Inside on puzzle tasohyppely, joka on kuvattu 2,5D perspektiivistä, eli z-akselin suuntaisesti ei pääse liikkumaan, mutta grafiikka on kuitenkin piirretty kolmiulotteisesti. Pelaajan ohjaama poika päättää yksin soluttautua Bond roisto tyyliseen tukikohtaan, jossa tehdään hämäriä tieteellisiä kokeita. Koitoksesta tulee hurja eloonjäämiskamppailu.
Pelissä ei ole puhetta tai tekstiä, joten peliä voi pelata vaikka olisi täysin kielitaidoton. Kontrollit ovat yksinkertaiset, vasen tatti liikuttaa ja sitten on hyppy nappi ja tarttumisnappi, jolla voi vaikka työntää laatikoita. Joskus vähemmän toimintoja on enemmän. Peli on graafiselta suuntaukseltaan vähän kuin stereotyyppinen indiepeli, missä leikitään valolla ja varjolla. Äänimaailma on minimalistinen.
Täytyy antaa iso plussa kenttäsuunnittelusta. Se on hyvin monipuolinen sisällöltään, graafinen tyyli säilyy samana läpi pelin. Näin monipuolista kenttäsuunnittelua ei näe aina edes 70 euron hintalapulla olevassa pelissä. Peliä ei ole mitenkään pitkitetty, vaan säilyy tiiviinä pakettina, joten kyllästymään ei pääse kerkeämään. Pelissä on kevyttä hiiviskelyä. Yleensä riittää että on paikoillaan, kunnes uhkaava tilanne on väistynyt. Verikoiria ja merenneitoa täytyy usein hämätä jotenkin että pääsee ohi. Jos kuolo korjaa, jatkopaikka on aivan vieressä, joten ei tarvi toistaa jo läpäistyjä kohtia.
Jos kesä on liian karkkivärinen, tämän avulla voi taas synkistellä.