Sonyn DualShock-ohjaimet herättävät tunteita suuntaan jos toiseen. Monien pelaajien rakastama ohjain on saanut osakseen paljon myös kritiikkiä, etenkin kokonsa, liipaisimien muodon ja analogitattien sijoittelun suhteen. Eniten on parjattu ohjaimen soveltumista räiskintäpeleihin. Tarvikevalmistaja Hori on päättänyt tarttua tilaisuuteen ja suunnitellut Playstation 3:lle oman padin, joka soveltuu nimenomaan ensimmäisen persoonan ammuskeluihin. Lukuisten halpojen viritelmien vuoksi kolmansien osapuolien oheislaitteiden maine ei ole paras mahdollinen. Miten Hori sitten on onnistunut yrityksessään: Tekeekö FPS Assault Pad tulittamisesta taivaallista nautintoa vai joutaako kapula alimpaan helvettiin? Se selviää lukemalla.
Tuntumaa tatteihin
Mustalla kumiseoksella päällystetty FPS Assault Pad tuntuu heti ensikosketuksella jämäkältä ohjaimelta. Se on kookkaampi kuin DualShock ja näin ollen istuu paremmin suurempaankin kouraan. Analogisauvat on sijoitettu padin yläosaan, minkä ansiosta tuntuma on lähimpänä Wii U:n Classic Controller Prota. Tatit osuvat oivasti peukaloiden alle, eikä sormien lipeämistä tarvitse juuri pelätä, sillä sauvojen päät ovat sopivan koverat. Ohjaimeen upotetulla hienosäätimellä saa muutettua tattien herkkyyttä. Tämän lisäksi padin takana on sopivasti keskisormen kohdalle osuva target-painike, jonka avulla tähtäyksen saa hidastumaan – luonnollisesti toiminto parantaa osumatarkkuutta, mutta kovin hektisissä paikoissa siitä ei ole paljoa apua.
Ohjaimen program-painikkeella voi ohjelmoida nappien toimintoja mieleisekseen. Mikäli peli ei tarjoa oikeanlaisia vaihtoehtoja vaikkapa liipaisimille, program-napin avulla tilanteen voi korjata mainiosti. DualShockiin verrattuna liipaisimet on muotoiltu paremmin räiskintään sopiviksi, mikä on yksi ohjaimen parhaita puolia. Näyttävyyden lisäämiseksi padissa on kolme led-valoa, jotka hehkuvat hieman liiankin kirkkaan sinisenä. Ohjaimen täristessä valot vilkkuvat punaisena, mikä hetkittäin toki luo tunnelmaa, mutta varsinkin aluksi vain häiritsee. Mikäli ulkoiset seikat eivät ole pääasia, voi valosaasteen peittää vaikkapa hopeateipillä.
Tositoimissa
Pelatessa FPS Assault Pad istuu kouraan miellyttävästi, ja se vakuuttaa jo hetken pelailun jälkeen. Epäilyksiä tosin herätti ensimmäisenä testattu Killzone 3:n lehdistöversio, joka ei jostain syystä suostunut ongelmattomaan yhteistyöhön. Tähtäys poukkoili hetkittäin, ja muutenkin peli tuntui elävän omaa elämäänsä. Ensimmäisenä heräsi ajatus, että arvosteluun on päätynyt rikkinäinen yksilö tai sitten padi on susi jo syntyessään. Onneksi vika oli tällä kertaa pelissä, sillä muihin räiskintöihin siirryttäessä ohjattavuus toimi ilman pienintäkään ongelmaa.
Tuntumaa räiskimiseen otettiin niin Aliens: Colonial Marinesin, Deus Ex: Human Revolutionin kuin Borderlands 2:n kanssa. Ohjaimen muotoon ja nappien sijoitteluun tottuu jo lyhyen session aikana, ja parin pelitunnin jälkeen ainakaan allekirjoittanut ei halunnut enää palata DualShockin pariin. FPS Assault Padin mukana tulee myös eripituisia analogitatteja, jotka on helppo ruuvata paikoilleen. Sauvoja on tosin syytä kiristää tarpeeksi, etteivät ne ala pyöriä paikallaan kesken kiivaimman sotimisen.
Vaikka ohjain on suunniteltu pääasiassa räiskinpelejä varten, toimii Horin padi myös muissa peleissä. Motorstorm muuttui heti astetta miehekkäämmäksi menoksi, kun käsissä oli jykevämpi kapula. Liipaisimien pienikin painallus iski kaasun kerralla pohjaan, joten Gran Turismot kannattaa edelleen pelata ratilla tai Dualshockilla. Sly Raccoonin seikkailut puolestaan luonnistuivat hienosti, kuten samoileminen Red Dead Redemptionin maisemissa. Puhtaissa tappelupeleissä FPS Assault Pad ei ole parhaimmillaan, mikä on pääasiassa huonohkon ristiohjaimen syytä.
Se vie koko käden
Kaiken kaikkiaan FPS Assault Pad toimii oivallisena vaihtoehtona DualShockiin tyytymättömille. Noin 50 euroa kustantava kapula voi tuntua hieman tyyriiltä sijoitukselta, mutta laadukas toteutus oikeuttaa hintalapun. Mikäli ristiohjaimen hyödyttömyys ja valoshow eivät häiritse, kannattaa Horin tuotokselle antaa mahdollisuus. Pari tuntia padin parissa voi hyvinkin aiheuttaa sen, ettei paluuta vanhaan enää ole.
Kiitokset arvostelukappaleesta Easyzone:lle.
Kommentit
Mites Dead Zonen laita?
Mites Dead Zonen laita?
Äkkiseltään sanottuna Dead Zone taita...
Äkkiseltään sanottuna Dead Zone taitaa olla aavistuksen suurempi kuin DualShockissa. Voisin illalla tehdä asiasta tarkempaa kokeilua, mikäli ehdin, ja kirjoitella näihin kommentteihin sitten tarkemmin. Mielestäni tuolla tattien hienosäädöllä pystyi vaikuttamaan asiaan jonkin verran.
Dead Zone on hieman suurempi Horin oh...
Dead Zone on hieman suurempi Horin ohjaimessa kuin DualShockissa. Ei paljoa, mutta sen kyllä huomaa melko helposti ainakin kun testaa ohjaimia jaetulla ruudulla. Hienosäätökään ei pienennä tuota merkittävästi, joten hektisimmissä nettiräiskinnöissä tuo varmasti on jonkinmoinen miinus.
Horin ohjain on tosiaan myös langallinen, mutta johtoa riittää kolmen metrin verran.
Ei taida tästä löytyä liikkeentunnist...
Ei taida tästä löytyä liikkeentunnistusta? Vaikea näillä pelata esim. Killzone 2-3 jotka tarvitsevat tätä ominaisuutta.
Ei ole liikkeentunnistusta, joten juu...
Ei ole liikkeentunnistusta, joten juurikin Killzonet tyssäävät jossakin vaiheessa, jos ei jaksa padia vaihdella välillä. Tosin eipä tuo muutenkaan toiminut hyvin Killzone 3:n kanssa, mutta en tiedä johtuiko se vain pelin lehdistöversiosta, kun en päässyt myyntiversiota testaamaan.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi