KonsoliFINiin kesän alussa tekemäni brittiläisen pelikehittäjä Luc Bernardin haastattelu ehti olla näkyvillä yhden yön, kunnes aamulla sähköpostit katsottuani Bernard oli "yllättäen" tullut toisiin aatoksiin ja jouduin poistamaan alkuperäisen tekstin eetteristä. Tekstissä sinänsä ei ollut mitään karmaisevaa, mutta poistopyyntö tapahtui aivan syystä.
Nythän sen voi jo kertoakin, että taustalla oli tuohtunut kehitystiimi. Eikä ihme, kehittäjä kun haukkui kirosanoja säästelemättä casual-pelaajat, peliteollisuuden sekä kaiken kukkuraksi oman pelinsä, jota ei oltu vielä edes julkaistu! Ei välttämättä miellyttävintä lukemista, jos koodaa päivätyökseen kyseistä peliä.
Uutinen levisi osaksi omasta syystä eri puolelle planeettaa ja aina Brasiliassa asti siteerattiin NintendoFINin "kohuhaastattelua". Onneksi kysyin vielä Bernardilta ennen haastattelun julkaisua, että haluaako varmasti kertoa nämä asiat julkisuuteen. Vastaus oli myöntävä. Muuten olisi voinut tulla tunnontuskia.
Eternity's Child on peli, jonka piti alunperin ilmestyä XBox Live Arcadeen. Omien sanojensa mukaan Bernardin olemattomat lomakkeentäyttötaidot aiheuttivat kuitenkin siirtymisen WiiWareen. Tätä julkaisua odotellessa ostin pelin Windowsissa toimivan Steam-palvelun kautta hurjaan 4,99 dollarin hintaan.
Kuvissa varsin komealta näyttävä peli lytättiin Destructoidissa jotakuinkin täydellisesti. Arvosanaksi annettiin 1/10! Pelikehittäjä oli tätä ennen lisännyt Eternity's Childissa esiintyväksi hahmoksi Destructoidin maskotin, Mr. Destructoidin mutta arvostelun jälkeen se poistettiin seikkailemasta pelin unenomaisessa maailmassa. Arvostelun jälkeiset kommentit olivat sitä luokkaa, että KonsoliFIN ylläpitäjänä voi vain olla onnellinen asiallisesta käyttäjäkunnasta. Lisää löylyä kiukaalle heittivät arvostelusta suutahtaneen Mr. Bernardin omat vastahaukut, joita voi tiettävästi edelleen lukea Destructoidin sivuilta.
Bernard kertoi vastikään omassa blogissaan Eternity's Childin luoman stressin aiheuttaneen alkoholismia, ennen kuin poisti kirjoituksensa ja muokatussa viestissään ihmetteli muistinsa menetettyään, mitä kaikkea sitä onkaan tullut selitettyä. Ei mies arvannut että isot pelisivustot tarttuvat blogijorinaansa. Alkuperäisestä viestistä hän on jättänyt tärkeimmän jäljelle. Bernard lopettaa peliuransa tähän.
Harmi, sillä Eternity's Child on pikaisen testaamisen perusteella edelleen äärettömän kaunis ja omaperäinen tasohyppely. Samalla se on pirullisen vaikea, joskin vaikeus johtuu usein ns. sattuman kaupasta joka saattaa olla pahimmillaan tunnelman tappajakin. Pelissä ohjataan kahta hahmoa, toista näppäimistöllä ja toista hiirellä. WiiWare-käännös saattaakin tuoda mielleyhtymiä LostWindsista, jos näppiksen ja hiiren tilalle saadaan Nunchuk ja Wiimote. Tätä ainakin toivon.
Edelleen ja kaikesta huolimatta odotan WiiWareen tänä syksynä julkaistavaa omintakeista tasoloikkaa mielenkiinnolla, sillä siinä on runsaasti potentiaalia. Toivottavasti pelin julkaisija ja käännöksen parissa puurtava Alten8 onnistuu epämiellyttävässä tehtävässään ja onnistuu ohittamaan kyseenalaisen julkisuuden.
Toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin ja Bernard suuntaisi energiansa 16-bittisiltä tuoksahtaviin tasoloikkiin. Ja vähentäisi viunan kittaamista.