Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Valven Newell pyytää anteeksi PS3-pelaajilta

Aikaisemmin varsin negatiivisiakin kommentteja PlayStation 3:sta esittänyt Valve-pelistudion johtaja Gabe Newell on taipunut anteeksipyyntöön PS3-pelaajia kohtaan.

– Jos ajatellaan asiakkaita, joista olemme pitäneet huonoiten huolta, on kyse Half-Life 2: Orange Boxin PS3:lle ostaneista. En voi sanoa muuta kuin että heillä on täysi oikeus vihata meitä ja pyydän heiltä anteeksi, hän pahoitteli.

Orange Boxin PS3-versio oli monilta osin heikompi, kuin X360- tai PC-versiot, eikä Valve itse edes huolehtinut PS3-painoksen kehityksestä.

– Meillä ei vain ollut resursseja tuottaa PS3-pelaajille samaa sisältöä, kuin muille asiakkaille, Newel selvitti.

Tällä hetkellä Valvella on tekeillä Left 4 Dead 2 -zombielahtaus, jota ei näillä näkymin nähdä lainkaan PlayStation 3:lla. Xbox 360:lle ja PC:lle peli ehtinee jouluksi.

Galleria: 

Kommentit

Se on turha enää sitten alkaa itkeä, kun maito on jo lattialla!

Teollisuus tarvitse omat koomikkonsa, tällä kertaa sitä hattua kantaa mr. Newell.

Anteeksipyyntö hyväksytty! Harmittaa vaan tuo, että PS3 pelaajia syrjitään liian usein, vaikka PS3 rautapuoli ja ominaisuudet on kovinta mitä markkinoilta löytyy. Herra Newellille vielä kiitos, että otti vaikean asian rehellisesti esiin.

Nisupulla, kuten myös pelisaitit ja foorumit. Onneksi olkoon.

No kyllä se plösölläkin oli ihan ok pelattava tuo half-life. Peli vain oli omasta mielestä huono. Ja juu, pelasin läpi sekä puuceellä, että pleikalla, joten huonous ei johtunut alustasta. En vain tykännyt. Paitsi se zompi kaupunki oli upea. Huom! Tykkään zombeista ja niiden lahtaamisesta ihan liikaa.

No hyvä (ja myös hassua) kun pyysi anteeksi.

Kiva, miten legendaarista pelintekijää kohdellaan heti kun se ei jaksakaan vääntää paskaa liiketoimintaa PS3:n kanssa! Hi-ki-set nör-tit!

Samallahan Newell kuitenkin muisti mainita, ettei Valve toistaiseksi tee mitään PS3-kehityksen eteen.

"Paskaa" liiketoimintaahan on vain se, ettei puolihuolimattomasti PS3:lle käännetty peli myy. En tiedä yhdenkään PS3-versioon oikeasti panostaneen valitelleen pelinsä heikosta menekistä.

Ja kyllä Valvenkin pitää hiljalleen opetella säikeistämistä, kun PC-puolellakin alkaa olemaan peräti neliytimisiä prossuja. PS3:llahan pitää pulata vielä useamman ytimen kanssa, jos meinaa jotain saada aikaiseksi.

Taitaa olla ennemminkin kyse resurssien puutteessta. Ei ole varaa ja aikaa opetella uutta arkkitehtuuria. Vanhassakin on tekemistä ja se myy ihan hyvin toistaiseksi.

Se on vaan fanipoika.

Jokaisella on oikeus kuitenkin valita alustansa.Olisin itsekin todella mieluusti nähnyt esim.Left 4 Dead 2:sen myös pleikalla.Mutta niin tai näin.

Anteeksi antoa ei saada sanoilla, vaan teoilla. Toisaalta eivät Valven pelit ole mitenkään menetys.

Valven ja Sonyn kannalta ehkä olikin parempi, ettei Valve tee enää pelejä PS3:lle. Parempi vaan heidänkin keskittyä siihen minkä osaavat parhaiten ja pääseehän niitä pelejä pelaamaan muilla alustoilla.

