Pääkaupunkiseudun kirjastoyhtymä on aiemmin haastanut ihmisiä lukemaan kirjoja ja kuuntelemaan musiikkia oman mukavuusalueensa ulkopuolelta – ja nyt vuorossa on pelit. Tämän kunniaksi KonsoliFINissä aloitettiin blogisarja Helmet-pelihaasteen ympärille. Ai, että mikä haaste?
Haaste 18: Peli, joka aloittaa sarjan. Kingdom Hearts on legendaarinen videopelisarja, jonka 17-vuotinen tarina saa päätöksensä huomenna, kun Kingdom Hearts III julkaistaan PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Tällä kertaa pohdimme, mistä tässä suositussa toimintarooliseikkailussa on oikein kyse ja kuinka se on jaksanut pitää fanikuntansa otteessaan lähes kaksikymmentä vuotta.
Ennennäkemätön resepti menestykseen
Kauan sitten entisen Squaren päämajassa Shinji Hashimoto ja Hironobu Sakaguchi keskustelivat siitä, kuinka hienoa olisi tehdä peli, jossa voisi liikkua yhtä vapaasti kuin Super Mario 64 -tasoloikassa. Ongelmana olisi sopivan päähenkilön keksiminen. Heidän mukaansa vain Disneyllä oli yhtä suosittuja hahmoja kuin Nintendolla. Tetsuya Nomura, tunnettu hahmosuunnittelija Final Fantasy -peleistä, sattui kuulemaan keskustelun ja tarjoutui projektipelin ohjaajaksi. Hashimoto ja Sakaguchi hyväksyivät nuoren Nomuran tarjouksen ja rattaat lähtivät rullaamaan. Square toimi samassa rakennuksessa Disneyn Japanin-toimiston kanssa, ja ideaa päässään pyöritellyt Hashimoto päätyi sattumalta samaan hissiin paikallisen Disneyn johdon edustajan kanssa. Tuottajana toiminut Hashimoto käytti tilaisuuden hyväksi ja esitteli projektin. Yksi asia johti seuraavaan, ja Kingdom Heartsin kehitys käynnistyi vuoden 2000 helmikuussa.
Ystävyys on ystävyyttä
Kingdom Hearts kertoo kaveruksista, jotka ajautuvat toisistaan erilleen, kun yliluonnollinen myrsky tuhoaa heidän kotinsa sekä sinkoaa heidät tuntemattomiin maailmoihin. Aku ja Hessu havahtuvat kuningas Mikki Hiiren katoamiseen. Hän on kuitenkin jättänyt alaisilleen käskyn kirjeessä, jossa kuningas kertoo pimeyden olentojen uhkaavan maailmojen tasapainoa ja kuinka avainta kantava henkilö on universumin pelastamisessa elintärkeässä roolissa. Tuo avainhenkilö on pelaaja – Sora, jonka myyttinen Keyblade on valinnut kantajakseen. Ajan myötä Sora kohtaa Akun ja Hessun. Kaksikko ja poika keskustelevat tilanteistaan ja tulevat siihen tulokseen, että heidän tavoitteensa kohtaavat. Niinpä seikkailu voi alkaa!
Squaren intohimoprojektissa matkustellaan Disneyn klassikkoelokuvien maailmoissa taistellen samalla heartless-nimisiä hirviöitä vastaan. Taisteluissa Sora voi lyödä avainmiekallaan vihollisia sekä samalla käyttää taikoja ja esineitä komentovalikkoa käyttämällä. Sankarimme apuna olevat Aku ja Hessu sekä satunnaiset vierailevat tähdet kuten Tarzan, Aladdin ja Ariel taistelevat tekoälyn ohjauksen varassa. Näiden hahmojen strategioita voi hieman säädellä ennen kun menee haastamaan vihollisia. Esimerkiksi voit valita Akun käyttävän parannusloitsua vain kun sille on ehdoton tarve tai Hessun käyttämään parannusesineitä säästeliäästi. Kaikista kamppailuista Sora ja kumppanit tienaavat kokemuspisteitä, joiden ansiosta pelaaja saa käyttöön erikoiskykyjä.
Ainoaa laatuaan
Kingdom Hearts yhdistaa Final Fantasy -sarjasta tuttua tarinankerrontaa ja muutamia hahmoja Disneyn taikaan, joka on lumonut sekä lapset että aikuiset kaikkialla maailmassa. Rooliseikkailun tarina ystävyydestä ja sen voimasta kuulostaa kliseiseltä, mutta silti onnistuu lämmittämään sydäntä. Juonen kerronta ei aina solju niin hyvin kuin pitäisi, mutta onneksi Yoko Shimomuran säveltämät kappaleet tehostavat pelin kohtausten sanomaa. Eeppisen rooliseikkailun perustana ovat nautinnolliset taistelumekaniikat, joita on vain paranneltu jokaisessa seuraavassa nimikkeessä. Tämä mahdollistaa sen, että vaikka juoni menisi joskus hieman yli ymmärryksen, ovat pomotappelut kokemuksina vaivan arvoisia.
Tästä ja muistakin Helmet-pelihaasteen tehtävistä voi käydä rupattelemassa foorumille avatussa ketjussa.