Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Nintendon historia

Nimestä "Nintendo" tulee ehkäpä ensin mieleen videopelit. Monet ihmiset eivät kuitenkaan tiedä, että Nintendo ei ole aina tehnyt pelkkiä pelejä. Itseasiassa, iso "N" aloitti ensin pelikorttien valmistajana ja sen historia ulottuu yli sadan vuoden ajanjaksolle.

Nintendo perustettiin vuonna 1889 Fusajiro Yamauchin toimesta. Ennen sen erikoistumista videopeleihin, se teki erityisiä käsityöllä toteutettuja pelikortteja. Näitä kortteja kutsuttiin nimellä "Hanafuda" (kukka) ja ne erosivat länsimaisista pelikorteista siinä, että niissä oli kuvia numeroiden tai symbolien sijaan.

Nimi "Nintendo" muodostui alunperin kolmesta Japanilaisesta kanji-kirjaimesta (Nin-Ten-Do) ja sen voi kääntää seuraavilla tavoilla: "Työskentele ahkerasti, mutta lopulta kaikki on Jumalan käsissä", "Syvällä mielissämme, meidän on tehtävä kaikki tarvittava" tai "Jätä onni taivaaseen".

Vuonna 1950, uusi johtaja Hiroshi Yamauchi teki sopimuksen Disneyn kanssa tehdäkseen Hanafuda-kortteja, joissa oli kuvia Disney-hahmoista. Nämä kortit myivät miljoonia kappaleita, ja mahdollisivat ison "N":n seuraavan ison projektin.

Tämä projekti syntyi vuonna 1969 ja se oli nimeltään Ultra Hand. Tämä oli elektroniikkaa hyväksi käyttävä robottikäsi, jonka kehitti nykyään edesmennyt Gunpei Yokoi, mies tulevien Game Boyn ja Virtual Boyn takana.

Seuraavana vuonna, Nintendo julkaisi ensimmäisen elektroniikkapelinsä. Beam Gun oli muovinen käsiase, joka ampui punaisen lasersäteen maaliinsa. Vaikka se olikin varsin yksinkertainen, BG oli tuolloin silti varsin suuri kehitysaskel.

Myöhään 1970-luvulla Nintendolla oli talousongelmia. Uusien videopeliyhtiöiden, kuten Atarin vyöryessä esille, iso "N" oli pakotettu keksimään uutta teknologiaa. Tuloksena syntyi Game & Watch. Nämä olivat käsikonsolipelejä, joissa ruudulla olevia pelihahmoja ohjattiin "+"-ristiohjaimella. Nimen "Watch"-osa käsittää sisäänrakennetun herätyskellon.

Samana vuonna sekä Pac-man että Space Invaders ilmestyivät, ja Nintendon oli vastattava niiden tasoon. Teknisesti asia oli jo hoidossa, mutta tarvittiin vielä sankaria -- hahmoa, joka voisi vedota kaikkiin ikäluokkiin. Ratkaisu syntyi, kun vuonna 1980 nuori Shigeru Miyamoto liittyi Nintendoon ja kävi työskentelemään uuden kolikkopelin parissa. Shigeru halusi ehdottomasti luoda jotain täysin uutta, ja koska hänen silloinen suosikkielokuvansa oli "King Kong", hän päätti laittaa päähahmoksi ison gorillan. Miyamoto kehitti myös sankarin, jota hän kutsui nimellä "jumpman", eli hyppymies.

Pelin perusajatuksena oli, että gorilla nimeltä Donkey Kong, joka oli "jumpman"-sankarin lemmikki, päätti eräänä päivänä maksaa omistajalleen kaikki kalavelat kidnappaamalla tämän tyttöystävän. Peli nimettiin Donkey Kongiksi. Amerikan Nintendon presidentti Minoru Arakawa päätti kuitenkin, että myös "jumpman" tarvitsee kunnollisen nimen. Kun uutta nimeä mietittiin, Arawakan Italialainen vuokraisäntä Mario Segali ilmestyi ovelle kysyen vuokranmaksua. Tämän sattuman kautta, "jumpman" nimettiin uudelleen Marioksi.

Donkey Kong-kolikkopeliä testattiin alunperin Yhdysvalloissa eräässä baarissa. Vaikka Amerikan Nintendo oli varsin epäileväinen siitä, miten DK voisi menestyä Pac-manin ja Space Invadersin vallatessa markkinoita, peli keräsi paljon katseita ensimmäisenä testipäivänään. Tästä alkoi Donkey Kong-kolikkopelin maailmanvalloitus, joka jatkui myöhemmin, kun DK julkaistiin Nintendon uudelle Famicom (Family Computer)-pelikonsolille. Tämä Japanin ulkopuolella NES (Nintendo Entertainment System)-nimellä tunnettu konsoli oli 8-bittinen ja se myi huikeita määriä maailmanlaajuisesti.

Donkey Kongin jälkeen seuraava julkaistu NES-peli oli Mario Bros, jossa Marion oli tuhottava putkien kautta hänen kimppuunsa hyökkääviä vihollisia. Mario Bros esitteli myös Marion veljen, Luigin, joka oli täysin Marion kaltainen, mutta hänen vaatteensa olivat eri värisiä kuin Mariolla.

Pian tämän jälkeen, Super Mario Bros julkaistiin. Kyseessä oli sivuttainrullaava tasohyppelypeli, josta tuli sittemmin kaikkien aikojen parhaiten myyty videopeli. Yli 40 miljoonaa SMB-peliä myytiin maailmanlaajuisesti. Pelin menestystä seurattiin julkaisemalla kaksi jatko-osaa, Super Mario Bros 2 ja Super Mario Bros 3, joista jälkimmäinen on monissa piireissä arvioitu maailman parhaaksi tasohyppelypeliksi.

Nintendon menestys jatkoi, kun se julkaisi vuonna 1990 8-bittisen käsikonsolin nimeltä Game Boy. Muutama vuosi myöhemmin kauppoihin ilmestyi Super Famicon (Super Family Computer) tai Super Nintendo (SNES), kuten se muualla maailmassa tunnetaan. Kyseessä oli vanhan NES-konsolin ns. "jatko-osa" ja se jatkoi edeltäjänsä menestystä. Välissä ilmestyi myös Game Boy Pocket, pienempi versio alkuperäisestä GB:stä.

Vuonna 1993 Nintendo teki sopimuksen Silicon Graphics-yhtiön kanssa luodakseen unelmakonsolin, jonka koodinimeksi tuli "Project Reality". Konsolin nimeksi tuli 1994 Ultra 64. Nimi muuttui vielä myöhemmin Nintendo 64:ksi. Kyseessä oli ennennäkemätön 64-bittinen pelikonsoli, joka tarjosi uskomatonta grafiikkaa. Monien myöhästelyjen jälkeen N64 ilmestyi markkinoille 29. Syyskuuta 1996. Koko 350.000 myyntiin tulleiden pelikonsoleiden erä myytiin loppuun Pohjois-Amerikassa kolmessa päivässä. Myyntiluvut kuitenkin laskivat tämän jälkeen, ja vaikka Nintendo 64 myikin loppujen lopuksi varsin hyvin, se jäi konsolisodassa toiseksi Sonyn PlayStation-pelikonsolille (josta piti alunperin tulla CD-ROM-lisäosa Super Nintendoon, mutta Nintendon ja Sonyn tiet erosivat, joten PS julkaistiin sittemmin omana konsolinaan).

Vuonna 1998 esiteltiin Game Boy Color, joka oli tehokkaampi versio vanhasta jättimenestykseen nousseesta Game Boy-taskukonsolista. GBC:lle tuli todella innovatiivisia lisäosia, kuten Game Boy Camera ja Printer, jotka nostattivat tämän taskukonsolin elinkaarta entisestään. Massoille esiteltiin myös Pokémon, josta tuli nykysukupolven tunnetuin ilmiö.

Sittemmin Nintendo paljasti uuden GameCube-nimellä nyt kulkevan superkonsolinsa Spaceworld-messuilla 23. Elokuuta 2000. Iso "N" julkaisi myös uuden kehittyneemmän taskukonsolin, Game Boy Advancen, josta tuli edeltäjiensä tavoin jättimäinen menestys ympäri maailmaa.

Lähteet:

- www.nintendo.com

- www.nintendoland.com

Kirjaudu kommentoidaksesi