Vuoden 2013 E3-messuilla esitelty The Order 1886 on yksi alkuvuoden kiinnostavimmista yksinoikeutena julkaistavista teoksista. Helmikuussa PlayStation 4:lle ilmestyvä toimintaseikkailu vie pelaajan Lontoon vaihtoehtoiseen historiaan, jossa komea visuaalinen tyyli kohtaa vahvaan käsikirjoitukseen pohjautuvan räiskinnän.
Pelin viidenteen kenttään sijoittuva ennakkoversio keskittyy ilmalaivan uumeniin, jossa kapinallisjoukot joutavat saada selkäänsä pelaajalle tuntemattomasta syystä. Seikkailun alkupään tehtävät kenties valaisisivat tilannetta enemmän, mutta aina ei voi voittaa. On kuitenkin todettava, että zeppeliiniä tyylikkäämpää miljöötä toiminnalle on vaikea keksiä. Puolisen tuntia kestävän pätkän aikana esittäytyvät paitsi julkaisun kiinnostavimmat mutta myös arveluttavimmat ominaisuudet.
Koska positiivisuus on hyve, aloitetaan mieltä ylentävistä puolista: The Order 1886:n visuaalinen anti on äärimmäisen upeaa. Zeppeliinin ulkopuolelta ihasteltuna Lontoon kaupunki näyttää komealta, mutta aikakauden tyyliaspektit vakuuttavat vieläkin enemmän. Muutaman vuosisadan takaisessa maailmassa viiksivallu on äijä sanan varsinaisessa merkityksessä, eikä nykyaikaiseen kulttuuriin tyypilliselle siloposkiselle ja lapsenkasvoiselle hymypojalle jää sijaa. Hahmomallit ovatkin hienoa nähtävää, minkä lisäksi hahmojen välisessä dialogissa on lyhyellä otannalla normaalia enemmän uskottavuutta.
Vaikka aikakauteen sopivat tuliluikut ovat periaatteessa tuttujen haulikkojen ja rynkkyjen vanhempia versioita, myös niistä huokuu sopivan antiikkinen tunnelma. Kapinallisten etäältä tunnistamiseen käytettävässä kiikarikiväärissä on enemmän puista asennetta kuin nykyaikaista muovista lelumaisuutta. Toki tilannetta kriittisemmin tarkasteleva saattaisi sanoa, ettei merkkihenkilöiden täyttämää huonetta välttämättä kannattaisi tarkastella yläparvelta tuliaseella, mutta pienistä pelimäisyyksistä motkottaminen jääköön toiseen kertaan. Aseita on tarjolla useita erilaisia, minkä lisäksi akuutti ammusvaje pakotti hyötykäyttämään molemmilla pelikerroilla erilaisia pyssyjä.
Kenttä- ja pelisuunnittelu sen sijaan aiheuttaa vielä ennakkoon pientä huolta. Ilmalaiva on miljöönä sangen loogisesti hyvin putkimainen ja kapea, mutta toivottavasti muut kentät tarjoavat edes hitusen enemmän liikkumavaraa. Ennakkoversiossa ei nimittäin ole eksymisen vaaraa, sillä ne muutamat harvat sivupolut päättyvät umpikujaan ennen kuin ehtivät tosissaan edes alkaa. Onneksi näiden varrelta on löydettävissä erilaisia aikakauteen sopivia dokumentteja tai esineitä, jotka luovat oman lisämausteensa tunnelmaan. Tarkasteltavaksi aukeaa niin lehtileikettä kuin asekuittejakin.
The Order 1886 vaikuttaa myös jopa ylilyödyn elokuvamaiselta kokemukselta. Pelaajalla on kentän muutamia toimintakohtauksia lukuun ottamatta hyvin vähän valinnanvaraa, sillä suurin osa tekemisestä pohjautuu reaktiotesteihin tai muuten ennalta ajoitettuihin kohtauksiin. Vihollistaistelijan eliminoiminen onnistuu hiippailemalla selustaan ja painamalla nappia lyönnin hetkellä, kun taas sähkölaitteet ylikuormittuvat tattien oikea-aikaisella napauttamisella. Jotkut tykkäävät äidistä, toiset tyttärestä ja kolmannet pojista, mutta toivottavasti loput tehtävistä tarjoavat enemmän pelaajan omilla ehdoilla etenevää menemistä. Putkimainen rakenne yhdistettynä reaktiotesteihin tapaa käydä pidemmän päälle turhan uuvuttavaksi.
Toiminta tarjoaa onneksi kohtuullisen paljon variaatiota. Vaikka hiippailuosuuksissa tuntuikin olevan käytännössä vain yksi oikea reitti, kohtaukset pysyvät sopivan viihdyttävinä ja lyhyinä mielenkiinnon säilymiseksi. Selustaan hiipimisen jälkeinen puukon upotus vihollisen niskavillaan on tosin melkoisen brutaalia nähtävää, joten kaikista heikkohermoisimmat halunnevat kääntää katseen muihin teoksiin. Rynkkyjen laulattaminen on perinteisen toimivaa räiskintää ilman kummoisia erikoisniksejä, mutta samalla se viihdyttää kaikessa yksinkertaisuudessaan. Vaikeusastetta soisi kuitenkin voivan sorvata naksun tai kaksi ylöspäin lopullisessa versiossa, sillä vihollistaistelijat eivät kummoista uhkaa onnistuneet aiheuttamaan.
Muutamasta yllä mainitusta huolenaiheesta huolimatta The Order 1886 tuntuu ensimaistiaisen perusteella kiinnostavalta tapaukselta. Sen visuaalinen tyyli, aikakauden hyödyntäminen sekä painottaminen pelkkään yksinpeliin ovat asioita, joiden takia Ready at Dawnin ja SCE Santa Monica Studion yhteistyön hedelmä kannattaa pistää kalenteriin.
The Order 1886 julkaistaan PlayStation 4:lle helmikuun 20. päivä.
Kiitokset ennakkokoodista Republic of Commucationsille sekä Nordisk Filmille.
Kommentit
Pisteet saa aina pelkkään yksinpeliin...
Pisteet saa aina pelkkään yksinpeliin keskittymisestä.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi