Devil May Cry 4 on saanut osansa otsikoista jo kauan ennen julkaisuaan. Erityisesti tieto pelin ilmestymisestä Xbox-alustalle herätti keskustelua – ovathan aiemmat osat olleet yksinomaan PlayStationin heiniä. Projektin takana seisova Capcom ei kuitenkaan halua, että kohuotsikot ovat ainoa asia, mistä toimintaseikkailusarjan kuopus muistetaan.
- Uskon, että pelillä on potentiaalia pönkittää, ei vain Xboxia Japanissa, vaan uuden sukupolven pelimarkkinoita kokonaisuudessaan, lausuu Devil May Cry 4:n tuottaja Hiroyuki Kobayashi optimistisesti.
Kobayashin odotuksille antaa tukea kuitenkin se, ettei pelin yleisö rajoitu vain yhden alustan käyttäjiin. Edellisessä konsolisukupolvessa PlayStation 2 oli niin ylivoimainen, että pelit saattoivat myydä valtavasti yksinomaan sillä, mutta nykypolvessa markkinat ovat jakautuneet huomattavasti tasaisemmin.
- DMC4:n julkaisu useille alustoille auttaa luonnollisesti kasvattamaan potentiaalista kohdeyleisöä tuntuvasti, joten se on liiketoiminnan kannalta hyvä asia. Päätöksen ajoitus osui vielä yksiin Capcomin omien monialustatyökalujen käyttöönoton kanssa.
Uusien työkalujen avulla Capcom voi tehdä kehitystyötä ensisijaisesti PC:llä ja kääntää pelin eri konsolialustoille aiempaa vaivattomammin. Se ei silti tarkoita, etteikö projektin eteen olisi tehty valtavasti töitä. Kobayashi kertoo, että kehitysprosessin alkuvaiheessa Capcom lennätti kuvausryhmän Italiaan, Espanjaan ja Turkkiin tekemään tutkimustyötä goottilaisista linnoista, katedraaleista ja muista merkittävistä rakennuksista. Ryhmän mukanaan tuomia kuvia ja luonnoksia käytettiin pelin avainympäristöjen luomiseen.
Suorituskykyisten uutuuskonsolien ansiosta toimintaa ei ole suljettu sisätiloihin, vaan ympäristöt on pystytty toteuttamaan aiempaa rikkaampina ja realistisempina. Devil May Cry 4:ssä pelaajat kohtaavat laajoja ulkotiloja aina viidakkoa ja lumikenttiä myöten. Myös välinäytöksiin on panostettu edellisiä osia enemmän.- Mukana on noin kaksi tuntia välinäytöksiä. Tässä osassa on lisäksi enemmän hahmoja kuin muissa osissa. Kaikki ne hahmot ovat integraalisia Neron täysin uuden tarinan kerronnassa. Käytämme enemmän aikaa myös Danten, Trishin ja Ladyn välisten suhteiden tutkimiseen, Kobayashi selvittää.
Neron mukaan vetämisellä on juonikoukeroiden ohella toisenlaisiakin vaikutuksia sarjaan, sillä uusi pelattava hahmo on mahdollistanut oleellisen lisäyksen Devil May Cryn tyylihakuiseen taistelumekaniikkaan.
- Dantella hyökätessä iskujen voima työntää vihollisia poispäin, mutta Nerolla pelaaja käy vihollisen kimppuun miekan tai aseen kanssa ja nappaa kohteesta kiinni jatkaakseen liikesarjaa ja kartuttaakseen tyylipisteitä.
Dantella on vanhaan tapaan mahdollista käyttää neljää eri taistelutyyliä, mikä ei vastaavasti Nerolla onnistu. Tällä kertaa taistelutyylejä voi vaihtaa lennossa, minkä uskotaan parantavan jo ennestään tiukan toiminnan jatkuvuutta. Hahmoja ei kuitenkaan voi milloin vain vaihdella, vaan Dantella päästään pelaamaan noin pelin puolivälin tienoilla.
Vaikka osa faneista saattaa kavahtaa sarjan keulakuvana esiintyneen Danten siirtämistä aiempaa pienempään rooliin, Capcomilla on vahva luotto uudistusten vetovoimaan. Pelin odotetaan maistuvan sekä uusille tulokkaille että sarjan konkareille.- Uskon todella, ettei tämä osa tarjoa pelkästään parasta tarinaa ja ääniraitaa, vaan myös parasta toimintaa sarjassa, Kobayashi alleviivaa.
Ennnakko pohjautuu XCN-verkon tuottamaan haastatteluun. Kysymykset esittivät GameVillage, WonderWallWeb, XboxLiveAddicts, XboxUser, X-Power, MondoXbox, MSXbox-World, XboxGameZone, XboxElite ja OnlineCenter.
Devil May Cry 4 julkaistaan Xbox 360:lle, PlayStation 3:lle ja Windowsille 8. helmikuuta.