Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Sonyn Hirai: Kilpailijat mukana viisi vuotta

Guardianin Games Blogin haastattelema Sony Computer Entertainmentin johtaja Kaz Hirai kertoi, että firman strategiana on ensin keskittyä pelaajiin ja vasta myöhemmin laajentaa kohderyhmää.

– Olemme aina aloittaneen ydinjoukosta ja vasta sitten laajentaneet. Konsoli vaatii aina vankat peruspelit, jotka vetoavat pelaajiin. Julkaisimme God of War 2:n PS2:n seitsemännellä vuodella ja monet kysyivät miksi teimme niin. Koska haluamme aina tukea ydinjoukkoa, Hirai perusteli.

– PS3 on vasta ensimmäisellä neljänneksellä 10-vuotista elinkaartaan, joten haluamme varmistaa, että ydinryhmä pysyy tyytyväisenä. SingStar ja Buzz ovat kuitenkin esimerkkejä, että haluamme laajentaa asiakaskuntaamme, mutta se on tehtävä hallitusti. Jos suurta massaa houkutellaan liian nopeasti ydinryhmän kustannuksella, menetät alustaasi tukevan pilarin, jota ilman sinulla on oikullinen yleisö, joka voi olla suuri, mutta voi äkkiä siirtyä muualle, hän selvitti.

– Se tietysti toimii, jos suunnittelet viiden vuoden elinkaarta, kuten kilpailijamme ovat aina tehneet. Uusi konsoli julkaistaan ja vanha unohdetaan heti. Me haluamme katsoa pidemmällä tähtäimellä kuinka hoidamme alustaamme ja mitä pelejä sille milloinkin julkaistaan, Hirai sanoi.

Hirai muistutti myös, että 140 miljoonaa myyneen PS2:n tuomitseminen kahden ensimmäisen vuoden menestyksellä olisi ollut ennenaikaista.

– Muilla konsoleilla, joilla on viiden vuoden elinkaari, menestyksen mittaaminen kahden vuoden jälkeen on helpompaa, mutta meille se on vielä liian aikaista, hän päätteli.

Microsoftin Shane Kim on tosin ilmoittanut vakaasti uskovansa Xbox 360:n jatkavan ainakin vuoteen 2015 asti.

Hirai puolestaan uskoi PS3:n uuteen kameraa sekä liikeentunnistavia sauvoja käyttävään ohjaussysteemiin ja kertoi pelijulkaisijoidenkin innostuneen siitä. Microsoftin pelkkään kameraan pohjautuva Natal sai Hirailta kiitosta luovuudesta:

– Tällä alalla kaikessa on kyse luovuudesta. EyeToy oli meille valtaisa menestys PS2:lla. Jos Microsoft haluaa tehdä saman Xbox 360:lla, niin hienoa. En ole siitä pahoillani, sillä kaikessa on kyse siitä, että kuluttajille on hienoa sisältöä, Hirai sanoi.

Galleria: 

Kommentit

Oliver, mä en tiennytkään, että God Of War 3 on julkaistu ;)

Mjoo, eli GoW2.

Hirailla on huono muisti tai ei osaa päättää, aiemmin Wii ei ollut kilpailija.

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3172369

Xbox360:lla on siis enää 18 kuukautta elinaikaaja ja wiillä jotain 30 kuukautta. Nopeesti ne taas hylätään.

Moi Kaz, olen pelaaja ja omistan 10 konsolia, mukaanlukien kolme Pleikkaa mutta ei Pleikka kolmosta. Koska aiotte vedota minuun?

Tuo EyeToy-viittaus oli melko tökerö, sillä tässähän ei nyt juuri ole kyse EyeToysta, vaan ihan muusta järjestelmästä.

"Hirai muistutti myös, että 140 miljoonaa myyneen PS2:n tuomitseminen kahden ensimmäisen vuoden menestyksellä olisi ollut ennenaikaista."

Kahden ensimmäisen vuoden perusteella PS2 voitti sukupolvensa konsolisodan niinkuin se lopulta tekikin. Tosin silloin varteenotettavat kilpailijat tulivat vasta PS2:n jälkeen mukaan. Kahden ensimmäisen vuoden perusteella PS3 on häviämässä konsolisodan.

Xbox360:lla on siis enää 18 kuukautta elinaikaaja ja wiillä jotain 30 kuukautta. Nopeesti ne taas hylätään.

ehdottomasti kannattaa uskoa sonyn sanomisia mitä microsoft tulee tekemään :)

"Olemme aina aloittaneen ydinjoukosta ja vasta sitten laajentaneet. Konsoli vaatii aina vankat peruspelit, jotka vetoavat pelaajiin. Julkaisimme God of War 2:n PS2:n seitsemännellä vuodella ja monet kysyivät miksi teimme niin. Koska haluamme aina tukea ydinjoukkoa."

Tämä on aika hillitön lainaus kaikin puolin. Ilmeisesti PS3:lla ei sitten ollut sitä ydinjoukkoa? :D

Joonahn: lopetatko sen boxifanboyttamisen: en mä nyt sanois että se on kauheen tökerö koska melko lähellä tuo on EyeToyta mutta vaan HD hommeleilla... ja Hiraiha sano että hieno homma että M$:kin pääsee messiin toho kamera tsydeemijuttuu

"Moi Kaz, olen pelaaja ja omistan 10 konsolia, mukaanlukien kolme Pleikkaa mutta ei Pleikka kolmosta. Koska aiotte vedota minuun?"

En ole Kaz, mutta ihan pakko esittää vastakysymys. PS3n pelikirjasto on aika pitkälle samankaltainen kuin edellisilläkin pleikoilla, mikä mättää?

Joohanh, jos edes joskus perustelisit mitä sanot. Osaisitko ihan omin sanoin tai vaikka muilta lainaimella kertoa miksi Natal on niin erilainen kuin Eyetoy? Molemmmilla tunnistetaan pelaajan liikkeet, Natalilla tietysti hieman tarkemmin. Missä se ero on, ettei Natalia voisi sanoa Eyetoy kopioksi?

Kannattaa Monkey perehtyä hieman tarkemmin Nataliin, sillä kyseessä on ehkä hieman syvällisempi projekti kuin EyeToy ja tulevaisuuden visiot melko suurellisia, enkä nyt puhu Milosta. Hauskaa muuten, että tämä "heiluttelu" on nyt sitten hienoa ja mahtavaa, kun sitä Sonyn toimesta ollaan tuomassa, vaikka toki tätä on ollut Nintendolla toimivana teknologiana jo pidemmän tovin ja "heiluttelu" Wiillä on saanut kritiikkiä. Ja kyseessä tosiaan on ihan suora kopio. No, olihan aikaan PS2:n huonompi grafiikkakin ihan mitätön juttu verrattuna sukupolven parhaaseen ja nyt yksi PS-poikien suurimmista ylpeydenaihesta on juuri tuo grafiikka. Niin se mielipide muuttuu.

Ja nämä Hirain jutut ovat kyllä niin hohhoijaa-tasoa. "Meillä on 10 vuoden tuki, kun oli PS2:llakin", joo kuultu on, mutta voisiko sitä levyä jo vihdoin vaihtaa. Seuraavaksi voisi alkaa kertoilemaan hieman siitä hinnanalennuksesta, se on kuitenkin se, mistä PS3:n myynnit ovat kiinni.

Karibu, jaa että minua ei lämmitä MGS4, "Final Fantasy" 13, Soul Calibur 4, Gran Turismo 5, Tekken 6... mistä ihmeestä voisi mättää, ihan samat sarjat kuin PS2:lla, ja vielä ihan samoilla kontrolleilla? Miten ihmeessä ei hotsita ostaa laatikkoa?

Karibu: "PS3n pelikirjasto on aika pitkälle samankaltainen kuin edellisilläkin pleikoilla, mikä mättää?"

Hintana tosin on jotain ihan muuta ja ei tuo pelikirjasto kyllä tosiaankaan ole sitä, minkä takia itse aikanaan PS2:n ja PS1:n ostin. JRPG -pelit kuten Dragon Quest, Lost Odyssey ja Final Fantasy tulevat myös/tai toisille konsoleille, joten ainakin tämän genren ystävät voivat ostaa PS3:n hinnalla sekä Wiin että XO:n. Lisäksi muille konsoleille on tullut tai tulossa pelejä kuten Tales of Vesperia ja Star Ocean, jotka ovat näitä genren kirkkaimpia tähtiä. Ja tämä JRPG -genre on vain yksi esimerkki. Muidenkin genrejen pelit ovat laajentaneet reviiriään, eikä Sonylla ole enää sitä monopoliasemaa useiden 3rd partyjen kanssa, mitä sillä on aikaisemmin ollut.

Nykyään suuret PS1:n ja PS2:n yksinoikeudet, kuten GTA, Resident Evil, PES ja Tekken saapuvat muillekin alustoille, eikä konsolin pelikirjasto nyt muutenkaan ole lähelläkään sitä mitä PS2:n tai PS1:n pelikirjastot olivat. Itsekin tosiaan olen nämä Sonyn aikaisemmat tuotokset omistanut (PS1:n ostin jopa lähes julkaisussa), jopa PSP:nkin, mutta jostain syystä kahden täysosuman, siis PS1:n ja PS2:n jälkeen, ei PS3 ole tuntunut järkevältä ostokselta, kun ei tuo Blu-ray jaksa innostaa. No, onhan tässä vielä kahdeksan vuotta aikaa...

On se kumma kun PS3:n mynneistä ollaan niin kauhean huolissaan, kun se kuitenkin on myynyt julkaisustaan lähtien paremmin kuin X360 vastaavassa ajassa, huolimatta törkeästä ylihinnoittelusta yms.

Itseasiassa tuo on hyvinkin asiallinen kommentti. Ei konsolisotaa lietsovassa mielessä, vaan markkinoinnin suhteen. "Olemme aina aloittaneen ydinjoukosta ja vasta sitten laajentaneet. Konsoli vaatii aina vankat peruspelit, jotka vetoavat pelaajiin. Julkaisimme God of War 2:n PS2:n seitsemännellä vuodella ja monet kysyivät miksi teimme niin. Koska haluamme aina tukea ydinjoukkoa."- kommentti on suoraan markkinoinnin abc-kirjasta. Ensin otetaan rahat niiltä jotka ovat alun alkaen valmiit maksamaan, sitten otetaan välissä niiltä rahat jotka ovat kiinnostuneet maksamaan ja lopuksi otetaan rahat, jälleen kerran, niiltä jotka ovat alunalkaen maksaneet. Ja näin näiden viimeisten mielenkiintoa saadaan taas nostettua seuraavaa konsolia kohtaan.

Oliver:"On se kumma kun PS3:n mynneistä ollaan niin kauhean huolissaan, kun se kuitenkin on myynyt julkaisustaan lähtien paremmin kuin X360 vastaavassa ajassa, huolimatta törkeästä ylihinnoittelusta yms."

Niin, tämä edustaa sitä XO vs. PS3 fanboyismia, mutta kun siis ajattelee mitä Sony saavutti PS1:lla ja PS2:lla, niin ehkä ymmärtää miten objektiivisesti tulisi PS3:n menestystä ajatella. Onhan tuo PS3 nyt kuitenkin melko selvästi askel taaksepäin verrattuna aikaisempiin PlayStationeihin ja taas XO on myynyt jo nyt enemmän kuin ensimmäinen Xbox.

Toki, jos kokee saavansa tuosta tyydytystä, että PS3 kisaa viimeisestä sijasta tässä sukupolvessa, niin eihän siinä mitään. Eiköhän Sonylla kuitenkin ollut hieman korkealentoisempiakin suunnitelmia.

@Karibu
Varmasti tuo pleikkarin promoaminen on kivaa, mutta mietipä nyt vähän mitä suustasi päästät.
Natal eroaa EyeToysta "ainakin" siten, että Natalissa on monen kameran 3D-liikkeentunnistus, joka tunnistaa koko kehosi eri osien liikkeet, jopa sormia myöten. Tämä ei todellakaan ole mikään perus-vga-kamera (pelien softahan sen liikkentunnistuksen teki, eikä kamera) , jota EyeToy todellakin oli, vaan täydellisen liikkeentunnistuksen mahdollistava järjestelmä.

Natalin vertaaminen EyeToyhyn on lähinnä loukkaus Natalin kehittäjiä kohtaan.

Että siitä sulle perusteluja.

Monk3y: Et sä haluu alkaa mulle, usko pois ;)

"Hauskaa muuten, että tämä "heiluttelu" on nyt sitten hienoa ja mahtavaa, kun sitä Sonyn toimesta ollaan tuomassa - - olihan aikaan PS2:n huonompi grafiikkakin ihan mitätön juttu verrattuna sukupolven parhaaseen ja nyt yksi PS-poikien suurimmista ylpeydenaihesta on juuri tuo grafiikka. Niin se mielipide muuttuu." Paljon tekstiä ilman sisältöä. Kova homma jos näille fanipojille sais oman alueen missä voi sitten väännellä keskenään.

Mitä uutiseen. Itsestään selvää että Wiillä ja 360:llä tulee olemaan pidempi elinkaari, kun tällä kertaa MS:n ja Nintendon konsolit myyvät - miksi tuoda väkisin uutta konsolia markkinoille. Tietysti vaan hyvä homma itselle, sillä ei pahemmin inspiroi päivittää konsoleita muutaman vuoden välein.

SILIKiltä hyvä pointti ja siis tuo tulevaisuuden hinnanalennus voi hyvinkin laukaista PS3:n myynnit äärimmäisen nousujohteisiksi (Wiin tasolle), ihan siis noin tasaisestikin, eikä vain piikin ajaksi. "Rahat pois faneilta" ja lopuksi sitten myydään konsolia kaikille alennettuun hintaan. Taloudellisesti hyvä idea, varsinkin jos PS3 tekisi voittoa.

Gorgeous_george:"Kova homma jos näille fanipojille sais oman alueen missä voi sitten väännellä keskenään."

Huomaat kyllä tämän fanipoikien tuuliviireilyn, kun olet foorumia seurannut hieman pidempään.

Kyllä tuo GoW 2 julkaistiin PS2:lle sen takia koska PS2:sta oli myyty enemmän ja PS3 ei olisi saatu niin paljon tuloja (näin Tiltin haastattelussa asia ilmaistiin joten se siitä ydinjoukon tukemisesta).

Jos Natalissa on monta kameraa mitkä pitää asettaa ympäri huonetta niin jooppa joo, mites juokseminen sitten toteutetaan ilman juoksumattoa vai paikollaan vaan nostellaan jalkoja?

@gorgeous_george: "Kova homma jos näille fanipojille sais oman alueen missä voi sitten väännellä keskenään."

Meillä oli aikoinaan oma "Konsolisota"-alue foorumilla, jossa sai heittää kommenttia muuta foorumia hiukan kovemmilla paukuilla. Herkkähipiäiset eivät varoitteluista huolimatta ymmärtäneet pysyä poissa, joten hirveää kitinää siitä seurasi ja ylläpidon enemmistö (johon en kuulunut) päätti sulkea "Konsolisodan".
Itse edelleen olen oman "Konsolisota"-alueen kannalla, josta olisi ihan turha tulla erikseen itkemään, jos on mukaan lähtenyt. ;)

Taitaa joillakin täällä olevilla ihmisillä olla rahaa kiinni näissä yhtiöissä, kun pitää niitä myyntilukuja ja osavuosikatsauksia jyystää ikuisuuteen asti.

Traddash: En ole missään kuullut Natalin sisältävän kahta erillistä kameraa. Kaiken luulisi olevan siinä yhdessä mötikässä.

Perus "Crazy" Kaz Hirai:ia taas jäleen...

Se että God of War 2 tehtiin PS2:lle oli koska kehitystiimi ei yksinkertaisesti halunnut ryhtyä hankalan PS3 projektin pariin, ei sen takia että Sony halusi olla PS2 omistajien mieleen.

Sonylla on ollut tapana sitten PS2:n julkaisun melkein heti lopettaa juuri vanhalle konsolille kehitettävien pelien kehitys, keskittyä uuteen konsoliin ja antaa third party kehittäjien vielä vetäistä viimeiset Fifa/NHL:ät/NBA:t sun muut. Etekin PS1 pelien kehitys loppui melkein heti kun PS2 julkaistiin.

Se että Sony ei suunnittlele uuden koneen tuomista markkinoille läitulevaisuudessa ei ole vaan sen takia että sillä olisi vielä puhtia, mutta sen takia että Sonylla ei ole varaa ruveta julkaisemaan uutta konetta kun vanha kone tuottaa tappiota jo ennestän.

Näyttäisi kyllä siltä että nyt kun Sony tekee pahasti tappiota, Sony Computer Entertainament-osaston pitää uhkua ja puhkua itseluottamusta ja FUD:ia niin että ei vaan kävisi niin että firman johtoporras päättäisi henkilöstö/kulu karsimisista ja uudelleen järjestelyista tässä yhdessä firaman monista tappiollisista siivistä...

Mahe, edelleen, mikä siinä nyt mättää? Vanhat sarjat? Onhan noita uusiakin pelejä vaikka millä mitalla tullut. On hieman vaikea lukea toisten ajatuksia, etenkin näin kaukaa.

Joohanh, ei tuo asiaa mihinkään muuta. Vaikka Natalin infrapunalla syvyys voidaankin laskea niin ei se muuta sitä tosia asiaa että molemmat toimivat samoin, kameran kuvaamilla liikkeillä. Kappas kun Eyetoyllakin on mahdollista pelata pelejä joissa on syvyys mukana. Tai PSEyellä ettei tarvitse nillittää. Joo, Natalilla on tosiaankin mahdollista huomioida sormien liikkeet... KUN NE OVAT IHAN KAMERAN EDESSÄ! Jos luulet että alle HD-reson kamera erottaa sohvalla istuvan sormien liikkeet metrien päästä, petät itseäsi. Miksipä luulet että kaikki Natalilla livenä demotut pelit toimivat vain isometrisin liikkein?? Jopa maalailu joka olisi ollut täydellinen kyseisen asiaan, petti siinä kohtaa odotukset täysin. Jokainen demottu asia Natalilla on täysin mahdollista myös PSEyellä.

Avanto, ei 350 PS3sta liikaa ole. PS2stakin on maksettu enemmän. Kumma kun se on aina liian kallis. "Kun putoo 100 pois, nii sit ostan. Ai putos jo, no kuhan putoo 50 nii sit ostan. Oho johan se on jo alle 400, mut vasta ku sen 100sais vielä pois..." Ihmismuisti on kyllä JÄNNÄ kun noista mainitsemistasi peleistä useampi on kääntynyt viimesukupolvessakin muille konsoleille. RPGstä puheen ollen myös PS3lta löytyy liuta sellaisia joita ei muilla konsoleila ole. Valkyria Chronicles nyt varmasti on se paras esimeerkki, mutta myös epätavanomaisempi Demons Souls. Aika varmaa on että ainakin Vespiria näkee itsensä myös PS3lla, enkä ihmettelisi jos S-E alkaisi enemmänkin porttaamaan kun tuon XOn taival Nipponissa on tuskainen. Sille en voi mitään jos BD ei kiinnosta, tosin en ymmärrä miksi Twitterit, Facebookit ja ladattavat elokuvat sitten kiinnostavat.

Ihku_Yrjö, kaikille ei se Wiimote ole se mikä seinän nostaa pystyy, ei se kyllä houkutakaan kun ei se edes toimi kunnolla!! Sekä pelit on tehty suurimmalti osalta pädin pohjalta, nappi on korvattu ennalta määrätyllä liikkeellä. Mutta se että Wiin grafiikka oli jo julkaisussa vanhentunutta ja niiiiiiiin rumaa verrattuna PS3 ja XO, on ymmärrettävää jos jotkut hieman boikotoivat marginaalista tehon lisäystä.

"... ja Hiraiha sano että hieno homma että M$:kin pääsee messiin toho kamera tsydeemijuttuu"

Hirai ohittaa kylmän viileästi tosiasian, että Natal ja Sonyn ultraääni-marakassit edustavat teknologisessa mielessä täysin eri ohjaus-sukupolvea. Ja niin ohitetaan täälläkin. Sonyn marakassit ovat saaneet jopa hieman huvittuneen vastaanoton maailmalla, mutta se johtui varmaan siitä kun MS esitteli Natalin ensin. Tosin Hirain mukaan uusi MS:n tehokonsoli saapuu jo ensi vuonna ja sen vuoksi on hyväksyttävää ettei PS3 oikein myy.

"On se kumma kun PS3:n mynneistä ollaan niin kauhean huolissaan, kun se kuitenkin on myynyt julkaisustaan lähtien paremmin kuin X360 vastaavassa ajassa, huolimatta törkeästä ylihinnoittelusta yms."

PS3 lienee kuitenkin historian kallein konsoli valmistajalleen, huolimatta MS:n RROD -issuesta. Kun mittaa menestystä, ei kannata unohtaa lähtökohtia. Mun mielestä PS3 on alihinnoiteltu, pakkohan sen on olla jos Sony maksaa siitä jokaiselle ostajalle vieläkin. Mutta hinta ei vastaa todellisuutta, vaan koostuu alunperin testaamattoman teknologian käytöstä pokalla naamalla pelikonsolissa. Valitettavasti tämä tilanne näkyy mm. siinä, että ohjaimen tuotekehitys on jäädytetty 90-luvulle. Ja myös PSP Go rip-off projektissa.

Kun PS3 julkaistiin, oli XO:ta myyty noin 6-7 miljoonaa. Tänään konsoleiden välinen ero taitaa olla 7-8 miljoonaa, että en tiedä mihin perustuu väitteet siitä että PS3 olisi myynyt samassa ajassa enemmän.
Edit: ai niin, taidat tarkoittaa suhteutettua myyntivertailua ja silloin PS3 vie ekan vuoden myynnit varmasti. Se ei liene ihme kuitenkaan sillä PS3-tilauksia kertyi alkuun valtavasti myöhästelyiden takia.

Nyt kun puhutaan tuosta PS3:n hinnasta niin itse kyllä mieluummin maksan konsolista kerralla enemmäin kuin joka kuukausi jostain jäsenyydestä, että voin pelata netissä.

Vähän ohi aiheen.

Ai vähä...

Toi avannon kommentti xo ja wiin ostosta ps3 hinnalla ontuu kyllä nykypäivänä aika pahasti.
Toki ps3 on vielläkin kallein kolmesta, mutta saa siinä rahoilleenkin vastinetta.
Jos jonkun konsolin pitäisi alkaa tiputtaa hintaa niin se on kyllä wii....

Eyetoy: Natal..... "kroooh pyyh"... I am your fathe.."köh" relative....
XO_Fan_boiz: NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!11

Voi voi... On laitteilla eroa kuin yö ja päivä. Molemmat tunnistaa pelaajan liikket eikö totta? Ja tuossa tekstissä ei verrata 1:1 nataliin.
"EyeToy oli meille valtaisa menestys PS2:lla. Jos Microsoft haluaa tehdä saman Xbox 360:lla, niin hienoa."

Outoa, että blu-ray puuttui tuosta markkinointibuustista. Hämmentävää myös, kuinka monelle tuo dvd vielkäin "riittää". Oma veikkaukseni tähän on, ettei ihmisten televisiot ole vielä sillä tasolla, että bluraysta olisi selkeää hyötyä. Itse fullHD telkkarin ja ps3 omistajana en voisi koskaan palata pikselimössöiseen dvd-formaattiin. Täten 10v elinkaaresta puhuttaessa pidän sitä ainakin itselläni kovin realistisena. Voipi olla, että päivitän telkkariani jossain vaiheessa, mutta on hyvä, että konsoli säilyy.

edit: ja konsolisotaan vielä: Mikäs se voitto sitten on? Miten tämä sota voitetaan? Kumpi myy enemmän? Mitä minä hyödyn siitä, jos jotain konsolia on liikenteessä enemmän kun toista? Kaikille kuitenkin tulee pelejä ja leffoja vielä pitkään. En ymmärrä miten näillä uutisilla ja spekulaatioilla on oikeasti mitään merkitystä.

"Joohanh, ei tuo asiaa mihinkään muuta. Vaikka Natalin infrapunalla syvyys voidaankin laskea niin ei se muuta sitä tosia asiaa että molemmat toimivat samoin, kameran kuvaamilla liikkeillä. Kappas kun Eyetoyllakin on mahdollista pelata pelejä joissa on syvyys mukana. Tai PSEyellä ettei tarvitse nillittää. Joo, Natalilla on tosiaankin mahdollista huomioida sormien liikkeet... KUN NE OVAT IHAN KAMERAN EDESSÄ! Jos luulet että alle HD-reson kamera erottaa sohvalla istuvan sormien liikkeet metrien päästä, petät itseäsi. Miksipä luulet että kaikki Natalilla livenä demotut pelit toimivat vain isometrisin liikkein?? Jopa maalailu joka olisi ollut täydellinen kyseisen asiaan, petti siinä kohtaa odotukset täysin. Jokainen demottu asia Natalilla on täysin mahdollista myös PSEyellä."

Voi *****... Itsepetosta sinulta karibu, en voi muuta sanoa. Totta kai se on kiva toivoa, että itsellä on samaa tekniikkaa käytössä kuin kilpailijalla, mutta nyt palautan sinut maan pinnalle.

Natal ja sinun ihana EyeToy perustuu täysin eri tekniikkaan. Siinä missä EyeToy (siis-EyeToy-pelien softa, EyeToy on edelleen tavallinen kamera) pystyvät tunnistamaan kameran edessä tapahtuvaa liikettä suuripiirteisesti ja reagoimaan objektin liikkeeseen (mikä tahansa se sitten onkin), Natal tunnistaa monella kameralla kehosi eri osat ja tekee sinusta selkeän liikemallinnuksen. Tästä syystä kehittäjät voivat laittaa peliin eri hahmon kuin sinun itsesi, ja se käyttäytyy silti täysin samoin kuin liikkeesi.

Naurettavuuden puolelle viestisi meni siinä, että väitit PSEye:ä yhtä toimivaksi kuin Natal.

"Jos jonkun konsolin pitäisi alkaa tiputtaa hintaa niin se on kyllä wii...."

Olisihan se mukavaa jos Wiin hinta putoaisi, mutta Wii on kolmikosta ihan ylivoimaisesti paras konsoli. Wiin hinta johtuu ensisijaisesti siitä, että MS ja Sony eivät ole osanneet kilpailla sitä vastaan. Jos markkinoilla olisi toinen lähes Wiin tasoinen konsoli suunnilleen samalla hinnalla, asettaisi se hintapaineita Nintendolle.

Ei ne sonyn pojat silti täysin väärässä olleet. Se on kyllä ihan totta, että ohjaimen pitäminen kädessä on tarpeellista tiettyihin asioihin. Esim noi räiskinnät ei kuulosta niin hyvältä jos vaan heiluttelee sormia ilmassa. Toki nataliin pysty tallentamaan niitä esineitä, esim vesipyssyn ja heilutella sitä. En kuitenkaan usko sen kameran pystyvän niin hyvin seuraamaan sormien liikettä, ettäkö se tunnistaisi tarkasti milloin painat sitä vesipyssyn liipasinta ja milloin et.

Hypipompi urheiluun natal kyllä näytti hyvältä. Ainakin sen heilumisen kanssa pitäisi saada hikeä pintaan.

Paremmaksi en kuitenkaan alkaisi äänestää kumpaakaan. Yhdistettynä ne tosin voisi olla erittäin siisti systeemi,

"En kuitenkaan usko sen kameran pystyvän niin hyvin seuraamaan sormien liikettä, ettäkö se tunnistaisi tarkasti milloin painat sitä vesipyssyn liipasinta ja milloin et."

En usko, että Natal estää jonkun ohjaimen (padin tai varta vasten tehdyn) käytön samalla, jos tilanne vaatii.

"Olisihan se mukavaa jos Wiin hinta putoaisi, mutta Wii on kolmikosta ihan ylivoimaisesti paras konsoli."

Paras missä mielessä ?
Ohjaus on toistaiseksi omalaatuisin, mutta sekin on tulossa muille konsoleille.

Tehoiltaan ja ominaisuuksiltaanhan kone on taas reilusti heikoin.
Ja niistähän yleensä ne rahat maksetaan joten kyllä wiitä hankkiessa tuntuu, että paketissa tulee aika paljon ilmaa mukaan.

OTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOTOT
"Olisihan se mukavaa jos Wiin hinta putoaisi, mutta Wii on kolmikosta ihan ylivoimaisesti paras konsoli."

Paras!?! ei ummarra... Ohjaus? Pelien vähyys kö tekee konsolista parhaan? Vai se että konsoli myy kuin karkki? I demand an answer.

"Jos jonkun konsolin pitäisi alkaa tiputtaa hintaa niin se on kyllä wii...."

Olen samaa mieltä, mutta se olisi huono bisnis idea kun kone myy vielläkin kuin karkki ja ketä ei rahaa haluaisi.
Tulen suurella todenäköisyydellä ostamaan wiin silloin kun se maksaa ~150 ja mukana sais tulla dinglet&donglet ja motion plus.

Wii on paras konsoli ihan yksinkertaisesti sen takia, että se myy korkeasta hinnasta huolimatta kuin häkä ja se taitaa olla myös markkinoiden ainoa konsoli, jonka myymisellä valmistaja tekee voittoa. Lisäksi hinnassa lienee vielä katettakin sen verran, että hintaa pystyy pudottamaan reilustikin kun tarve vaatii.

Ihan eri asia on sitten onko Wii paras konsoli pelaajan tai varsinkaan HC-pelaajan kannalta..

Jaha kunnon sota menossa, pistämpä oman korteni kekoon.

Ihmettelen suuresti ps3 dissausta että ompa myynyt huonosti, vaikka myyntiluvut ovat kokoajan niukasti alle x0 tason vaikka hinta on puolet kalliimpi.
Sitten Natal vs EyeToy näyttää todellakin päällisin puolin samankaltaiselta. mutta kamera taitaa natalissa olla tarkempi, eri softa ja eri tunnistus mekaniikka joka on nopeampi. Todellakin Natal tunnistaa hyvin sormet, käsien sekä jalkojen liikkeet. Mielestäni on se vähän kopion puolella mutta kun mennään pintaa syvemmälle niin asia onkin eri ja on Natal paljon vaikuttavammalla tasolla kun katsoo prototyyppi videoita kuinka se tunnistaa esim kaikki sormet. kasvo sekä äänen tunnistuksesta olen vähän epäileväinen, eivät varmasti voi toimia niin hyvin kuin annettiin ymmärtää...ihmisillä on monia eri äänentasoja ja aksentteja yms.
Mutta kuitenkin jos sinulla on Natal niin mitä pelejä voit pelata? no tottakai party pelejä yms, mutta haluatko oikeasti heilutella käsiäsi niinkuin sinulla oisi ratti? kyllä meikä mielummin ohjaimella sitä pelaa. entäs fps pelejä, en usko. Mutta uskon samalla että MS pyrkiikin tällä saamaan Casual pelaajia ostamaan xbox360. Sonyn Wand menee Wii motion controller with motion plus/Natal välimaastossa. tämä mielestäni mahdollistaa tarkemman ja joidenkin hc pelienkin teon ohjaimelle. En tietenkään meinaa että vaikka Natal ei voi tarjota niin paljon HC pelaajille etteikö se oisi hauska ja mukava kapistus. mutta kuinka voisit natalilla esim pelata prototypeä, et mitenkään sillä ei voi keholla tai sormilla viestiä niin monta erillaista käskyä/komentoa mitä hc pelit tarvitsevat...tietenkin pelin toimintoja voi karsita mutta sitten peli saattaa kärsiä.

