksi, mutta käytännön merkitystä tuolla ei ole pelikokemukseen. Kunhan ei nyt Wii grafiikoiksi mene...

Fps peleissä ruudunpäivitys on todella tärkeää ja varmasti tällä ratkaisulla saadaan MW2:stakin huomattavasti pelattavampi peli boxilla kuin mitä se olisi ollut jos MW2 olisi pakotetttu 720p resolle. Mutta fakta on tosiaan se että kyllä hd-kuva on aina kauniimpaa ja kun peli tulee molemmille alustoille (ps3 ja xbox360) ei ole epäilystäkään ettenkö hankkisi peliä mielummin PS3:lle.

Ai ihan kuin MW2:n PS3 versio ei olisi myös SubHD:tä?

Pelasin Half-lifea silloin noin 10 vuotta sitten kun se ilmestyi 800x600 resoluutiolla, nyt pelaan sitä 1440x900 resoluutiolla enkä huomaa grafiikan parantuneen yhtään. Olennaista on millä resoluutiolla peli on alunperin suunniteltu pelattavaksi. Matalalla resoluutiolla saa tehtyä upeita pelejä, joita resoluution kasvattaminen jälkikäteen ei juuri paranna mutta tietysti olisi parempi, jos pelit tehtäisiin mahdollisimman korkealla resoluutiolla ja pyörisivät kuitenkin moitteetta vähintään 60 fps. Valitettavasti laitteiston rajat tulevat vastaan eikä pelintekijöillä ole loputtomasti resursseja. Siksi on hyvä, että annetaan tekijöille enemmän mahdollisuuksia päättää mihin haluavat pelinteossa keskittyä.

"Ai ihan kuin MW2:n PS3 versio ei olisi myös SubHD:tä?"

Kiitos kuin otit asian esille, olin täysin siinä uskossa että tottakai tehdään ainakin 720p ps3:lle kun rauta siihen taipuu. Uskomatonta paskaa Infinity Ward. Onneksi Operation Flashpoint 2 sentään tukee 1080p resoa. Melko varmasti tulee myös MW2 hankittua vaikka kismittääkin tuo hd reson puuttuminen :I

Jos joku peli tukee 1080p resoluutiota, se ei tarkoita, että se pyörii sisäisesti sillä resoluutiolla vaan että peli skaalataan 1080p resoluutioon. Esimerkiksi Halo 3 tukee 1080p resoluutiota.

Doctor Pepper: pitää paikkansa, tosin operation flashpointin natiivireso taitaa olla tuo 1080p PS3 versiossa, boxilla 720p ainakin mitä olen lueskellut of2 foorumeilta, 100% varmaa tietoa tämä ei ole, mutta 99,99% varmuudella ainakin 720p on natiivina. Suurta eroa näiden välillä ei ole varsinkaan alle 46" full hd ruuduilla, mutta sentään saadaan nauttia ainakin toisessa loistavassa räiskinnässä hd-resoluutiosta.

*sigh*

Taas graffahuorat itkevät kuinka se pieni ero resoluutiossa pilaa pelin... Ja kuten yleensä PS3 pellet (m.m konsolifinin Sony Defence Force, Karibu), tulevat tänne ilmaisemaan vahigoniloansa vaikka Sonylla ei edes ollut tällaisia vaatimuksia.

Yrittäkää nyt v*ttu ymmärtää että se PS3 EI ole absoluuttisesti tehokkaampi kuin Xbox 360, jopa molempien prossujen suunnittelua johtanut kaveri IBMllä totesi tämän...

Niin ja: Hyvä ruudunpäivitys ja renderöinti pikkasen matalemmalla resoluutiolla > Ajoittain diashowksi muuttuva ruudunpäivitystahti ja pikkasen korkeammalla resoluutiolla renderöidyt graffat. Jos et ole samaa mieltä olet grafiikkahuora

Tässä resoluutioasiassa PS3 on hieman heikommassa asemassa kuin boksi vaikka olisi muuten tehokkaampi. 256 megaa muistia ei vain yksinkertaisesti riitä kunnon tekstuureille aidolla (1920x1080) 1080p-tasolla. Ne tehoa vaativat pelit, joita mainostetaan 1080p grafiikalla ovat tietääkseni poikkeuksetta toteutettu jollain eksoottisilla kikkailuilla esim. 1280x1080. 1080p grafiikka vaatii muistia reilusti yli kaksi kertaa enemmän kuin 720p. Siksi on äärimmäisen vaikea uskoa, että mikään säädyllisen näköinen 3d-peli pyörisi ikinä PS3:lla 1080p natiivina koska jostain se ero on täytynyt kiskoa kun muut kamppailevat saadakseen pelit pyörimään sulavasti 720p. Kyse ei ole edes mistään prosessorin paremmasta hyödystä ihmekoodilla koska muistin rajat tulevat vastaan ensin. Jos sellainen peli joskus ilmestyisi, se näyttäisi huomattavasti paremmalta, jos tehot olisi käytetty johonkin muuhun osa-alueeseen.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi