Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

PS3:lla ajellaan ilman force feedbackiä?

Netin foorumeilla on jo jonkin aikaa käyty keskustelua PlayStation 3:n ja rattiohjaimien yhteensopivuudesta. Varsinkin force feedback -ominaisuuden toimivuutta on epäilty, sillä sen arvellaan liittyvän Sonyn patenttikiistaan Immersionin kanssa, jonka yleisesti uskotaan olevan pääsyynä myös PS3:n Sixaxis-pädin tärinättömyyteen.

1UP-pelisivusto otti asian tiimoilta yhteyttä Sony Computer Entertainment Americaan (SCEA), josta vahvistettiin, että PS3-pelit eivät tue rattiohjaimien force feedback -ominaisuutta, vaikka ne muuten toimivatkin.

Mikäli tieto pitää paikkansa, voimme vain toivoa, että asiaan saadaan muutos mahdollisimman pian.

Galleria: 

Kommentit

No voi perse, värinän nyt vielä ymmärtää, mutta tämä on jo liikaa... tosin vähän ihmetyttää miten muka sonyn patenttikiista vaikuttaisi esim. Logitechkin usb-rattipolkimiin?

Aivan. Gran Turismon pelaamisesta tulee kyllä tuskaa, jos forcea ei ole käytössä.. Toivoa sopii, että jokin ratkaisu tähän löytyy, kuten Sony tulee järkiinsä, eikä pelaajien tarvitse tärinöittä ajella.

Ostakaa vain 650 Paras ja kallein pelikonsoli ilman tärinää tai Forcea. Onhan siinä kallistukset ja BR, mutta ei taida pelaajia enää ne kiinnostaa.

Kyllä koko ajan vain tulee varmemmaksi, etten Pleikkaa osta. Tuskin olisin muutenkaan ostamassa, mutta nämä tämmöiset asiat ajaa minua kokoajan vain kauemmaksi kyseisestä laitteesta.

"Ostakaa vain 650 Paras ja kallein pelikonsoli ilman tärinää tai Forcea. Onhan siinä kallistukset ja BR, mutta ei taida pelaajia enää ne kiinnostaa."

öö en nyt oikein käsitä tätä kommenttia. Miten voit sanoa ettei pelaajia enää ne kiinnosta? Eihän vastaavia ominaisuuksia ole ollut edes vielä pelaajien saatavilla ennenkuin wii tuli markkinoille. Joten miten voit muotoilla kommenttisi "enää"? :D Tärinän puuttuminen on todella suuri miinus jota pelaajat varmasti tulevat kaipaamaan ja varsinkin ratista tämän pois jättäminen on todella ikävää.

Kannattaa nyt kuitenkin huomioida, ettei force feedbackien pois jäänti ole vielä mitenkään 100-varmaa.
Logitechiltäkin ilmestyi juuri tuo kuvassa näkyvä PS3:n ff-ratti Japanissa, joten olisi aika omituista, jos sitä ei tuettaisi.

Eipä hyvältä kuulosta, varsinkin kun nykyajan ratit alkavat olla jo varsin hyviä. Ralli ilman forcea ei tunnu miltään. No, onpahan 1 hyvä syy lisää jättää PS3 hyllyyn.

Nyt putoaa viimeisetkin syyt Sonyn tärinähuijaukselta, jota on perusteltu mitä ihmeellisimmillä syillä. Ohjain muka tulisi liian kalliiksi, kun se kuitenkin maksaa jo 50 dineroa, tai sitten värinä ei toimisi liikkeentunnistuksen kanssa, kun kaikki tekninen tieto osoittaa päinvastaista - eritoten Wiikake. On aivan käsittämätöntä, että valtava monikansallinen yhtiö ei viitsi myöntää julkisesti sitä, minkä kaikki tietävät.

Aika ikävä paukku monelle GT:tä odottavalle. Jos X360:n Forza 2:ssa ei olisi FF-tukea, olisi se henkilökohtaisesti kova pettymys. Tarkoittaakohan tämä myös lisäksi sitä, ettei PS3:n pelejä pelattaessa rateissakaan ole tärinöitä? Voivatko PS3:n pelit tukea tärinöitä millään tavalla rattiohjaimessa kun niitä ei sixaxiskaan tue, eli rateista tulisi yhtä tärinättömiä kuin sixaxiksestakin?

No voi voi ja ei.
Sonyn kommentteja lukemalla taas muut voivat vapaasti valmista forcefeedback ohjaimen ja ratin. Pelit saavat niitä käyttää vaikka Sonyn _virallinen_ ohjain ei niitä tue. GT autopeliin tulee forcefeedback ratti, ja nykyisistä Ridge Racer pelissä jo toimii FF ratit.

Uutisessa ei totuttaa, vaan se on joku erikoinen FUD uutinen.

