Manageripelit ovat olleet oma tärkeä genrensä pelimaailmassa kautta
aikojen, joten on ilo huomata, että kyseisen lajin edustajia löytyy
myös konsoleille. Sinällään tämä on suorastaan yllättävää, sillä
managerointi vaatii pitkäjännitteisyyttä ja suunnitelmallisuutta –
juuri niitä asioita, joita keskiverto konsolipelaajalta ei luulisi
löytyvän. Konsolille toteutetun manageripelin täytyykin ylittää ehkä
suurempi kynnys kuin PC:llä toteutettuna. Ylittääkö Total Club Manager 2004 tämän, vai kompastuuko se jo ensi askeleissaan?
Kohti glooriaa!
Total Club Manager tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden ottaa komentoonsa
jalkapalloseuran ja rakentaa siitä liigan mestaruutta hallitsevan
dynastian. Matka tähän on tietenkin pitkä ja kivinen, sillä managerin
vastuulla on mm. henkilökunnan palkkaaminen, talousasioiden hallinta,
sekä tietenkin pelaajien harjoitusohjelman suunnittelu että uuden
pelaajamateriaalin ostaminen joukkueeseen. Erilaisia liigoja löytyy
kiitettävästi, mukana myös Suomen Veikkausliiga, mutta uutta peliä
aloittaessa voi pelattavaksi valita korkeintaan kuusi eri maata.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että peli simuloi vain noiden
valittujen maiden tapahtumia, joihin manageri voi myös uransa edetessä
muuttaa uuden työn perässä, mikäli tällainen mahdollisuus eteen tulee.
Yksi tärkeimmistä asioista manageripelin onnistumisen kannalta on
käyttöliittymä, sillä joukkueen asioita hoitaessa täytyy kaikki
olennainen informaatio olla helposti noudettavissa. Total Club Manager
hoitaa tämän puolen melko onnistuneesti, vaikka hiottavaa vielä
löytyykin. Kaikki tieto löytyy sananmukaisesti sormien ulottuvilta,
sillä liipasimet, sekä musta ja valkoinen nappi kukin avaavat oman
valikon. Valikoista joutuu vielä valitsemaan ristiohjaimella haluamansa
osion. Näitä valikoita avautuu eteen sellainen nivaska, että
aloittelijalla menee varmasti sormi suuhun. Peliä oppiessa kuitenkin
huomaa, ettei tiettyjä osioita itse asiassa tule tarvitsemaan ollenkaan
ja tärkeimpien valikoiden paikat painuvat mieleen nopeasti. Tästä
huolimatta valikoiden selkiyttäminen olisi ollut paikallaan.
Jos manageripelejä voidaan jaotella arcade- tai simulaatioluokkaan,
niin EA:n yritys menee selkeästi arcadeosastoon. Tämä ei ole
välttämättä huono asia, sillä ei kaikkien manageripelien tarvitse olla
useiden kuukausien täysipäiväistä opiskelua vaativia savottoja, jonka
jälkeen vasta alkaa saavuttaa menestystä. Käytännössä tämä
lähestymistapa näkyy Total Club Managerissa pelaajien taitoarvojen
virtaviivaistamisena. Toisin kuin esimerkiksi Championship Managerissa,
jossa managerin on tutkittava pitkällisesti pelaajiensa osaamista eri
osa-alueilla ja täten löydettävä jyvät akanoiden seasta, tekee Total
Club Manager tämän työn pitkälti managerin puolesta. Jokaisen pelaajan
potentiaali omalla pelipaikallaan näytetään yksinkertaisella
tasomittarilla. Eri kyvyille (syöttely, maalinteko jne.) toki löytyy
arvot, mutta käytännössä näihin ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota,
ellei välttämättä halua.
Älä tee itse, jos homman voi antaa toiselle
Managerille annetaan vapaat kädet hoitaa kaikki joukkueen juoksevat
asiat jopa stadionin mainospaikkojen myyntiä myöten itse, mutta
käytettävissä on myös se jokaisen pomon lempityökalu eli delegointi.
Palkkaamalla henkilökuntaa, kuten valmentajia, apulaismanagerin jne.
voi manageri sysätä halutessaan näiden tehtäviksi käytännössä kaikki
asiat, joita joukkueen pyörittäminen vaatii. Jos esimerkiksi
harjoitusohjelmien teko ei nappaa, vaan haluaa keskittyä mieluummin
pelaajien ostoon ja taktiikoiden viilaamiseen, kannattaa kyseinen homma
antaa tekoälyn vastuulle. Eri asia tietenkin on se, onko se
menestymisen kannalta aina kannattavaa.
Onnistuivat pelaajaostot tai harjoitusohjelman laatiminen hyvin tai ei,
tulee ottelupäivä vääjäämättä eteen enemmin tai myöhemmin. Tuolloin
nähdään, onko manageri osannut pelata korttinsa oikein. Total Club
Manager tarjoaa kolme eri tapaa simuloida ottelut. Yksi niistä, eli
Football Fusion, vaikuttaa paperilla mielenkiintoiselta idealta, mutta
allekirjoittanut ei tätä ominaisuutta haluaisi nähdä missään
manageripelissä. Tässä on siis kyse siitä, että jos omistaa FIFA Football 2004,
niin Total Club Managerissa luomansa joukkueen voi siirtää FIFA:n ja
pelata päivän pelin siellä. Miksi olen sitten näin kätevää systeemiä
vastaan? Koska se käytännössä tekee koko manageroinnista hyödytöntä.
Mitä ideaa on yrittää rakentaa huippujoukkuetta pelipäivien välillä,
jos hyvä FIFA:n tahkoaja onnistuu päihittämään kentällä huonollakin
joukkueella parempansa? Mutta mikäli joku välttämättä haluaa pelata
tämän tyylistä ”managerointia”, on se Total Clubilla mahdollista.
Tätä kausikorttia ei kannata ostaa
Onneksi Football Fusion on vain vaihtoehto, sillä kentänlaidalta
seuraaminen onnistuu kahdella eri tavalla. Manageri voi seurata
ottelunsa livenä, tai sitten hypätä koko ottelun yli suoraan tuloksiin.
Ottelun live-seuraaminen on - lievästi sanottuna - rikki. Vai miltä
tämä kuulostaa: keskimäärin 3-4 punaista korttia per peli ja vähintään
sama määrä loukkaantumisia, tämän päälle kottikärryllinen keltaisia.
Epärealistisempaa jalkapalloilua saa hakea. Ongelmana on todella
vajaavainen tekoäly, joka ei osaa mitään muuta keinoa puolustaa kuin
juosta palloa kuljettavan pelaajan perässä ja sitten vetää
liukutaklauksella takaapäin jalkoihin. Tästä luonnollisesti seuraa kasa
varoituksia ja loukkaantumisia. Ongelma on suoraan sanottuna niin paha,
että kaikki managerityöskentely suorastaan valuu hukkaan rikkinäisen
pelimoottorin vuoksi.
Ottelun seuraaminen ei muutenkaan ole kovin suurta herkkua, sillä se ei
ole graafisesti mitenkään näyttävää. Tekstuurit ovat epätarkkoja ja
pelaajat geneerisen näköisiä. Äänipuoli sentään toimii yllättävänkin
hyvin manageripeliksi, sillä stadionilla on tunnelma suorastaan katossa
kymmentuhatpäisen yleisön mylviessä. Toisaalta tämä nostaa sellaisen
mielenkiintoisen piirteen, että miten joihinkin kauden keskivälin
merkityksettömiinkin Veikkausliigan otteluihin ilmaantuu yleisöä jopa
enemmän kuin kyseisen kotijoukkueen kaupungissa on asukkaita? Hyvä
tunnelma ei silti pelasta suorastaan katastrofaalisen epäonnistunutta
3d-simulaatiota. Hyppäämällä tämän 3d-osuuden yli suoraan tuloksiin
ovat statistiikat varoitusten ja loukkaantumisien suhteen realistisia,
mutta tässä tapauksessa ei pääse kentänlaidalle huutamaan käskyjä
pelaajilleen ja muokkaamaan taktiikkaa, mikä on useimmissa
manageripeleissä jopa se kaikkein mielenkiintoisin osa-alue.
Total Club Manageria on vaikea suositella oikeastaan kenellekään.
Kokeneiden virtuaalimanagereiden on syytä pysyä tästä kaukana, sillä
mm. LMA Manager ja
erityisesti Championship Manager ovat ominaisuuksiltaan valovuosia
Total Club Manageria edellä. Ainoa potentiaalinen asiakaskunta voisi
olla Football Fusionista kiinnostuneet, mutta tämä pistää miettimään,
että mitä järkeä koko hommassa ylipäätään on. Tämä jääköön täten
kauppojen hyllylle samalla kun odottelemme, tuoko Total Club Manager 2005 eteemme varteenotettavan manageripelin.