Molemmat osapuolet ovat olleet sotajalalla ja Sonyn hylättyä tuen Valvelta niin eipähän siitä voinutkaan syntyä mitään romanssia. Saa nähdä miten toinen vanha PC-jäärä eli ID saa aikaan vai joutuuko sekin pyytelemään anteeksi jälkikäteen.

Miksi muiden (pelikehittäjät) pitäisi maksaa siitä että joku (Sony/Kutaragi) tekee pelikoneen joka ei varsinaisesti tunnu sopivan pelaamiseen (hankala ohjelmoida, tehokkaampi tieteellisessä laskennassa)? Pitäisikö pelikehittäjien harrastaa hyvätekeväisyyttä että Yhden Ainoan Koneen-fanit pysyisivät tyytyväisenä? Miksi Valven edes pitäisi kehittää yhtään mitään Yhdelle Ainoalle Koneelle, jos he tekevät tarpeeksi rahaa nykyiselläkin toimintatavalla?

Tähän menessä Sonyn ylimielisyyden uhreja ovat mm. Free radical ja Factor 5.

Count_M : "Tähän menessä Sonyn ylimielisyyden uhreja ovat mm. Free radical ja Factor 5."

Molemmat jatkoivat toimintaansa PS3-peliensä jälkeen ja kaatuivat vasta, kun ilman Sonyn tukea lainarahoitetut projektit kaatuivat laman myötä sulkeutuneitten rahahanojen myötä.
Factor 5:n osalta tilanteeseen vaikutti myös lainarahoilla lisenssejä ostaneen Brashin kaatuminen, jolle tehtiin Teräsmies-peliä.
Haze ja Lair tuskin toivat kummalekaan firmalle kauheita tuloja, mutta eivät myöskään yksinään kaataneet firmoja.

Taitaa pedata jotain tulevaa PS3 julkaisua...

Count_M, niin PS3 ohjelmointihan oli valtavan vaikeaa Factor 5n pojille ja tytöille kun eivät saaneet Lairin pyörimään kuin 1080p sekä vaivaisia satoja hahmoja yhtäaikaan ruudulle eikä monisatatuhat polygoniset lohikäärmeetkään mitään meinanneet vaikka kuinka hienosti olivat tehtyjä eikä sillekään pidä korviaan loksauttaa kuinka suuria kentät olivat ja kuinka yksityiskohtaista kaikki oli kun meni vähänkin lähemmäs tarkkailemaan. Joo todella vaikeeta oli PS3 rauta, jopa niin vaikeeta että firma kaatuukin useamman vuoden päästä ollessaan Wii peliä tekemässä... hmmm. Mikäs olisi Radicalia estänyt tekemästä pelejä muille konsoleille?? Joka sekin kaatui vasta useamman vuoden Haze nolouden julkaisun jälkeen. Voisiko olla ettei keitään kiinnostanut peli lafkalta?? Niinkuin julkaisijoita jotka rahoittavat pelin tekemisen. Miksi PS3sta olisi yhtään helpommin ohjelmoitava tai tehottomampi tehdä, eihän Sony ole mikään hyväntekeväisyys järjestö. Eikä vaikeuksista valita kuin muutamat pienemmät peli talot joilla ei ole resursseja, aikaa tai edes halua opetella tekemään koodia erilailla. Se on heidän oma häpeänsä ja tappionsa kun Cell tapainen ohjelmoiti lisääntyy kun megahertsejä ei noin vain siruissa enään ole korotetukaan vaan niitä on useampi kappale lisäilty. Voi olla jopa niinkin että vielä PS3 parissa työskennelleet kiittävät Sonyä siitä että ovat saaneet hieman tuntumaa tulevaan ja näin pysyvät ajan hermolla ja kilpailukykyisinä. Jos todella luulet että PS3n ohjelmointi on paljon hankalampaa kuin XOlle tai PClle, olet todella pihalla. Ei niillekään pelejä tehdä yhtä nappia painamalla.

Se on laiskuutta kun ei jakseta opetella tekemään pelejä muulle kuin yhdelle systeemille.

Se on laiskuutta kun ei jakseta opetella tekemään pelejä muulle kuin yhdelle systeemille.

eli Free radical ja Factor 5 oli sitten tosi laiskoja kun teki vain peliä 1 systeemille

Kyllä vain. Laiskaa porukkaa.

´´Se on laiskuutta kun ei jakseta opetella tekemään pelejä muulle kuin yhdelle systeemille. ´´ Niin tai sitten se ei ole taloudellisesti kannattavaa..

Suurimies taloudellisesti kannattavaa nykyään on tehdä pelit multina ulos, mutta skipata PS3-versio myöhempään aikaan. Wii-versio voi myydä erittäin hyvin, XO-versio myös ja niiden ohjelmointi nyt on lähes 100% paljon helpompaa mitä PS3:lle. Sitten jos nämä ekat myy hyvin voi ottaa sen talodellisen riskin ja yrittää PS3:lle tehdä saman pelin.

Pikkufirmoille ilman Sonyn taloudellista tukea ja turvaa PS3:n on riski ja oli suurempi aikaisemmin. Nythän tietyt firmat ovat tehneet pioneerityötä ja auttaneet kehitystyökalujen kehittämisessä. Sonyhan itse ei pahemmin ole tainnut asialle mitään tehdä vaan antanut pelintekijöiden murehtia nämä asiat.

Se on pikkufirman ammattitaidosta kiinni minkalainen se riski on. Esimerkiksi vaikkapa Naughty Dog, kun ammattitaitoa löytyy niin pelit on loistavia, vaikka yritys ei iso olisikaan. Ja esimerkiksi Free Radicalillehan Sony tarjosi ohjelmointitukea, mutta kun ei kelvannut niin jälkikin oli sen mukaista.

kyllä vahingon voi korjata julkaisemalla led2:sen ps3:selle. Hope so

"Jos todella luulet että PS3n ohjelmointi on paljon hankalampaa kuin XOlle tai PClle, olet todella pihalla."

Hienoa että meillä on täällä konsolifinissä heppu, joka on ohjelmoinut kaikille kolmelle laitteelle ja osaa sanoa kuinka asiat oikeasti ovat.

"Hienoa että meillä on täällä konsolifinissä heppu, joka on ohjelmoinut kaikille kolmelle laitteelle ja osaa sanoa kuinka asiat oikeasti ovat."

Heppu? Tässäkin ketjussa meillä on jo monta tuollaista 'ammattilaista'..

Jos Newell olisi ollut aikanaan Cobol ohjelmoija, ei hän olisi koskaan vaivautunut opettelemaan C, C++ tai Java kieliä koska ne "ovat niin hirmuisen vaikeita". Vanha ei vaan jaksa.

Vanha totuus pätee tässäkin: Kaikki on helppoa kun sen osaa, mutta itsestään se osaaminen ei synny.

Todettakoon nyt vielä sekin, ettei pelistudiot juurikaan itse ota taloudellisia riskejä lähtiessään peliä rakentamaan, vaan taloudelliset resurssit tulevat paljolti julkaisijan puolelta, joka myös kantaa pääosan pelin mahdollisesti tuottamasta tappiosta. Jos studio kantaa myös taloudellista riskiä, on heille luvassa myös suurempi siivu pelin tuottamasta voitosta. Perussääntö liiketoiminnassa. Tietysti, jos studio tekee omalla rahalla ja riskillä peliä ennenkuin julkaisijan kanssa on sopimusta, on tilanne toinen.

Valve tosin toimii itse myös julkaisijana, joten riski on heille suora. Tosin, teettämällä ja hyväksymällä EA:n tekemää huonoa laatua Valve ampui itseään vain jalkaan ja tätä kautta itse huononsi pelin myyntiä.

Tietoista touhua ei laiskuutta sanon minä ja Microsoftin kavereita, ehkä ostettuja, hilloo löytyy. Ammattitaitoa kavereilta löytyy, vaikka muille jakaa.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi