Xbox Community Network: Miksi Fablen kehitystyö kesti näin kauan?
Peter Molyneux: Noin neljä vuotta sitten tiimimme kokoontui yhteen ja päätettiin, että tehdään roolipeli. Meitä oli tuolloin vain neljä henkilöä, ja päädyimme työskentelemään konsolialustalla (helppo valinta). Sitten löysimme lisää mahtavia ihmisiä, joita tarvitsimme pelin kehittämiseen. Tuona aikana ominaisuuksien keksiminen (mm. morphaus) tarkoitti kehittäjille täysipäiväistä raatamista, tiimin rakentumista, konseptien kasaamista. On hämmästyttävää, että ajatus "tehdään peli sankarina olemisesta" pysyi niin lähellä alkuperäistä suunnitelmaansa.
XCN: Voisiko Fable olla vain Xbox-peli?
PM: Fable voisi olla PC-peli, mutta PC:n ja konsolin välillä on lukemattomia eroja niiden itsestään selvien lisäksi. Voisiko pelin kääntää PlayStation 2:lle tai GameCubelle? En usko, että se voisi olla puoliakaan siitä, mitä se on Xboxilla.
XCN: Onko Fablelle tulossa jatkoa Xbox 2:lla?
PM: Fablessa on tiettyjä viitteitä siitä, miten voisimme viedä peliä pidemmälle, mutta mitään virallista jatko-osan suhteen ei todellakaan vielä ole. Jos tekisimme jatko-osan, sen pitäisi olla hämmästyttävä ja mahtava, mutta sellaisen pelin tekeminen vaatii aikaa!
XCN: Mitä pidit Fablen kehitysprosessista ja Carterin veljesten kanssa työskentelystä?
PM: Simon ja Dene Carter olivat mukana alkuajoista asti ollen oikeastaan projektin johtotähtiä. Tulin projektiin mukaan 18 kuukautta sitten. Työskentelimme hyvin läheisesti yhdessä ja vietimme jokaisen hetken hereillä ollessamme katselemalla toisiamme pöydän yli. Olimme työskennelleet aiemminkin yhdessä kehittäessämme peliä nimeltä Dungeon Keeper, joten olimme tottuneet toistemme hajuihin! He ovat hyvin luovia, fantastisia ihmisiä.
XCN: Miten Fable eroaa tavallisista roolipeleistä?
PM: Fablea ei voi kutsua roolipeliksi. Se on toimintaroolipeli tai toimintapeli. Pelissä täytyy kantaa miekkoja ja olla taitava siinä. Mielestäni pelissä on monia pieniä eroja, jotka tekevät suuren eron. Fablessa ei voi valita hahmoaan, vaan siinä pitää kehittää annettua hahmoa, mikä suoraan heijastaa pelaajaa itseään. Jos pelissä tappaa kaikki vastaantulijat, hahmo muuttuu pahaksi. Jos puolestaan leikkii salamalla, hahmosta kehittyy maagi.
Perinteisissä roolipeleissä pelaaja valitsee kohtalonsa heti alussa, mutta Fable on pikemminkin kuin maailma, johon voi uppoutua niin syvällisesti kuin haluaa. Jotkut ryntäävät pelin läpi päästäkseen loppuun, jotkut pelaavat sitä 30 tai 40 tuntia ja avaavat demoniovet sekä suorittavat sivutehtävät. Kukaan koko maailmassa ei ole vielä löytänyt kaikkea Fablesta!
XCN: Mikä oli kaikkein mieleenpainuvin asia, jonka pelitestaaja löysi pelin aikana?
PM: Massoittain pikku juttuja. Pelaajat löytävät edelleen poikkeavaa käytöstä. Ihmiset ovat keksimässä tapoja vääntää järjestelmiä, joita olemme peliin rakentaneet. Minulla ei ollut hajuakaan siitä, että kauppiaat voi juottaa humalaan ja alkaa varastaa heidän kauppatavaroitaan. Pelissä on erilliset järjestelmät ystävystymiselle ja alkoholin ostamiselle muille, mutta en odottanut ihmisten yhdistävän näitä elementtejä.
XboxFIN: Oletko ollut tyytyväinen kaikkiin peleihisi niiden valmistuttua?
PM: En täysin, en. Yritämme niin kovasti kuin pystymme tehdäksemme pelin, joka olisi viihdyttävä. Täydellisessä maailmassa jokainen mainittu tai huhuttu yksittäinen ominaisuus tulisi valmiiseen tuotteeseen, mutta se ei ole mahdollista. Ihmiset ajattelevat, että peli on liian pitkä tai liian lyhyt, eikä kaikkia voi tyydyttää. Silti mikäli Fable 2 on joskus tulossa, hyväksymme faneilta palautetta asioista, jotka heidän mielestään toimivat ja jotka eivät.