Electronic Artsin skate. otti konsoliskeittailun haltuunsa vuonna 2007, mutta Wii jäi vielä tässä vaiheessa ilman EA:n omaa lautailupeliä. Wii Fitin tasapainolaudan tuomat mahdollisuudet innostivat tuottaja Jay Balmerin ja kumppanit kehittämään pelin omanlaisena tapauksenaan myös Nintendon konsolille.
Katastrofin aineksia
skate-pelissä nähty San Vanelona on Skate Itin alussa tyhjentynyt ihmisistä, sillä käsittämättömät katastrofit ovat koetelleet kaupunkia. Autio kaupunkiympäristö on kuitenkin skeittaajalle yhtä juhlaa, kun kukaan ei ole häiritsemässä. Aivan yksin ei tarvitse lopulta grindailla, koska lautailija on kännykän välityksellä ulkomaailmaan. Yhteyksien ansiosta haasteita tulevalle uralle riittää pitkäksi aikaa. Thrasher-lehtikin vaikuttaa olevan toiminnassa katastrofista huolimatta, sillä lautailija pääsee urallaan eteenpäin osallistumalla lehden valokuvaus- ja videosessioihin. Välillä pelaaja pääsee kilpailemaan myös muiden skeittaajien kanssa (esimerkiksi hurjissa megaramppitapahtumissa), vaikka muita skeittaajia ei koskaan ruudulla esiinnykään. Ainoat ihmiset nähdään muutamissa välianimaatioissa. Ainakin nyt jää mahdollisuus lautailuun kenenkään häiritsemättä.
Alussa pelaaja voi muokata itselleen oman hahmon, mutta vaatteiden sekä skeittilautojen ja varusteiden valikoima lisääntyy pelin edetessä onnistuneiden haasteiden jälkeen. Uramoodissa lautailija pääsee tyyppäämään erilaisia ympäristöjä maapallon eri puolilla, kunnes päämäärä eli maineen ja sponsorien hankkimiset ovat saavutettu. Arvostelijalla uramoodin läpäisyn jälkeen pelistä jäi vielä 16 % kokematta.
Freeskate -tilassa voi valita oman lautailijan lisäksi valmiita hahmoja, kuten Rob Dyrdekin ja Danny Wayn. Vapaalle lautailulle tarkoitettuja skeittipaikkoja avautuu luonnollisesti vain uramoodin edetessä. Moninpelaamiselle tarkoitettu Party Play ei valitettavasti tarjoa samanaikaista moninpeliä, sillä erilaisia temppu- ja aikahaasteita suoritetaan kavereiden kanssa ohjainta vuorottelemalla.
Kontrollivaihtoehtoja kartoittamaan
Ohjaus on tasapainolaudalla aluksi melkoisen vaikeaa. Samaan aikaan se on kuitenkin loogista ja realistista – ja pelkästään tämän takia jo opettelun arvoista. Wiimoten napeilla hoidetaan vauhdin ottaminen sekä temppujen tekeminen, samalla kun jalat ja paino asetetaan tasapainolaudan eri puolille. Liikkeet tuovat usein mieleen oikean skeittauksen: esimerkiksi olliet ja nolliet tehdään melkeinpä kuten oikealla rullalaudalla. Skeittaussimulaationa Skate It on jo tämän takia konsolimarkkinoiden autenttisin tapaus.
Tasapainolautailu on eräissä haasteissa kuitenkin niin vaativaa, että Wiimote-Nunchuk -parivaljakko osoittautui ykkösvaihtoehdoksi arvostelusessioiden aikana. Tasapainolaudalle on kuitenkin ilo palata sen jälkeen, kun haasteiden onnistumisien jälkeen eri alueilla voi skeittailla ilman suoriutumispainetta. Skate Itia voi ohjata myös pelkällä Wiimotella, jolloin ohjaustapaa kutsutaan "Flick It" -nimellä. Kontrollivalinnalla on ilmeisesti kosiskeltu casual-yleisöä, mutta muita vaihtoehtoja huomattavasti oudompi ohjaus saattaa ennemminkin karkoittaa satunnaiset pelaajat Skate Itin parista. Missään nimessä helposta pelistä ei muutenkaan ole kyse, joten padiohjausta vieroksuville tosipelaajillekin on luvassa nasevia haasteita.
Lautailun aikana ei kannata maisemia tarkkailla
Skate Itin grafiikka ei sinänsä hivele silmiä, sillä esimerkiksi hahmot näyttävät erityisesti kasvoistaan pelin aikana kovin karuilta. Pahinta katseltavaa ovat temppujen aikana napsitut "valokuvat", jotka muistuttavat lähinnä N64-aikakauden tuotoksilta. Tyylillisesti Skate Itin ulkoasu kuitenkin toimii ja paikoin maisemat näyttäytyvät jopa tunnelmallisina, eikä yleisesti ottaen nyt puhuta rumasta pelistä. Pelaajat eivät todennäköisesti unohdu tasapainolaudalla heiluessaan graafisia yksityiskohtia arvostelemaan, joten grafiikka jää näin luontevasti sivuseikaksi.
Juoneen liittyvä ihmisten puuttuminen katukuvasta ei kuitenkaan selitä sitä, miksi välianimaatioissa vilahtaa kadulla tallustelijoita. Pelin aikana kuuluvat juontajien kuulutukset sekä yleisön kameroiden salamoiden välkyntä tuovat väistämättä mieleen keskeneräisen maun, kun ihmisiä ei näy mailla halmeilla. Ehkä kehittäjien aika on kulunut Wiin erilaisten kontrollien suunnittelun parissa ja hätävaraksi on lopulta keksitty hölmö katastrofijuoni, joka on onneksi vedetty täysin överiksi.
Äänimaailma on mukavaa kuunneltavaa, sillä biisivalikoimasta löytyy uudempien tuotosten lisäksi helmiä vuosien takaa, kuten The Clashin Death or Glory tai The Specialsin Ghost Town. Tehokonsoleiden Skate 2:n soundtrackilla on Skate Itissa kuultavien kappaleiden lisäksi toki sellaisia helmiä, että hiukan Wiin omistajana nyt harmittaa. Äänitehosteet ovat laadukkaita ja kommentoinnit naurattavat pääosin kuivan huumorinsa ansiosta. Erityisesti kommentit huvittavat pelaajan mäiskähdettyä betoniin, jolloin rikki menneiden luiden perusteella ruudulle saattaa lävähtää Hall of Meat -raportti rikki menneistä raajoista. Näkymättömien kavereiden kommentoinnit saattavat tosin kyrsiä kymmenettä kertaa pieleen menneiden kombotemppujen jälkeen.
Edelläkävijälle kaikki kunnia
Skate Itin ongelmat jäävät ulkoasun ja Flick It -ohjauksen harteille, mutta jälkimmäistä lieventävät muut hienosti toimivat ohjausvaihtoehdot. Muutamakin kaksijalkainen olisi piristänyt katukuvassa huomattavasti. Onneksi Skate It on keskittynyt olennaiseen. Temppujen tekeminen saa unohtamaan oudot puutteet ja keskeneräisyyden maun. Jatko-osaa ja Activisionin vastausta odotellessa Skate It on mainio valinta erityisesti tasapainolaudan omistaville.