Final Fantasy XIV ei saapune Xbox 360:lle Xbox Liven sulkeutuneisuuden takia, verkkoroolipelin luoja ja ohjaaja Hiromichi Tanaka kertoi Eurogamerille E3-messuilla.
– [Xbox Live on] erilainen verrattuna tavalliseen Internet-ympäristöön, joten kun me halusimme tehdä pelin samanlaisessa ympäristössä kuin Windows-tietokoneella, alustan täytyi olla PlayStation 3, joten se oli meidän valintamme. Microsoftilla on erilainen näkökulma: he haluavat pitää Xbox Liven suljettuna ympäristönä, Tanaka totesi.
Square Enix on julkaissut aikaisemmin Final Fantasy XI:n Xbox 360:lle, mutta muuten konsolin verkkoroolipelitarjonta on jäänyt hyvin vähäiseksi. Muun muassa Cryptic Studiosin Champions Onlinen Xbox 360 -versio peruttiin.
Japanilaisyhtiö kehittää Final Fantasy XIV:tä siis PS3:lle ja PC:lle. Pelin betatestin olisi tarkoitus alkaa pian tämän vuoden puolella molemmilla alustoilla.
Kommentit
Njoo, ei ehkä FF kiinnosta, mutta kie...
Njoo, ei ehkä FF kiinnosta, mutta kieltämättä Liveä voisi jotenkin rukata siten, että MMO:tkin toimisivat.
Jotenkin omituinen kommentti, kun ott...
Jotenkin omituinen kommentti, kun ottaa huomioon, että onhan boxille tullut jo ennenkin noita isompia moninpelejä. Jotenkin tässä tuntuisi olevan japsipoikien en-vaan-osaa syndrooma, jota yritetään selitellä nyt parhain päin, ettei menetetä kasvoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että todella monessa japsipelissä on luokattoman huono moninpeli verrattuna länkkäreihin.
Eka joka sanoo "mut entäs monster hunter tri!?!" saa turpaansa. Poikkeuksia on.
Aikas moni taitaa pelata mmo:t puucee...
Aikas moni taitaa pelata mmo:t puuceellä. En usko, että konsolimörpit tulevat ikinä menestymään, eikä vissiin usko kovin moni muukaan, sen verran moni konsolikäännös on peruttu yms.
Eiköhän suljetulla haeta termiä "kehi...
Eiköhän suljetulla haeta termiä "kehittäjälle kallis".
>> Eiköhän suljetulla haeta termiä "k...
>> Eiköhän suljetulla haeta termiä "kehittäjälle kallis".
Liven päälle kehittäminen itsessään ei ole sen kalliimpaa kuin millekään muulle, mutta tämä projekti olisi ilmeisesti tullut siinä mielessä kaliiksi että kehittäjä ei olisi voinut käyttää valmista mmo-frameworkkiaan, vaan olisi joutunut kehittämään uuden, Live-yhteensopivan.
"[Xbox Live on] erilainen verrattuna ...
"[Xbox Live on] erilainen verrattuna tavalliseen" Mitä noi sulkeet tarkottaa?
Joo ei kyl Tanaka hirveesti jaksanu selittää mikä se ongelma oli. "Suljettu" ei kerro kovin paljoa.
Veikkaan, että viittaa Live Goldin ku...
Veikkaan, että viittaa Live Goldin kuukausimaksuun. Ihmiset eivät halua maksaa sen päälle pelin kuukausimaksua, mutta pleikkarilla ei tätä ongelmaa ole.
Rewold: Eivät ole suomen kielessä kä...
Rewold: Eivät ole suomen kielessä käytössä, mutta englannissa korvaavat osan lauseesta kun asiayhteydestä irrotettuna sisältö ei ole täysin selvä. Vaikea selittää, mutta esimerkki:
Jos alkuperäinen teksti 'Mikolla ja Matilla oli kivaa. He ajoivat autoa.', ei pelkästä toisesta lauseesta selviä keitä 'he' ovat. Tällöin toinen lause voidaan siteerata '[Mikko ja Matti] ajoivat autoa'.
Näin mie ainakin oon asian käsittänyt, toivottavasti selkeytti :D
"Veikkaan, että viittaa Live Goldin k...
"Veikkaan, että viittaa Live Goldin kuukausimaksuun. Ihmiset eivät halua maksaa sen päälle pelin kuukausimaksua, mutta pleikkarilla ei tätä ongelmaa ole."
Tämä on minunkin veikkaukseni.
Ei FFXI:n tai Phantasy Star Universen...
Ei FFXI:n tai Phantasy Star Universen pelaaminenkaan tarvinnu Xbox Live Gold-tiliä.
Onhan tuosta "Liven sulkeutuneisuudes...
Onhan tuosta "Liven sulkeutuneisuudesta" aiemminkin ollut puhetta. Eli kehittäjät eivät saa tarpeeksi vapauksia Liven suhteen, vaan Mikkis sanelee ns.pelisäännöt, jotka eivät selvästikään kaikkia kehittäjiä innosta. (Mitä nämät säännöt sitten ovat, sitä saamme tuskin koskaan tietää?) Alunperinhän jopa noilla arcade peleillä oli naurettavan pieni kokorajoitus, joka sitten muutettiin hieman myöhemmin.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi