Kivinen alkutaipale
3.5.2002 jää historiaan päivämääränä, jolloin GameCube lanseerattiin Euroopan kovia kokeneilla videopelimarkkinoilla. Pahasti Japanin ja Yhdysvaltojen julkaisujen jälkeen tapahtunut PAL-debyytti jäi pelillisesti varsin vaisuksi muutamaa positiivista poikkeusta lukuun ottamatta. Suurinta fanfaaria aiheuttivat odotetusti Lucasartsin ja Factor 5:n kohuttu yhteistyöprojekti Star Wars: Rogue Squadron II sekä Shigeru Miyamoton hartaasti valmistama Luigi's Mansion. Myös EAD:n kehittelemä Wave Race: Blue Storm ja Segan yllätyshitti Super Monkey Ball löysivät tiensä monen ostajan pelihyllyihin.
Suomen osalta GameCuben alkuaikoja vaivasivat monet ikävät lapsentaudit. Konsoli ilmestyi perjantaina, mutta kaikki eivät saaneet haluamiaan pelejä, laitteita tai lisävarusteita ennen viikonloppua. Tuskallisen odotussession jälkeen tuotoksia alkoi vähitellen tippumaan, mutta vastaavia ongelmavyyhtejä esiintyi koko vuoden ajan aina uusien hittituotteiden ilmestyessä. Tavara loppui kesken, vaikka Kuutio ei täällä kylmässä Pohjolassa mitään huimaa suosiota nautikaan.
PlayStation 2 jatkoi markkinajohtajana, mutta GameCube ja Xbox kinastelivat alkutaipaleellaan jokseenkin tasapäisesti. Molempien uusien matolaatikkojen omistajat saivat nautiskella lukuisista laadukkaista tekeleistä. Kummallista kyllä, alkutulvan jälkeen vääjäämättä saapunut kesä vietettiin Nintendo-leirissä jokseenkin kuivissa merkeissä. Ainoa silloinen ilonaihe oli Pikmin, omaperäinen strategiapeli, jossa pelaaja ohjasti pieniä kukkaotuksia mysteerisellä planeetalla.
Hitistä toiseen
Syksy edusti uutta kulta-aikaa. Tällöin kauppojen hyllyille putkahti lukuisia third party -nimikkeitä, joista kirkkaimpina tähtinä loistivat Capcomin upea Resident Evil sekä Eidoksen moninpelimättö TimeSplitters 2. Samalla saatiin myös kauhistella Silicon Knightsin Eternal Darknessin edessä. Nintendo jatkoi loistavien multiplayer-tuotoksien linjoilla julkaisemalla Mario Party -sarjan neljännen osan maailmanlaajuiseen menestykseen. Peli ei sinänsä ollut mikään vallankumouksellinen tekele, mutta se liittyi Super Smash Bros Meleen ja Bomberman Generationin rinnalle upeana biletuotoksena.
Mario-pelien menestyskulku jatkui muutenkin, kun Super Mario Sunshine lanseerattiin lokakuussa kovan ennakkokohun saattelemana. Kaikki eivät pelistä pitäneet, mutta ainakin allekirjoittaneen kirjoissa punahattuisen putkimiehen uusimmat toilailut saivat todella paljon kiitosta. Olenhan aina pitänyt Shigeru Miyamoton loikkijaluonnoksesta enemmän kuin Segan nimeltämainitsemattomasta vauhtisiilistä, joka sekin päätyi lopulta juoksentelemaan Nintendon alustoille.
Euroopan joulubuumi ei ollut odotuksien mukainen, mutta marraskuussa markkinoille tyrkättiin kaksi mielenkiintoista lisäosaa -- langaton Wavebird-peliohjain sekä huomattavasti alkuperäistä 59-paikkaista muistikorttia laajempi Memory Card 259. Kotimaiset kuluttajat saivat näin viimeinkin mahdollisuuden pelata niitä korttisyöppöjä urheilupelejä vaikka sieltä viiden metrin päässä sijaitsevalta kotisohvalta.
Alkuvuosi oli tuskallisen odotuksen aikaa, mutta lopulta kärsivällisyys palkittiin. Maaliskuussa kauppoihin lanseerattiin lähes kaiken ennakkohypen arvoinen Metroid Prime. Monien suosikkipeliksi noussut peli syrjäytettiin nopeasti ykkössijalta, kun ensimmäisen vuoden ympyrä sulkeutui sopivasti synttäribileisiin saapuneen Legend of Zelda: The Wind Wakerin myötä. Upea seikkailu jatkoi kunniakkaasti legendaarista pelisarjaa ja myi ohessa tukun liloja Kuutioita. Saman hoiti myös Resident Evil Zero, ensimmäinen GC:lle ilmestynyt kokonaan uusi RE-saagan tekele. Vanhan mantereen online-aika käynnistyi Microsoftin Xbox Liven ja Cubelle julkaistun Phantasy Star Onlinen kautta. Rikollisen kalliiksi paketiksi muotoutunut PSO on kuitenkin se ainoa vaihtoehto, jos mörköjen mättäminen netissä on sinun käsityksesi hyvästä vapaa-ajasta.
Summa summarum
Vuoden aikana tapahtui paljon ja pelimaailman tyyliin myös Cube-leirissä tehtiin aika ajoin todellista vuoristorataliikettä. Toivonsa menettäneet cubistit saivat lopulta uskonsa takaisin lukuisten erinomaisten nimikkeiden saapuessa kauppojen hyllyille. Toinen vuosi alkaa todellisella rumballa, kun Skies of Arcadian, Ikarugan, Hitman 2:n ja Enter The Matrixin kaltaiset pelit ilmestyvät kaikki lähes yhdellä rysäyksellä. Ilmojen lämmetessä tahti odotettavasti hidastuu, mutta lehtien pudotessa laatua alkaa taas pursuta. Lumihiutaleiden myötä GameCube-pelaajien käsissä pitäisikin olla jo koko tukku toinen toistaan laadukkaampia hittejä.
Ensimmäinen vuosi on takana, nyt on aika suunnata katse kohti tulevaisuutta.
- Esa Mäkijärvi
<< Edellinen || Seuraava>>