Gamescomin Day 1 eli mediapäivä alkoi näyttävästi Bethesdan esityksillä peleistä Dishonored 2 ja Prey. Dishonored 2:sta näytettiin aikaisemmista pelivideoista tuttuja taitoja uusissa ympäristöissä, kuten shadowformia hiiviskelyyn ja teleporttaukseen. Suljettujen ovien takana näytettiin lisäksi aivan uusi vihollistyyppi: zombimaiset noidat asuttamassaan kartanossa.
Enemmän uutta tarjosi Prey, josta näytettiin aitoa pelikuvaa paljastaen vihdoin pelin ideaa. Pelaaja herää valtavan kuuta kiertävän avaruusasema Talos 1:n sisältä ja huomaa nopeasti, että melkein kaikki ihmiset ovat kuolleet ympäriltä ja asemaa asuttavat varjomaiset alienit. Selviytymiskeinona pelaajalla on pitkä liuta perinteisesti kykypuusta valittavia ja eritasoisia kykyjä, jotka sisältävät myös alieneiden omia taitoja. Pienempien mimic-vihollisten tavaramerkki eli irtaimistoksi muuttuminen teki olon hyvin vainoharhaiseksi, kun vaikkapa jokainen roskakori tai tuoli saattaa olla naamioitunut vihollinen. Hauskana esimerkkinä näytettiin mahdollisuutta käyttää tätä kykyä päästäkseen lukittuun huoneeseen: pelaaja muuntautui ensin kahvikupiksi ja vieri sitten infotiskin pienestä raosta sisään.
Aseita asemalta löytyy rajallisesti, joten painoarvoa on annettu ympäristön hyödyntämiseen erillaisilla työkaluilla ja taidoilla. Tarjolla on muun muassa monikäyttöinen liima-ase, jolla pystyy jähmetyttämään viholliset paikalleen, tukkimaan vuotavat kaasuhanat taikka rakentamaan vaikka rampin ylemmälle tasolle. Näyttävästi irtaimiston imaiseva gravitaatiokranaatti tuhoaa kaiken sisällään ja antaa tällöin materiaalia uusille työkaluille, joita voi valmistaa aseman laitteistolla.
Peli muistuttaa hämmästyttävästi Half-Lifeä esineiden heittelytaidoilla ja "naamanhalaaja"-pikkuvihollisilla, mikä ei ole lainkaan huono juttu. Se mikä toimi jo melkein 15 vuotta sitten, voi toimia uudessa ympäristössä aivan mainiosti. Messukeskuksen seinällä oleva Half Life 3:n trollimainos piti siis pikkiriikkisen paikkansa.
Päivä jatkui Housemarquen Mikael Haverin antoisalla haastattelelulla firman tulevaisuudesta ja uuden teknologian ajatuksista. Haastattelun sisällön voi lukea tästä Nisun blogikirjoituksesta. Biergartenistä poistuttaessa hakeuduimme möykän perässä Wargamingin osastolle, jossa lavalta yleisömereen lensi jatkuvalla syötöllä kaikenlaista rompetta. Pelattavana olivat tutut World of Tanks ja World of Warships. Seuraavassa blogikirjoituksessa tarjoillaan lisätietoja kyseisen firman VR-projekteista.
Iltapäivä menikin Blizzardin valtavaan messuosastoon tutustuessa. Näytillä olivat kaikki kyseisen firman tämän hetkiset pelit. Massiivinen lava keskellä osastoa piti yleison töpinöissään jatkuvalla kakofonialla demoja ja ohjelmaa, eikä äänenvoimakkuudessa todellakaan säästelty. Valtavat pelifiguurit olivat jatkuvasti valokuvauksen kohteena. Sadat pelipisteet pitivät ainakin toistaiseksi jonot lyhyinä ja pientä swägiä jaettiin kaikille pelejä testaaville. Erityismainintana Overwatchissa oli pelattava ensi kuussa julkaistava uusi hybridimappi, joka sijoittuu saksalaiseen linnaan.
Keskiviikon kohokohta oli kuitenkin aivan muualla kuin messukeskuksessa, nimittäin Kölnin keskustassa pidetyssä Blizzardin Legion Cafen VIP-avajaisbileissä. Historiallisen Gürzenich-rakennuksen kaksi kerrosta oli sisustettu täysin World of Warcraft -teeman mukaisesti ruoka- ja drinkkilistoja myöten. Vieraista moni oli asustautunut upeasti aiheen mukaan, ja olihan mukana myös kuuluisa cosplay-artisti Jessica Nigri demon hunteriksi pukeutuneena. Illan aikan kuultiin muun muassa tuttuja WoW-säveliä vuosien takaa live-bändin avustuksella ja juontajat pitivät fiilistä yllä erilaisten kilpailujen voimin. Lavalla nähtiin myös Blizzardin kehittäjä, joka kertoi Legion-lisäosasta ja antoi ensivaikutelmaa tulevasta. Kaiken kaikkiaan tyylikäs ja harkittu tilaisuus.
Mikko Määttä on KonsoliFINin yhteisötoimittaja. Haluatko mukaan tuottamaan sisältöä Suomen suosituimmalle harrastajavoimin ylläpidettävälle videopelisivustolle? Tsekkaa rekrytointisivumme.