Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Castlevania: Lords of Shadow

Oikeus kokoontuu kuulemaan tänään Castlevania: Lords of Shadow -peliä vastaan esitettyjä syytteitä.

Konamin kehittämää tuotetta syytetään mm. pelaajien aliarvioinnista, keskeneräisen mekaniikan toimittamisesta, näyttelijöiden väärinkäytöstä, hyvää makua loukkaavasta käsikirjoittamisesta ja visuaalisuuden tuhlauksesta.

Konami kiistää kaikki syytteet.

Syyttäjä voi esittää perustelunsa.

Castlevania on yksi tunnetuimpia videopeli brändejä, mitä 80- ja 90-luku toivat tullessaan. Kuten jokaisen tunnetun brändin hyväksikäyttöön kuuluu, tekijät ovat päättäneet julkaista ns. "reboot" version pelistään. Aloittaen näin koko sarjan täysin alusta uusilla hahmoilla ja heittäen hukkaan pitkälle rakennetun mytologian.

Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut yksi tuotantoon palkattu henkilö, jonka ylle valtaosa syytteistä kohdistuukin: Hideo Kojima.

Tuomioistuin muistuttaa, että Kojima on myös tutkinnan alla tällä hetkellä rikoksista pelaajakuntaa kohtaan Metal Gear Solid 4 -pelin vuoksi.

Lords of Shadowsissa esiintyvät jokainen Kojimalle tutut merkit, jotka kielivät tekijän syyllisyydestä. Peli on massiivinen sarja välianimaatioita, tukuttain tekstiä ja yksityiskohtaisia ympäristöjä. Mutta näihin välianimaatioihin mahtuu enemmän melodraamaa ja tönkköä ylinäyttelyä kuin koko Kauniiden ja Rohkeiden kokonaistuotantoon. Kojiman täydellinen tilannetajun tai tahdikkuuden puute on luonut Castlevania sarjalle riman, jota on miltein mahdoton alittaa.

Nämä syytteet eivät kohdistu näyttelijöihin, sillä jokainen heistä on todistanut kykynsä toteuttaa laadukasta ja huippuarvostettua työtä Kojiman vaikutuksen ulkopuolella. Kuten aiemmin todistajana kuultu Patrick Stewart totesi, he vain tekijät mitä heitä käskettiin tehdä. Ei ole siis Picardin vika, että Kojiman käsitys kertojasta on pömpöösi mahtailija, joka repii George Lucasmaista tekstiä paloiksi yli-teatraalisella kerronnalla jollaista nähtiin viimeksi 30-luvun Suomalaisissa elokuvissa.

Välianimaatiot syyllistyvät myös rikokseen sijoittaa vaikeasti havaittavia quicktime -tapahtumia niiden sekaan, usein jopa pitkien välimatkojen päähän toisistaan, jolloin pelaaja ei pysty keskittymään toimintaan ruudulla vaan joutuu pelkästään tuijottamaan erinäisiä kohtia haukkana, ettei joudu aloittamaan koko urakkaa alusta.

Syyttäjä esittää myös, että hyökkäysten, joita on mahdoton torjua, luominen tavallisille vihollislle on myös halveksuttavaa. Erityisesti maata tärisyttävät hyökkäykset, jotka kaatavat pelaajan poikkeuksetta ilman tarkkaan ajoitettua hyppimistä on tuomittavaa. Kun peli tekee hyppimisestä myös mahdottomuuden, antamalla jokaiselle viholliselle kyvyn lyödä pelaaja alas taivaalta kun tämän varpaat nousevat maasta, voidaan todeta ettei Kojima todellakaan tiedä mitään pelien tekemisestä.

Mikä johtaakin kenttäsuunnitteluun, jota syyttäjä esittelikin aiemmin päivällä. Castlevania on rakennettu pakotettujen kamerakulmien varaan, jotka estävät tavallisen oikean tatin kontrolloimisen täysin. Pelaaja ei pysty näin ollen kohdistamaan hyökkäyksiään haluamaansa suuntaan millään muulla keinolla kuin toivomalla parasta. Tämä voitaisiin vielä laskea genren rajoitteeksi, mutta pelin ollessa kahdella levyllä ja sen lisätessä mukaan vielä tasohyppelyä useampaan kenttään, lasketaan tämäkin rikokseksi pelaajia kohtaan kaikkialla.

Kaiken lisäksi kehittäjät ovat lisänneet kenttiin hajanaisesti arkkuja, joita saa auki vain ja ainoastaan voimin, joita pelaaja kerää vasta loppupuolella peliä. Näitä arkkuja etsiessä pitää siis arpoa missä kentässä niitä olikaan alunperin ja sen jälkeen suorittaa koko kenttä uudestaan vain yhtä esinettä varten. Keinotekoinen pelin keston pidentäminen on halveksuttavaa, herra Kojima.

Esitämme siis oikeudelle, että herra Kojimalta viedään kehitysoikeus vähintään viideksi vuodeksi pois ja hänet pakotetaan koulutukseen indie pelinkehittäjien kouluun, jossa hänestä voitaisiin karsia pois turhat Lucasmaisuudet.

Pelille esitämme kahden tähden tuomiota ja nopeaa siirtoa alelaariin.

Kirjaudu kommentoidaksesi