Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Fanipoikuutensa ja kasvonsa voi säilyttää, vaikka omistaisikin useamman konsolin. Yritän tässä käydä muutamia PS3:n ja X360:n peleihin liittyviä huomioita heittämättä jerrykannullista bensaa konsolisodan liekkeihin.

Entä se pelaaminen...

Vaikka konsoleista on tullut yhä monipuolisempia, pitäisi pääpainon olla edelleen pelaamisessa. Yksittäisen pelaajan tasolla paras konsoli ei ole se, joka myy eniten, vaan jolla on juuri hänen mielestään parhaat pelit. Ja miksi ylipäätään pitäisi kiistellä?

Vaikka leffojen kannalta Blu-ray-asema onkin ollut hyvä juttu, eivät useamman gigan peliasennukset ole hirveän hyvä trendi eteenkään 20/40 gigan mallien omistajille. Sen sijaan X360:n seuraavassa päivityksessä tuleva pelien vapaaehtoinen täysasennus kuulostaa hemmetin hyvältä. Onneksi Unchartedin kaltaiset pelit ovat osoittaneet, että BD-aseman näennäinen hitaus ei ole este hyvälle pelille ja tarkoita automaattisesti pitkiä lataus/asennusaikoja. Etenkin kun jo Oblivion näytti, kuinka useamman gigan asennuksen voi hoitaa siististi pelin tutoriaalin aikana ihan huomaamatta. On silti sanottava, että PS3:n peliasennuksista on tehty turhan iso numero. Jos on jaksanut peliä odottaa kuukausi- tai vuositolkulla, menee muutaman minuutin installointikin ihan kevyesti. Otin esimerkiksi GTA4:n ja MGS4:n kohdalla oikein aikaa; kumpainenkin asenteli itseään karvan verran alle 10 minuuttia, eikä MGS4:n välinäytöksien lyhyet asennussessiot muuten loistavassa kokonaisuudessa mitään haitanneet.

Kummallakin konsolilla on omat hienot yksinoikeuspelinsä. Minulle pelkästään Metal Gear Solid 4 oli riittävä syy hankkia PS3. Mutta Mass Effectin ja Bioshockin kaltaiset pelit olivat liian hyviä, että olisin voinut jättää ne väliin. (PC-pelaamisen jätin jo vuosia sitten, joten PC-versioista ei olisi ollut apua.) Yksi jatkuva kiistanaihe on kuitenkin ollut pelit, jotka ovat ilmestyneet sekä Pleikalle että boksille. Tähän asti multiplatform-pelien PS3-käännökset ovat lähes järjestään olleet jollain tapaa huonompia. Mutta millaisia erot ovat sitten käytännössä? Jos demoja saa käyttää vertailuvälineenä, en ole yhdessäkään pelissä nähnyt merkittäviä eroja suuntaan taikka toiseen. Molemmat konsolini ovat kiinni samassa televisiossa HDMI:llä ja käyttävät 1080p-tilaa. Jopa sellaiset pelit kuin NHL08 tai koko Orange Box ovat PS3:lla parjauksesta huolimatta täysin pelattavia ja nautinnollisia tapauksia. Kyllä, ne hidastelevat satunnaisesti, mutta todellakin vain satunnaisesti.

Xbox Live Arcade eli lyhyesti vain XBLA on hieno keksintö. Käytännössä joka viikko sinne ilmestyy uusi pikkupeli, ja toisin kuin PSN:n pelien kanssa, tulee ihan jokaisesta XBLA-pelistä ilmainen kokeiluversio. Eikä siinä vielä kaikki, boksipelien trial-versiot voi päivittää maksulliseksi suoraan pelin sisältä, mikä on todella käyttäjäystävällistä. Pleikkarilla pikkupelien kokeiluversiot ovat lähempänä perinteisiä pelidemoja ja vain harvassa on mahdollisuus ostaa täysversio pelin omista valikoista. Toisaalta XBLA:n pelipaljous on alkanut ilmeisesti kiusata jo Microsoftiakin, ja (arvostelujen tai myyntimäärien perusteella) huonoimpia ollaan karsimassa pois. PSN:n muutaman euron hintaiset pelit ovat sisältäneet rohkeampia kokeiluja kuten flOw tai Everyday Shooter, kun XBLA:ssa on paljon lauta- ja arcadepeleistä tehtyjä käännöksiä.

Pelidemojen suhteen tilanne on hiljalleen tasoittumassa, ja multiplattareiden demot ilmestyvät vähintään samalla viikolla, jos ei ihan samana päivänä. Aiemmin PS3-demoja piti odottaa useampia viikkoja, eikä kaikista peleistä välttämättä tullut Pleikkarille demoa ollenkaan. Demoissa on silti edelleen yksi erottava tekijä; boksilla demot ovat pelattavissa saman tien, PS3:lla ne pitää erikseen asentaa. Etenkin isompien (>1 gigan) demojen asennus vie useamman minuutin. Ja kuten käyttöjärjestelmäpäivityksienkin asentamisen aikana, ei käyttäjä voi kuin tuijotella hitaasti etenevää edistysmispalkkia.

Onnistumiset ruokkivat onnistumista, ja siinä mielessä pelien saavutukset ovat psykologiselta kannalta positiivisia; ne antavat pelaajalle hetkellisen hyvänolontunteen, kun näkee "konkreettisesti" saavutuksensa. Olkoonkin se sitten vain pisteitä Gamerscoressa tai arvometallin värinen Trophy-pytty. Tosin Trophyja tukevia pelejä on toistaiseksi vain yksi (Super Stardust HD), ja vaikka lista hiljalleen kasvaa, pitää Sonyn ehdottomasti pakottaa trofeet kaikkiin (myös 3rd Party) peleihin viimeistään ensi vuoden alusta lähtien. Nettihuhujen mukaan näin on tapahtumassakin, mutta virallista varmistusta odotellessa... X360:llä Achievementit ovat olleet mukana alusta asti ja ihan kaikissa peleissä, joten tuosta kaukonäköisyydestä taas piste boksille.

Kurkkaus tulevaisuuteen

Mitä on luvassa tulevaisuudessa? Sitä ei tiedä itse Nokkadamuskaan, mutta yritän silti heittää muutaman valistuneen arvauksen. Xbox 360:n loppuvuodesta ilmestyvä Fall Update pistää koko Dashboardin uuteen uskoon, tuo Avatarit, valinnaiset peliasennukset ja muuta pientä kivaa. PlayStation 3:n odotettu virtuaalimaailmahässäkkä Home ilmestynee ennen joulua hyvällä tuurilla vähintään avoimeen betaan, mutta pelaamisen kannalta ainoa hyödyllinen ominaisuus taitaa olla Game Launching. Kaveriporukan kerääminen kasaan ja nakkaaminen kertaheitolla samaan peliin kuulostaa hyvältä, mutta X360:n uusi Party-systeemi tekee saman - ja ilman erillistä 3D-maailman lataamista. Ja mikä ehkä vielä tärkeämpää, Party toimii kaikkien pelien kanssa. Homen Game Launching vaatii PS3:lle ominaiseen tapaan pelikohtaisen tuen.

PS3:n Videostoren pitäisi avautua meille suomalaisille joskus ensi vuoden puolella. Jännä nähdä, ehtiikö Microsoft kuitenkin ensin. Pleikan codec-tukeen pitäisi olla tulossa parannusta täydellisen DivX-sertifioinnin muodossa, onhan pressitiedotteesta ehtinyt kulua jo yli puoli vuotta. Todennäköisesti muutenkin vielä tämän vuoden puolella tullaan näkemään pari isompaa PS3-päivitystä - ihan vain näin hihasta ravistettuna.

Yhteenveto

Vaikka tämä oli olevinaan vertailu, en julista mitään voittajaa. Molemmat ovat hienoja laitteita omine hyvine puolineen. Sanoisin, että nykyään n. kaksi kolmasaa ajasta kuluu PS3:n ja loput X360:n parissa. Ja mikä on aika mielenkiintoista, vaimo on ryhtynyt pelaamaan boksilla Bejewelediä. Vähemmän salaa tietysti toivon, että peli-intonsa kasvaisi siitä hiljalleen myös "oikeisiin" peleihin. Pleikkari-puolella Singstar on toki edelleen ihan ylittämätön, mutta se ei ole peli senkään vertaa kuin Bejeweled.

Mitä sitten suosittelisin ensimmäistä HD-konsoliaan ostavalle? Työkavereille olen jo muutaman PS3:n saanut myytyä ihan pelkällä hehkutuksella ja järjestämällä "demoiltoja". X360 on sen verran tuore tapaus, että sitä on tullut mainostettua vain Xbox-paidalla. Mutta sanotaan nyt tässä kirjallisesti, että jos on varaa, osta molemmat. Jos kuitenkin haluat ostaa vain toisen... No, tiedät kyllä, mitä tehdä.

Loppuun kiitos kaikille niille, jotka jaksoivat lukea tänne asti. Erityiskiitokset Nisupullalle, jolta herui oikein hyviä kommenttejakin.

Kirjaudu kommentoidaksesi