Jos on pelannut Warriors- eli Musou-pelisarjan eri osasia, pystyy päättelemään kosolti tuoreen Fire Emblem Warriors -pelin sisällöstä. Kyseessä on Omega Force -studion peli, joka yhdistää Warriorsin mekaniikat Nintendon Fire Emblem -sarjan kanssa.
Arvostelimme pari hetkeä sitten New 3DS -version ja nyt ohjelmassa on lyhyempi katsaus Switch-vastineeseen. Kyseessä on sisällöltään käytännössä sama kokemus, joten aivan kaikkea emme lähde kertaamaan. Aiempaan, laajempaan arvioon pääset tämän linkin (klik) kautta.
Tapahtui viime arvostelussa
Fire Emblem -sankareita samojen kuvioiden ääreen tuova juonikuvio ei ole kovinkaan monimutkainen tahi mielenkiintoinen. Se on lähinnä tekosyy pistää enemmän tai vähemmän tutut hahmot taistelemaan yhdessä ja toisiaan vastaan.
Tarjolla on kaksi pelimoodia. Pääasiallinen hupi on tarinamoodi, joka koostuu parista kymmenestä tehtävästä. Warriors-tyyliin pelaaja pääsee ohjaamaan voimakkaita sotureita, jotka pistävät rivivastustajia lakoon jopa kymmenittäin yhdellä erikoisiskulla.
Meno voi vaikuttaa aivottomalta rymistelyltä, mutta Fire Emblem -sarjasta lainattu kivi-paperi-sakset-tyylinen asemekaniikka sekä pomovastustajat tuovat vaihtelua. Tämä myös riittää, sillä taistelun sekaan hyppää mielellään.
Peli on kuitenkin käytännössä alusta loppuun samaa mäiskettä ja vihollisten kurmottamista. Apua ei ole edes historiamoodista, jossa päästään kokemaan menneiden Fire Emblem -seikkailujen kohtauksia uudelleen. Tämäkin pelimuoto on käytännössä mäiskettä, joten vaikka meno hauskaa onkin, ei koko nimikettä tee mieli kokea yhdeltä istumalta. Pienemmissä palasissa hyvä tulee.
Mätkitään, mätkitään, kaikki vihut mätkitään
Mitä 3DS- ja Switch-versioiden eroista kertoisi, kysyjälle vastaisi? Aloittaa voisi vaikka silmiinpistävämmästä erosta, eli ulkoasusta. Graafisesti Switch-Warriors vie vähemmän yllättäen pidemmän korren. Hahmot ovat yksityiskohtaisempia, maisemat miellyttävämpiä katsoa ja ruudulla on enemmän vihulaisia kerralla.
3DS-kokemuksen ruudunpäivitys ei kärsinyt käytännössä ollenkaan, olipa ruudulla sitten minkälaista toimintaa tahansa. Switchilläkään ei vastaan tule huomattavia ongelma, mutta tarjolla on silti apuvälineitä niitä halajaville.
Peliä voi pelata kahden eri kuvamoodin kera. Oletuksena käytössä on Quality-moodi, joka tarjoaa varsin hyvännäköisen kokemuksen 1080p-resoluutiolla sekä 30 fps:n ruudunpäivityksellä. Mikäli haluaa panostaa varmasti sujuvaan menoon, voi television kautta pelatessa valita käyttöön Performance-asetuksen. Tällöin ruudun tapahtumia katsellaan 720p-resoluutiolla 60 kuvaa sekunnissa. Mielenkiintoinen lisä, vaikka eipä oletuskuvanlaadulla mainittavia vikoja löydy.
Ainoastaan kaksinpelissä on havaittavissa pientä pätkimistä, mutta ongelmaksi asti siitä ei ole. Graafinen tyylikin on varsin mukavaa katseltavaa. Etenkin Fire Emblem -fanit peukuttanevat tuttujen hahmojen entistä kolmiulotteisempia ulkoasuja.
Kumpaa sitä pelaisi?
Fire Emblem Warriorsin New 3DS -käsikonsolin versio on soiva peli, mutta – mikäli vain mahdollista – kannattaa tarttua Switch-versioon. Päätös ei ole kovinkaan kaksipiippuinen miekka, sillä myös Switch mahdollistaa pelaamisen paikasta riippumatta. Tuoreemman konsolin versio on houkuttelevampi kokonaisuus.