Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Identiteettikriisi!

Henkilökohtainen pelaajatunnus voi muodostua niin vahvaksi identiteetiksi virtuaalikentillä, että siitä luopuminen tuntuu vievän palan omasta identiteetistä. Erityisen ikävältä se tuntuu silloin, kun tunnuksen vaihto ei ollut ennalta suunniteltu.

Sain hiljattain tarpeekseni Microsoftin kiristyvistä Xbox Live -aluerajoituksista, joilla pyritään kitkemään ns. ”feikkitilien” hyödyntämistä palvelussa. Koska en olisi enää voinut uusia Live-tilaustani normaalisti, päätin antaa periksi ja vaihtaa vuosia käytössä olleen Live-tunnukseni toiseen.

Koko rumba juontuu kuitenkin niinkin mitättömästä asiasta kuin lukitusta laskutusmaasta. Jos Xbox Live -tunnuksen rekisteröi johonkin maahan, se on ja pysyy ikuisesti samana. Mitään keinoa muuttaa laskutusmaata ei tällä hetkellä ole. Konsolilta valittava maa näkyy kyllä pelaajakortissa, mutta vaikutus ei ulotu sen syvemmälle. Olisi mukava tietää, mikä aivoitus kyseisen suunnitteluratkaisun takana on.

Yhdysvalloissa ongelmaa tuskin tulee, kun ihmiset voivat muuttaa mantereen laidalta toiselle vaihtamatta maataan, mutta Euroopassa jo muutaman kilometrin siirtymä voi tietää ongelmia vanhalle tunnukselle. No, itse en tietenkään ollut asuinmaatani vaihtanut, vaan tili oli rekisteröity ulkomaille, jotta pääsin käyttämään palvelua ennen kuin se rantautui virallisesti Suomeen.

Jälkiviisaana on helppo sanoa, että tunnus olisi kannattanut vaihtaa samalla kertaa Xboxin kanssa, koska aluerajoitukset tulivat käyttöön vasta Xbox 360:lla. Mutta mistäs sen olisi tiennyt silloin vuonna 2005? Eihän Microsoft varsinaisesti brassaile aluerajoituksillaan.

Vielä nimellisen tunnuksen vaihtoa ikävämpi asia näinä personoitujen videopelihetkien aikoina on se, mitä kaikkea vanhan tilin mukana menettää. Ensimmäisenä mieleen tulevat tuhannet saavutukset, vaivalla kerätyt Gamerscore-pisteet ja vuosien mittaan rakentunut kaverilista. Sitten tajuaa, että Xbox 360:lla kaikki pelitallennuksetkin ovat profiiliin sidottuja. Näin ollen joudun aloittamaan käytännössä puhtaalta pöydältä.

Toki vanha tunnus säilyy konsolilla Silver-muotoisena, joten tarpeen vaatiessa keskeneräisen pelin voi pelata loppuun silläkin puolella, mutta jatkuva pomppiminen eri tunnusten välillä ei ole ideaali käyttötapaus konsolilla. Tunnuksen vaihdon sivuvaikutuksena, osittain omasta jääräpäisyydestäni johtuen, jouduin vaihtamaan myös Windows Live Messenger -tunnukseni, koska kerran Xbox Liveen linkitetty Messenger-tunnus on pysyvä. Saman Messenger-tunnuksen käyttö toiselta Live-profiililta ei siis onnistu.

Koska ehdottomasti halusin olla Messengerin tavoitettavissa myös Xbox 360:lla pelatessani, loin uuden Messenger-tunnuksen PC:lle. Onneksi ”mesekontaktien” siirto uudelle tilille kävi verrattain vaivattomasti tallennus- ja tuontitoiminnon avulla. Tässä piilee silti toinen ihmetyksen aihe Microsoftin palvelusuunnittelussa. Olisiko se niin vaarallista, jos jokaisella Live-profiililla voisi vapaasti määrittää, millä Messenger-tunnuksella haluaa sisäänkirjautua? Onnistuuhan se itse Messengerissäkin!

Kolmas ongelma Xbox Live -tunnuksen vaihdossa on se, että kaikki Live-kauppapaikalta ostettu sisältö lisensoidaan alkuperäiskonsolilleen ja -tunnukselleen. Nyt kun tunnus on vaihtunut, sisällön käyttöoikeus on voimassa toisella tunnuksella niin kauan kuin konsoli pysyy samana. Mutta entä jos jostain syystä vanha sotaratsu (ollut käytössä jo kaksi vuotta) joutuu vaihtoon? Silloin vastassa olisi DRM-helvetti, joka estäisi kymmenien hankittujen Arcade-pelien, useiden pelilaajennusten sekä muutamien teema- ja kuvapakettien käytön uudella tunnuksella. Jälleen kerran olisi tietysti mahdollista käyttää sisältöä vanhalla Silver-tunnuksella, kunhan konsoli olisi verkossa, mutta ei se toivottava skenaario ole. Tiukkaan DRM-politiikkaankin toivoisi jonkinlaista muutosta, koska pahimmillaan se potkii maksavia vakioasiakkaita kulkusille.

Näinkö Microsoft on ajatellut rakentaa uskollista asiakaskantaa?

PS. Vaihtakaa vanha Hakkiz Live-kaverilistallanne nimimerkkiin Hakso!

Kirjaudu kommentoidaksesi