"En usko, että Natal estää jonkun ohjaimen (padin tai varta vasten tehdyn) käytön samalla, jos tilanne vaatii."
Tottahan tuo on, mutta mietin vain että kuink kallis Natal tulee olemaan. Jos natal oikeasti sisältää kaikki äänentunnistukset yms niin tuski kovi halvalla lähtee ja voisin aika kovalla varmuudella sanoa että iso hinta casual pelaajille on iso juttu. EyeToy taas ollut hyllyillä jo iät ja ajat niin sony:llä on varaa laskea hintaa alas, mutta paljonkohan Wand tikkuset maksaa? vielä on kyllä hankala sanoa.

"Ihan eri asia on sitten onko Wii paras konsoli pelaajan tai varsinkaan HC-pelaajan kannalta.."

Ainakin tämän "HC-pelaajan" kannalta se on paras. Ylivoimaisesti eniten mielenkiintoisia pelejä, täysin uusi pelattavuus ja pelimahdollisuudet liiketunnistuksen ja osoitintoiminnon ansiosta, ergonomisin ohjain myös perinteisiin peleihin, nopeat latausajat ja hiljainen, lämpeämätön, pieni ja kevyt kone, siisti ja kätevä käyttöliittymä, WiFi mukana, erinomainen nettikauppa ym.

Sonyn logiikka on pettämätöntä.

Eiköhän se MS ja Nintendo tuo uudet konsolit parin kolmen vuoden päästä. Sitten yskii PS3 rinnalla ja käyttää kaikki Nintendon pressit siitä kuinka konsolin tehot eivät ole tärkeä seikka pelaamisessa.

Eipä sitä varmaan kukaan ala julkaisemaan uusia koneita ennenkuin lama on kunnolla ohi. Nintendo on ainut kuka voisi sen tehdä melko pian, koska wandien ja natalen jälkeen wiillä ei enää ole mitään erioista asetta muita koneita vastaan. Kaikilla on sen jälkeen liikkeen tunnistus, joten wiin tehojen puute alkaa oikeasti olemaan ongelma.

Kiitäjä, ja kaikilla on sitten välittömästi myös Wiin pelivalikoima? ;)

Täytyy sanoa, että kummaltakin valmistajalta (vaikkakin enemmän Sonylta) hieman "epäreilu" suunnitelma viedä Wiin markkinoita.

Mutta kuten Mahewcoro sanoi, jokaikinen Wiin peli tukee liikkeentunnistusta, kun "tehokonsoleille" niitä tulee luultavasti vain kourallinen.

Joohanh, Natalin kamera ei tunnista mitään, Natal softa vain kokoaa tiedot joita kamera sille toimittaa. Infrapuna lisää vain syvyyden jolloin on helpompi saada kolmiulotteinen luuranko luotua. Mutta jos olet huomannut niin on aivan hirveä viive liikkeen ja TVssä tapahtuvan toiminnan välillä. Ja kuten jo mainitsin, vain suurpiirteiset liikkeet toimivat, mitään pienempää kuten sormien liikkeitä ei ole demonstroitu. Yllätys saattaa olla että Natal kameran reso on sama kuin PSEyessä. Ihmettelet tietenkin(oikeasti sua ei vain kiinnosta) mitä PSEyellä saa hyvällä softalla aikaan? Esimerkiksi kasvojen tunnistus on jo demottu. Toisinkuin luulet, juuri NAtal seuraa liikettä suuripiirteisesti, viive, kun taas suuripiirteisestä ei voida puhua PSEyen tapauksessa kun Wandin 1:1 liikkeet on jo demonstroitu. Eikä ollut mistää hitaasta huitomisseta kyse. En missään vaiheessa väittänyt PSEyetä yhtä toimivaksi kuin Natal. PSEye toimii nääs paremmin.

Selvisi myös mikä Mahellakin mättää. PS3ssa ei lue Nintendo.

Aika tarkasti tuo Natal toimii Penny-Arcaden tietojen mukaan:
http://www.penny-arcade.com/comic/2009/6/5/

Abraham: Aika rajoitettua on sinun television katselu, jos mikään muu ei kelpaa kuin BluuReiska. Mikäs siinä jos makuhermoa kutkuttaa 70-luvun leffat ja jokunen 2000-luvun ok-raina.

Kari: Twitterit, Facebookit ja ladattavat elokuvat kiinnostaa, koska ne on nykypäivää. Kalliiden kertäkäyttöleffojen ostaminen levyllä on vanhanaikaista ja epäekologista nykyajan nettisukupolvelle.

"Selvisi myös mikä Mahellakin mättää. PS3ssa ei lue Nintendo."

Näinhän se on! Brändi ennen kaikkea, pelit ja ominaisuudet vasta sitten jos silloinkaan! NINTENDO Gamecubekin oli niin loistava pelikonsoli että ihan housut tutisi!

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi