Olen viime aikoina pelannut paljon Call of Duty 4:ää Xbox Livessä ja tietenkin suurimman osan ajasta HC-pelimuotoja. Tavallisesti räiskintätarpeet on tyydyttänyt Halo, mutta mukavaa ja sopivaa peliseuraa löytyy nykyään helpommin Call of Dutyyn. Minulle on tullut täydellisenä shokkina se, millaisessa tilassa kyseinen verkkopeli pelaajien puolesta oikeastaan on. Suosiolla on luonnollisesti ikävät seurauksensa, mutta pelaajien tyhmyys osaa yllättää aina.
Hardcore-sääntöihin kuuluu, että friendly fire on päällä. Näin pelaajat saattavat vahingoittaa omiaan. Halossa kyseinen ominaisuus on aina päällä, enkä ole törmännyt oikeastaan koskaan pelaajaan, joka haluaa vain tappaa omia. Call of Dutyssa näitä näkee kuitenkin yhtenään. Esimerkiksi Search and Destroyn kierroksen alkuja värittää lähes puolessa matseista team killingiä harrastava idiootti. Useimmiten teko suoritetaan singolla tai kranaatinheittimellä eli nuubituubilla. Tällainen toiminta jaksaa harmittaa, vaikka se ei sattuisi oman joukkueen kohdalle. On helkatin tylsää pelata matsia, jossa jokaisella kierroksella omaa kuuden hengen joukkuetta vastaan asettuu kaksi pelaajaa.
Peli kyllä osaa rankaista heti alkuun tapahtuvasta toverisurmasta kuolemalla, mutta vahinko ehtii silti tapahtua, eikä kyseinen pelaaja opi mitään. Kauheinta on, ettei häirikköjä voi potkia pois julkisissa matseissa. Peelot pitäisi voida potkaista ulos viimeistään parin TK:n jälkeen, kuten Halossa. Ilmiöhän ei ole missään nimessä uusi, joten työkalut sen hillitsemiseen pitäisi löytyä kehittäjiltä. Siltikään en ole nähnyt Infinity Wardin liikauttavan eväänsäkään ongelman ratkaisemiseksi. Tällä hetkellä kehittäjät työstävät sentään playlistejä, joissa omille aiheutettu vahinko heijastuisi takaisin häirikköön. PC-pelissä tilanne olisi todennäköisesti korjattu näppäräst päivityksellä, joka antaisi äänestysmahdollisuuden pelaajille, mutta ei konsoleilla.
Ongelma olisi varmasti pienempi, jos toverien tapoista tulevat miinukset vaikuttaisivat oikeasti kerääntyviin kokemuspisteisiin. Miinuspuolelle putoavan summan pitäisi oikeasti pudottaa kokonaissaldoa. Myös taitotasoon pohjautuva seuranhakujärjestelmä karsisi näitä räikeimpiä ylilyöntejä, jos haluaa pelata tosissaan. Ideaalitilannehan olisi, jos voisi pelata suomalaisten kanssa yksityisiä matseja. Valitettavasti tämä ei ole lähellekään aina mahdollista, eivätkä kaikki suomalaisetkaan ole niin fiksuja ja filmaattisia, että he tarjoaisivat perusjenkkejä parempaa peliseuraa.
Call of Dutyn verkkopeli tuntuu muutenkin vilisevän enemmän näitä rasittavia häiriköitä kuin Halo. Harva se kerta samaan matsiin eksyy joku juniori tai muuten vain vajaaälyinen henkilö, joka näkee välttämättömäksi kirkua mikrofoniinsa kurkku suorana. Mutettaminen onnistuu onneksi matsin aikana helposti parilla napinpainalluksella, mutta sama meno jatkuu jälleen aulassa, jossa toimenpide pitäisi suorittaa kankeasti pelaajakortin kautta. Argh.
Team killingiä harrastavan pelaajan perimmäisiä motiiveja en voi kuin arvailla. Huvittaako jotakuta oikeasti se, että saa pelata kierroksen alussa kolme sekuntia vain tappaakseen oman joukkueensa ja odottaakseen pari minuuttia seuraavan kierroksen alkua. Jaksan ymmärtää vahinkoja, ja kerran saa tunnetusti kokeilla vaikka Bearforce1:a, mutta pelihuumori pettää lopullisesti, kun ilmiö vaivaa suurinta osaa matseista. Sitten on vielä mainittava nämä onnettomat tapaukset, jotka jaksavat etsiä omia joukkuetovereitaan taistelukentältä tapettavaksi. Siinä jos jossakin täytyy ihmisellä olla vikaa päässään.
Tämä vuodatus syntyi puhtaasti turhautumisen pohjalta. En halua antaa sellaista kuvaa, että valittaisin Call of Dutysta, joka on oiekasti aivan mahtava nettipeli - vika on tyhmissä pelaajissa. Toisaalta Call of Dutykaan ei ole täydellinen. En edes jaksa alkaa puhua nuubituubeista, singoista, martyrdomista tai last standista. Eihän niitäkään järkevä pelaaja käytä, mutta miksi nämä on pitänyt yleensäkin pistää peliin?