Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

EA:n osasto

: Tapaamisia, jonottelua sekä illanviettoja. Das ist Gamescom

Torstaiaamuna suuntasimme kohti EA:n jättiläisosastoa. Ympyrän muotoon rakennettu kokonaisuus on kopio aikaisemmilta vuosilta – vain pelit ovat vaihtuneet tai niiden järjestysnumerot. Meille Battlefield on ollut joskus tärkeä ja nyt oli vuorossa sen osa I.

Sisään messukeskukseen tunti ennen virallista avausta. Suoraan jonoon ja odottamaan mitä sermien takana meille paljastetaan. Pian taaksemme jonoon tulee pari suomalaista, joista tunnistan yhden KonsoliFIN:ssäkin vaikuttaneeksi Tompaksi. Vaihtelemme messukokemuksia, joita hänellä tuntui kokeneena toimittajana löytyvän kontaktien ohella runsaasti. Tämä aamun kohtaaminen johti tapaamiseen myös illalla. Odotamme jonossa edelleen ja mitään ei tapahdu. Lopulta luovutamme paikkamme ja kiiruhdamme sovittuun tapaamiseen.

Pelifirmoilta löytyvät ammattilaispuolelta isot osastonsa. Ne on ympäröity korkeilla sermeillä ja edessä on vastaanottotiski. Tämän läpäistyään odottaa sisällä usein firman pr-henkilön lisäksi kahvila, josta väsynyt toimittaja pääsee douppaamaan piristeillä itsensä takaisin työkuntoon. Meillä oli vuorossa Hearthstone-tekijöiden tapaaminen. Siitä Mikko kirjoittaa oman juttunsa.

Haastattelut tapahtuvat usein intiimissä, pienessä tilassa. Aikaa on varattu vartista puoleen tuntiin. Valmiit kysymykset paperilla auttavat paljon, mutta imporivisointi ei ole ollut vierasta meillekään. Luonteva keskustelu syntyy nopeasti, ja pian ilmassa on jo huumoria. Pöydän toisella puolella saattaa olla pelin tuottajasta lähtien kuka tahansa asioista oikeasti tietävä. Vastaukset tulevat asiantuntevan nopeasti. Pr-henkilö seisoo sivussa ja seuraa miten pärjäämme. Kysymyksiä ei yleensä tarvitse kertoa etukäteen, joskus joku taisi vähän tiedustella missä tulemme niissä liikkumaan. Haastattelun jälkeen vielä kättä päälle ja pr-henkilö vie meidät takaisin firman kahvikekkereihin, jossa tarvittaessa onnistuisi jutun kirjoittaminen tuoreeltaan. Myöhemmin iltapäivällä osallistumme vielä samojen tekijöiden tapaamiseen toimittajaryhmän mukana. Täällä enempi esitelmöidään ja lopuksi päästään kysymään mikäli jotain jänyt epäselväksi.

VR on tämän vuoden Gamescomissa näkyvästi esillä. Laitteita löytyy useilta osastoilta ja niitä kokeilemaan on pitkät jonot. Meillä oli tähän liittyen tapaaminen Wargamingin kanssa, josta lisää myöhemmin.

Lopulta tulee se hetki, ettei tapaamisia ole enempää päivälle sovittu. Syömään ja kirjoittamaan. Tätä varten löytyy onneksi pressille omat tilansa. Nopeat nettiyhteydet ja rauhallinen ympäristö.

Illalla tapaaminen suomalaisten kanssa, jossa mukana KonsoliFIN:stä tuttu Jaakkimo ja Tomppa. Jaetaan messupäivien kokemuksia ja nauretaan kommelluksille. Pienen kielialueen edustajana kokee yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tämä on tullut todistettua myös aikaisempina vuosina. Kioskilta virvokkeita ja Kölniä halkovan Rhein-joen rantaan. Suomenkieli sai raikua puistobulevardilla estoitta.

Perjantaiaamulla tikkana paikalle, riippumatta siitä kuinka pitkään on yöllä riekuttu. Aloitimme Destinyn jonolla, josta otin piikkipaikan. Tuleva lisäosa Rise of Iron kiinnostaa ja siitä haluaisi kokemuksia jo saada. Mikko lähti valmistelemaan tulevaa Overwatch-tapaamista. Jaksoin puoli tuntia seistä ja jätin paikan kärjestä muille.

Kohti ammattilaispuolta ja sieltä Activision Blizzard. Meitä vietiin samaan tilaan joukon muiden toimittajien kanssa ja paikalle saapui Overwatchin kehittäjä. Suosikkipeli, runsaasti pelitunteja alla ja oltiin kuin joulupukin maassa suut messingillä. Iltapäiväksi oli buukattu Ubisoftille tapaaminen aiheesta Steep.

Tässä välissä ehdin kuitenkin vielä tallentamaan videolle jo vakio-ohjelmistoksi vuosien aikana nousseen Ubisoftin osaston Just Dance 2017 -karkelot. Yleisö osallistuu tähän mielellään, ja onhan se hauskaa seurata sivusta. Saksalainen ei tunne myötähäpeää siinä määrin kuin suomalainen. Iltapäivällä Ubisoftille ja siellä ohjelmana Steepin esittely ja kenttäkokemusten hakeminen. Saimme vielä haastattelun itse kehittäjältä.

Haastattelun jälkeen uusi yritys Destinyn jonoon. Kertasin portinvartijalle aamuisen episodin ja piikkipaikan luovuttamisen, jonka seurauksena pääsin jonon ohi suoraan sisään ja pelaamaan Rise of Ironia. Edellisistä vuosista poiketen hypättiin suoraan pelaamaan ilman peliesittelyä. Edessä oli uusi Icarus-kenttä ja planeettana Merkurius. Vuoden tauko oli tehnyt tehtävänsä ja näppäimet olivat hakusessa. Tässä olisi eniten kiinnostanut uusi raidi ja striket.

Väsymys yllätti alkuillasta allekirjoittaneen ja oli pakko siirtyä Kölnin lihapatojen äärelle ja kohti hotellia. Matkan sovitut tapaamiset on tehty ja alkaa sisällöntuotanto siinä määrin kuin se täältä paikanpäältä onnistuu.

Nyt lauantaina tätä kirjoittaessa on PlayStation VR ja Samsung Gear VR -kokemuksia rikkaampi. Vau! Iho meni heti aamusta kananlihalle ja tämä on ollut varma merkki onnistumisesta. Pidetään ennakkotilaus sisällä. Seuraavaksi ohjelmassa eSportsia, cosplayta ja fanishoppia.

Janne "Nisupulla" Kauppinen on KonsoliFINin yhteisötoimittaja. Haluatko mukaan tuottamaan sisältöä Suomen suosituimmalle harrastajavoimin ylläpidettävälle videopelisivustolle? Tsekkaa rekrytointisivumme.

 

Kirjaudu kommentoidaksesi