Huonojen uutisten virralle Sonyn suunnalta ei näy loppua :O

"Sony Computer Entertainment America confirmed that there would be no supported force feedback technology with its PlayStation 3. They told 1UP the following:

All PS3 games are programmed for the SIXAXIS which doesn't have force feedback, therefore the force feedback in the wheels won't be recognized."

Foorumeiden mukaan RR7:ssa Logitechin Driving Force Pro toimii jotenkuten muttei siinä ilmeisesti kunnolla forcet pelaa kun ratti ei palaa keskelle kuten pitäisi. Tärinöitä oli huomattu kun seinään ajettiin. GT:n kanssa DFP ei toimi kuulemma mitenkään.

Edit: mutta kuulemma NFSC:n kanssa toimii FF. http://www.gamespot.com/ps3/driving/f1/show_msgs.php?topic_id=m-1-324363...

"Uutisessa ei totuttaa, vaan se on joku erikoinen FUD uutinen."

GT:HD ei tue Force Feedbackia. Eikä kannata varmaan odottaa sitä GT5:kaan. :\
Ja tämä on suoraan Sonyltä: All PS3 games are programmed for the SIXAXIS which doesn't have force feedback, therefore the force feedback in the wheels won't be recognized

edit: olen hidas

Niinkin pieni asia kuin pieni tärinämoottori ohjaimessa tahi ratissa tekee mielestäni melkoisen paljon. Sitä kokee olevansa enemmän pelissä sisässä, kun saa myös tuntoärsykkeitä esim. käsiinsä.

Tykkään pyssy- ja autopeleistä. Kumpikin on sellainen pelityyppi, jossa tärinöiden puute tekee aika suurta miinusta omasta mielestäni. Osumat ja lähellä tapahtuvat räjähdykset pitäisi tuntea, kun harvoin sitä kiinnittää huomiota mihinkään kuvaruudulla vilkkuviin hälytyksiin, joissa lukee, että nyt suhun osui luoti. Autopeleissäkin tärinällä voidaan kertoa onko pitoa vai ei ja parhaimmassa tapauksessa tuntee, onko autossa jotain suurtakin vikaa.

Tieto PS3:n tärinättömyydestä herätti surua, mutta ajattelin tulevani toimeen ilmankin, kunhan autopeleihin saa FF tuen. Nyt jos tuo tieto FF:n poisjäännistä pitää paikkansa ja tärinää tai FF:ää ei tosiaankaan tule, jää PS3 kyllä omalta hankintalistaltani pois. En koe, että tärinättömyys toisi mitään lisäarvoa verrattuna jo omistamaani kilpailijan valkoiseen ja kovaääniseen konsoliin, jolta löytyy tuki niin tärinöille kuin Force Feedbackillekin ;)

Sony eikä sen kumppanit SAA pistää minkäänlaisia FF-efektejä peleihin tai laitteisiin. Sonyn olisi vaan pitänyt maksaa maksut ja sopia uusi sopimus. Se, että joku pelifirma pistää GT5 FF:n niin merkitsee vain Sonylle oikeudenkäyntiä ja lisää rahan menetystä. PS3:ssa eikä sen peleissä tätä ominaisuutta saa olla ilman korvauksia.

Tästä se tärinä vasta alkaa.

Tosin olisi outoa, jos kiistaan ei saataisi loppujen lopuksi ratkaisua, sillä itse tärinäklaanin johtajakin on ollut mediassa hyvin kosiskeleva. Onhan kyseessä erittäin suuret rahat.

Silti: never underestimate the power of the sandbox

Tottakai on kyseessä isot rahat, sillä jos Sony sopii riidan jokaisesta PS2-ohjaimesta tulee rojaltit maksettavaksi eli kohtuullisen suuri summa jos pelkästään konsoleita on myyty 100miljoonaa+sitten PS3:n maksut vielä päälle.
Immersion on kehittänyt jo PS3:lle valmiiksi ohjaimen rumblen ja "sixaxis" kanssa, tosin Sony ei ole halunnut sitä ainakaan vielä.

"Ostakaa vain 650 Paras ja kallein pelikonsoli ilman tärinää tai Forcea. Onhan siinä kallistukset ja BR, mutta ei taida pelaajia enää ne kiinnostaa."

Jos kallistukset (liikkeentunnistus) jne. ei kiinnostaisi, niin Wii lentäisi aika nopeaan roskakoriin. Jäädään odottamaan...

On muuten hauska nähdä, miten tämä perustellaan.

Teksti kopioitu http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t420637,4520 sivulta.

Se on Sonyn Phil Harrisonin haastattelu. Kolmannet osapuolet saavat lisätä tärinäratit tai vaikka jonkun Logitech vibraatiopädin jos sellainen tulee markkinoille. Niiden tukihan on vain peliohjelmassa eikä se pelikonsolista tarvitse mitään tukea.

http://threespeech.com/blog/index.php?s=rumble&x=38&y=11
"If, further down the line, there was a way of marrying the two technologies, would Sony consider it?
No, because we're making a standard controller. With the PS2 we made 160 million controllers. Once you've defined the format, you stick to it. Now, that doesn't prevent third party steering wheels having force feedback and obviously [Gran Turismo creator] Kazunori is going to be keen to have that. There will continue to be vertically integrated controllers like that, which a specific to an individual game."

"All PS3 games are programmed for the SIXAXIS which doesn't have force feedback, therefore the force feedback in the wheels won't be recognized."

Missähän pädissä on ollut FF.. Harrisonin kommenttien perusteella vaikuttaa virheeltä? RR7 ja NFS: Carbon ilmeisesti jopa tukevat Rumblea/FF:ää ratin kanssa.

Microsoft ei viisauksissaan tue kuin omaa rattiaan.

" "Ostakaa vain 650 Paras ja kallein pelikonsoli ilman tärinää tai Forcea. Onhan siinä kallistukset ja BR, mutta ei taida pelaajia enää ne kiinnostaa."

Jos kallistukset (liikkeentunnistus) jne. ei kiinnostaisi, niin Wii lentäisi aika nopeaan roskakoriin. Jäädään odottamaan...

On muuten hauska nähdä, miten tämä perustellaan. "

Tiedätkös Wiin ja PS3:n kallistuksia ei nyt oikein voi suoraan vertailla. SIXAXIS=6 suuntaa ja tunnistus perustuu kiihtyvyyteen. Wii= tosi monta suuntaa :D ja perustuu ihan erillisiin sensoreihin eikä halpaa kiihtyvyysrihkamaa.

"Tiedätkös Wiin ja PS3:n kallistuksia ei nyt oikein voi suoraan vertailla. SIXAXIS=6 suuntaa ja tunnistus perustuu kiihtyvyyteen. Wii= tosi monta suuntaa :D ja perustuu ihan erillisiin sensoreihin eikä halpaa kiihtyvyysrihkamaa."

Tällä hetkellä käyttötarkoitukset sellaisia, että myös Sonyn kallistuksentunnistuksella voidaan tehdä monia samoja asioita.

Wiillä pelaaminen: Ohjain... niin ja se lisä ohjain, joka johdon kanssa kiinni varsinaiseen... ops olihan viel se palkki sinne television päälle
PS3:lla pelaaminen: Ohjain

"halpaa kiihtyvyysrihkamaa." aika sotaa lietsovaa, miltäs kuulostais esim. "Wii halpaa rahastusrihkamaa".

Ei kannata vielä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä tuleeko GT5:een FF vai ei. Mutta sen sanon, että jos siihen ei FF:iä tule niin eipä tule kyseistä tuotetta ostettua.

Koko tärinä/liikkeentunnistusfarssi kielii vain siitä, että kun Nintendo julkaisi oman ohjaimensa, oli Sonyn pakko vastata samalla mitalla. Markkinointi huusi "Meilläkin on, sixaxis nimeltään!" ja samaan aikaan tuotekehitys mietti, millä ihmeellä moinen toteutetaan. Nyt homma ei pelaa ja paskat on housussa. Nintendo käytti kuitenkin aikaa kapulan kehittelyyn, Sonyllä näyttää jääneen aika kortille. Mielenkiintoista. Uskon Sonyn silti pomppaavan pinnalle kuin kumipallon. Toisaalta, aina kun pomppu olisi odotettavissa, tulee taas uusi potku munille. Susi vai timangi? Aika näyttää.

Kyllähän se liikkeentunnistus hyvin toimii, mutta tärinät tärisevät muualla :)

Häjyhän se on jos niit ei tuu :/Tosin ei sitä vielä tiiä.^???? Mut silti en jätä ostamasta ps3!!!!!!! Olen aina ostanu ps1 jne...Niin miksen ny ostais 3 vaik hintaa on ? Se on rahaa vaan..Ja en mä hautaan kuitenkaan mitään saa oikein...Joten ilo irti joka pelikoneesta ja kaikista muista asioista ^^

"Häjyhän se on jos niit ei tuu :/Tosin ei sitä vielä tiiä.^???? Mut silti en jätä ostamasta ps3!!!!!!! Olen aina ostanu ps1 jne...Niin miksen ny ostais 3 vaik hintaa on ? Se on rahaa vaan..Ja en mä hautaan kuitenkaan mitään saa oikein...Joten ilo irti joka pelikoneesta ja kaikista muista asioista ^^"
Jep... PS3:ssa on kuitenkin yksi järjettömän huono puoli. Media ei pidä siitä...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi