PS2FIN:n
iskuryhmä on päässyt tutustumaan Airbladeen
aikaisemminkin, tosin kiireen ja hälyn keskellä
ilman selvyyttä mitä mistäkin napista tapahtuu.
Designed sanoi pelistä tuolloin seuraavasti: mukavan
oloinen ja tyylikäs futuristinen ilmaskeittauspeli lievästi
Jet Set Radion tyyliin.
Airbladen idea kannattaa lukea Jutut-osion Tulevia
pelejä: Airblade -jutusta. Siksi en aio sitä
tässä uudestaan kerrata, vaan kerron mitä demon
perusteella on odotettavissa.
Tällä kertaa siis pääsin testaamaan Airbladen
demoa kaikessa rauhassa ilman häiritseviä tekijöitä,
kuten esim. designediä. Demo muistutti heti alussa edustavansa
vain 80 %:sti valmista peliä. Tästä huolimatta
asetuksissa oli jo nyt valittavana 16:9 ja 4:3 kuvasuhdevaihtoehdot
sekä kaksinpelin jaetun kuvaruudun jakosuunta. Demosta
löytyi yksinpeliä varten Story-moodi ja kaksinpeliin
moodi Ribbon Tag.
Ribbon
Tagissa kisataan siitä kumpi pelaajista pitää
nauhaa hallussaan pidemmän aikaa toisen pelaajan yrittäessä
ryöstää nauhaa toiselta. Alussa nauha on vain
lyhyt pätkä, mutta mitä kauemmin pelaaja pitää
nauhaa hallussaan sitä pidemmäksi se kasvaa. Tällä
tavoin nauhan kanssa liikkuvan pelaajan tehtävä
vaikeutuu ja nauhaa ryöstävän pelaajan tehtävä
puolestaan helpottuu. Tämä nauhanryöstö
on ihan mielenkiintoinen idea ja toimii kaksinpelinä
ihan mukavasti.
Story-moodissa demo hyppäsi suoraan pelin toiseen rataan
Downtowniin. Nimensä mukaisesti pelin tässä
moodissa on juoni mukana, eikä peli ole pelkkää
lautailua ja temppuilua. Ensi töikseen demossa joutuu
hajoittamaan sähköisiä ilmoitustauluja, joissa
komeilee pelaajan ohjaaman Ethanin etsintäkuulutus. Jokaisesta
suoritetusta tehtävästä saa lisäsekunteja
uhkaavasti kuluvaan peliaikaan. Kun aika loppuu, on peli (demo)
ohi. Paljon aikaa ei jää ylimääräiseen
temppuiluun.
Seuraavaksi tuhotaan kaupungista GCP:n valvontakamerapylväät.
Pylväiden jälkeen katseltavaksi ilmestyi pieni animaatio,
joka selvensi seuraavaa tehtävää, GCP:n uplink-rekkojen
tuhoamista. Autojen jälkeen piti vielä käydä
kolkkaamassa laudalla GCP:n vartioita, jotka tietenkin yrittävät
myös ystävällisesti kolkata pelaajaa pampuillaan.
Näppäimet
ovat hyvin sijoitettuja ja helposti opittavissa. Ethania liikutetaan
ristiohjaimesta tai vasemmasta tatista. X-napista hypätään
ja ympyrästä tartutaan kiinni (Grab) esimerkiksi
valvontakameroiden pylväisiin. Kolmiosta hahmo siirtyy
liukumaan (Grind) laudallaan esimerkiksi kaidetta pitkin,
tällöin tasapainoa pidetään ristiohjaimella
tai tatilla. Neliönapista tehdään temppuja
(Trick). L1 ja R1 napista löytyvät spinnaukset vasemmalla
ja oikealle. R2-napista saadaan lautaan lisää vauhtia
ja puolestaan L2-nappiin on sijoitettu jarru.
Story-moodissa voi tietenkin temppuilla tehtävien lomassa,
ilmoitustaulutkin voi tuhota monimutkaisimmilla hypyillä.
Temppuja tekemällä pistetili karttuu. Temput on
jaettu kuuteen kategoriaan sen mukaan, missä tilassa
niitä pystyy suorittamaan. Esimerkiksi Ground-temput
tehdään maan pinnasta hyppäämällä
kun taas Big Air -temput tehdään esimerkiksi hypättäessä
talon katolta. Muita temppuryhmiä ovat Grinds, Air ja
Basic Air.
Ensin tempuissa käytetään ristiohjaimen suuntia,
jonka jälkeen painetaan neliö-, kolmio- tai ympyränappia
tilanteesta riippuen. Helpoimpiin temppuihin riittää
pelkkä napin painaminen ilman ristiohjainta. Vaikeammat
temput taas vaativat ristiohjaimesta useampaa suuntaa ja yhtä
nappia, tilanteesta riippuen.
Näppäimien
opetteluun menee todella vähän aikaa, eikä
temppuilukaan vaadi hirveää opettelua, vaan temput
oppii melkein samalla kuin näppäimetkin. Esim. kolmiota
käyttämällä pääsee liukumaan
kaiteille. Grinds-temppu pitää kuitenkin tehdä
kaiteelle tehdyn hypyn aikana, jolloin temppu määrää
millä tavalla hahmo kaiteella liukuu eteenpäin.
Kun vain muistaa että kaiteelle pääsee hyppäämällä
X-napista ja painamalla kaiteen luona kolmionappia, ei enää
tarvitse tehdä muuta kuin temppuluettelosta katsoa, mihin
suuntaan ristiohjainta painellaan ennen kolmion painamista.
Laudan hallinta puolestaan vaatii enemmän harjoittelua,
sillä kovin usein alkuvaiheessa lauta tuntui liukuvan
ohi esimerkiksi tolpasta, vaikka kuinka on yrittänyt
liukua juuri sitä päin saadakseen siitä otteen.
Samalla tavalla kaiteelle hypättäessä tulee
kovin usein hypättyä ohi. Harjoittelulla kuitenkin
oppii hallitsemaan lautaa ja nämä ongelmat häviävät.
Jo demossa pystyy kaupungissa liikkumaan vapaasti ympäriinsä.
Tutkimalla löytää koko ajan uusia paikkoja,
joissa pystyy hyödyntämään tankoja, kaiteita
tai talojen räystäitä. Myös kohteisiin
pääsee useampaa reittiä kunhan käyttää
mielikuvitusta ja kokeilee. Kaupungissa liikkuu autoja sekä
ihmisiä luontevasti ja pelaajan on puikkelehdittava heidän
seassaan tehtävää suorittaessaan.
Suoraan sanoen demo näyttää ja tuntuu hyvältä.
Pelin idea toimii eikä allekirjoittanut malttaisi millään
odotella pelin ilmestymistä. Toivon vain pelin tulevan
myyntiin ilmoitetun mukaisesti marraskuussa.