Bungie on kehittänyt Halo-universumille massiivisen taustatarinan, jota fanit mieluusti tutkivat ja analysoivat. Ensemble Studiosin kehittämään Halo Warsiin kohdistuvatkin kenties suhteettoman kovat odotukset. Toisaalta hyppääminen ensimmäisen persoonan räiskinnästä reaaliaikastrategiaan ja vuodesta 2552 vuoteen 2531 pistää helposti monen vähemmän perehtyneen pelaajan pään sekaisin. Jos haluat tutustua Halon tarinaan syvällisemminkin, kannattaa katsastaa aikaisemmat artikkelit aiheesta. Tällä kertaa keskitytään lähinnä Halo Warsin tarinaan ja sen lähtöasetelmiin.
Harvestin ensimmäinen taistelu
Halo Warsin pääosassa seikkailee Spirit of Fire, Phoenix-luokan mahtipontinen avaruusalus, sekä sen henkilöstö. Koko kööri koostuu uusista kasvoista, eikä tuttuja nimiä nähdä Covenantin Prophet of Regretiä lukuun ottamatta. Spirit of Fire on mukana Harvestin toisessa taistelussa. Ensimmäinen konflikti käytiin, kun Covenant puolivahingossa törmäsi ihmiskuntaan siirtokuntaplaneetalla. Yksi vihollisristeilijä oli tarpeeksi tuhoamaan täysin Harvestin puolustukset sekä tilannetta tutkimaan tulleen taisteluryhmittymän.
Joseph Staten kuvailee Contact Harvestissa tätä ensimmäistä konfliktia seikkaperäisemmin. Ihmiskunnan rooli forerunnereiden, tuon maagisen muinaisen muukalaisrodun perijöinä johti siihen, että Covenant luuli Harvestin sisältävän käsittämättömät määrät forerunner-artifakteja. Kolme profeettaa, jotka sittemmin tunnetaan nimellä Truth, Mercy ja Regret, onnistuivat käyttämään tilanteen hyödykseen ja pelaamaan itselleen paikan muukalaisliittouman johdossa.
Samalla heille paljastui kuitenkin ihmisten rooli forerunnereiden suunnitelmissa. Tämä paljastus sai heidät tolaltaan ja johti lopulta ihmisten sekä Covenantin väliseen sotaan. Koko liittoumahan perustui uskomukselle suuresta matkasta, jonka forerunnerit heille lupasivat. Mikäli tieto ihmisten roolista paljastuisi, murtaisi se Covenantin perustukset täydellisesti. Niinpä kolme profeettaa julistivat pyhän sodan ihmisiä vastaan.
Osa liittouman jäsenistä ihmetteli profeettojen päätöstä, sillä tavallisesti liittouma on pyrkinyt sulauttamaan kohdatut rodut osaksi kastijärjestelmää. Ihmisten kohdallaä näin ei kuitenkaan tehty. Päätöstä perusteltiin julkisesti väittämällä ihmisten häpäisseen forerunner-artifakteja. Eikä kukaan oikeasti uskaltanut kyseenalaistaa suuria profeettoja, sillä uhka harhaoppiseksi tuomituksi tulemisesta oli liian suuri.
Toinen koitos
Halo-universumiin tutustuneet tietävät, että Convenantin teknologia on ylivertaista verrattuna ihmisten vastaavaan. United Nations Space Command eli UNSC saikin taistella viiden vuoden ajan tosissaan muukalaisia vastaan, kunnes Amiraali Cole saavutti 2531 ensimmäisen merkittävän voiton – senkin massiivisilla tappioilla.
Kun miettii Covenantin ylivoimaa teknologian suhteen, pistää ihmetyttämään, miksi he edes vaivautuivat laskeutumaan Harvestille taistelemaan UNSC:n kanssa, kun planeetta on muuten pommitettu ydintalveen kiertoradalta. Tilanteelle löytyy kuitenkin looginen selitys: Forerunner-rakennelmat ovat muukalaisille pyhiä. Niiden tuhoaminen olisi profeettojen silmissä harhaoppia. Sattumoisin Harvestin pinnalta löytyy kuin löytyykin jälkiä forerunnereiden mahtipontisesta teknologiasta.
Covenant-joukkoja johtaa rintamalla Arbiter, joka ei suinkaan ole sama komea eliitti kuin Halo-räiskintätrilogiassa. Liittouman historiassa on nimitetty useita Arbitereita. Halo Warsin Arbiterille on annettu tehtäväksi yksinkertaisesti ihmiskunnan tuhoaminen – varsin jalo tehtävä siis. Spirit of Firen kersantti John Forge näkee vihollisjohtajan ensimmäistä kertaa muinaisen forerunner-rakennelman ovella. Tilanne herättää luonnollisesti myös Spirit of Fireä kipparoivan kapteeni Cutterin sekä aluksella hengailevan professori Andersin mielenkiinnon.
Kysymyksiä, kysymyksiä
Halo Warsin tarina lähtee liikenteeseen näistä asetelmista, mutta jätettäköön käynnistyvän tapahtumaketjun näkeminen – ainakin toistaiseksi – pelaajien omaksi huviksi. Sen kummemmin spoilaamatta voidaan silti käsitellä vielä joitakin todennäköisiä kysymyksiä pelin tarinasta.
Julkistustrailerista ja pelin kansikuvasta lähtien on selvää, että Spartan II -supersotilaat ovat mukana Halo Warsin juonikuvioissa. Spartan II -ohjelman tavoitteena oli alun perin tarjota tehokas iskujoukko ihmiskapinallisten kurittamiseen, mutta Covenantin ilmaantuminen muutti projektin tavoitteita. Ohjelma kiihdytettiin viimeiseen vaiheeseensa vuonna 2525, jolloin erikoisjoukoille annettiin käyttöön Mjolnir Mark IV -haarniskat.
Spartalaisia oli tuohon aikaan kymmeniä aktiivisessa palveluksessa taistelukentällä. Projektin olemassaolosta ei kuitenkaan oltu virallisesti hiiskuttu julkisuuteen mitään: ohjelma julkistettiin vasta 2547 moraalin parantamiseksi. Vaikka Master Chief eli John-117 oli tuolloinkin jo kova jätkä, ei häntä nähdä Halo Warsissa. Sen sijaan taistelukentällä taktikoi Omega-ryhmä. Aikaisempien tietojen mukaan spartalaiset saivat taisteluhaarniskoihinsa suojakentät vasta Mark V:n mukana, mutta Halo Warsissa supersotilailla on jo omansa. Nähtäväksi jää, onko kyseessä Ensemble Studiosin ottama taiteellinen vapaus vai annetaanko tälle jokin looginen selitys.
Pelaajia saattaa ihmetyttää myös brute-solttujen esiintyminen Halo Warsissa, sillä köriläitä ei nähty lainkaan Combat Evolvedin taisteluissa. Todellisuudessa ihmiset kohtasivat gorillanaamat jo Harvestin ensimmäisessä taistelussa. Brutet ja eliitit halveksuvat kuitenkin toisiaan, eivätkä halua palvella samassa laivastossa. Niinpä joukkoja kohdataan harvoin yhdessä taistelukentällä. Rotujen väliset skismat johtavat lopulta eliittien irtoamiseen liittoumasta.
Jos jokin seikka vielä vaivaa mieltäsi, kannattaa heittää ilmoille kysymystä. Vaikka siihen ei välttämättä osattaisi vastata, herättää se todennäköisesti mielenkiitoisia ajatuksia ja keskustelua.