Sonyn toimitusjohtaja, operatiivinen johtaja ja talousjohtaja Hiroki Totoki on kertonut näkemyksensä siitä, miksi Concord floppasi.
Sonyn johdolle esitettiin lukuisia kysymyksiä Concordista viimeisimmän tulospuhelun jälkeisen kyselytunnin aikana. Suurella rahalla tehty live-palvelupeli suljettiin alle kaksi viikkoa julkaisun jälkeen. Johtajan jakkaralla istuva Totoki selitti, että yhtiön toiminta live-palvelupelien parissa on yhä oppimisprosessi ja että sen oli otettava Concord-tapauksesta opikseen. Hän totesi, ettei uuden IP:n kohdalla voi tietää tulosta ennen kuin sitä todella kokeilee.
Totoki kertoi, että käyttäjätestausta ja sisäisiä arviointeja olisi tehtävä enemmän ja aiemmassa vaiheessa. Hänen mukaansa yrityksen organisointi on myös melko eristäytynyttä, joten kehitys- ja myyntiorganisaation rajojen ylittäminen olisi voinut olla paljon sujuvampaa. Tulevaisuutta ajatellen Totoki pitää tärkeänä, että sekä omien että kolmansien osapuolten julkaisujen osalta valitaan optimaaliset julkaisuikkunat. Tällöin pelit voidaan lanseerata alustalla ilman päällekkäisyyksiä ja varmistaa maksimaalinen tuottavuus kunkin julkaisun osalta.
Sonyn talousosaston varatoimitusjohtaja Sadahiko Hayakawa kommentoi myös asiaa: ”Julkaisimme tänä vuonna kaksi live-palvelupeliä. Helldivers 2 oli valtava hitti, kun taas Concord päädyttiin sulkemaan. Saimme paljon kokemusta ja opimme paljon molemmista.”
Lisää aiheesta:
- Missä vika? Tämähän on ihan hyvä peli!
- Jättimäiseksi flopiksi osoittautunut Concord säilyy osana Prime Videolle saapuvaa Secret Level -sarjaa
- Sonyn suurjulkaisu Concord vedetään pois myynnistä ja asiakkaiden rahat palautetaan – "Julkaisu ei sujunut kuten toivoimme"
- Pahasti flopanneen Concordin taru on lopullisesti ohi – Sony sulkee niin kehittäjä Firewalk Studiosin kuin Neon Koi -pelitalonkin
- Paljonko Concordin kehitystyö lopulta maksoi Sonylle? Villeimmät huhut väittävät pelin maksaneen jopa 400 miljoonaa Amerikan dollaria