Final Fantasy XIV: Heavensward on ensimmäinen maksullinen laajennus SquareEnixin suosittuun MMORPG-peliin. Nimensä mukaisesti taivasta kohden mennään kovaa ja korkealta. Jos A Realm Reborn oli uudistettu versio 2.0 alkuperäisestä mahalaskun tehneestä 1.0-versiosta, niin Heavensward on tyylikäs korjausliike 3.0 edeltäjäänsä.
Alku on kankeaa(ko?)
Kokonaisen pelin uudistus oli uhkarohkea yritys. Kehittäjä ja julkaisija SquareEnix ansaitsee hatunnoston, että uskalsi lähteä kokeilemaan uutta lähestymistapaa antaen uudelle pääsuunnittelijalle Naoki Yoshidalle suhteellisen vapaat kädet sen toteuttamiseen. Hänen käsissään Final Fantasy XIV saikin täydellisen muodonmuutoksen ja A Realm Reborn julkaistiin PC:lle ja PlayStation 3:lle elokuussa 2013. Reilu puoli vuotta myöhemmin huhtikuussa 2014 myös PlayStation 4 sai oman versionsa.
Heti julkaisusta alkaen se markkinoitiin myös kokonaan uutena pelinä niin sen vasta löytäneille tulokkaille kuin vanhoille konkareille, mikä oli onnistunut liike. Pelaajien määrä ylitti nopeasti kahden miljoonan lukeman, ja alkuvuodesta 2015 SquareEnix ilmoitti neljän miljoonan rajapyykin menneen rikki.
Tarinavetoista massiivista roolipelaamista
Final Fantasy -sarja on aina tunnettu suurista tarinoista ja vielä suuremmista sankareista. Heavensward tarjoaa paljon samoja asioita ja jonkin verran uusiakin, mitä jo A Realm Rebornista asti pelanneet ovat nähneet ja kokeneet niin hyvässä kuin pahassa. Jos A Realm Rebornin tarina oli paikoin ontuva, ääninäyttely Final Fantasy X:n tasoa ja lopetus jätti monet kylmäksi kaikessa mahtipontisuudessaan, niin Heavensward parantaa huomattavasti.
Tarina toimii kaikilla osa-alueilla, mitään ei jäädä jauhamaan liikaa. Jotenkin tulee olo, että Yoshida on viimeinkin palkannut oikeita käsikirjoittajia vanhojen Final Fantasy -sarjan fanien sijaan. Tai sitten on uskallettu revitellä, kun miljoonien pelaajien fanipohja on kunnossa. Enää ei ole samanlaisia latteuksia ja puolivillaisia juonikuvioita, joihin A Realm Reborn paikoin lankesi. Samoin rytmitys toimii paremmin. Paras uudistus on kuitenkin se, että pääjuonen tehtävät eivät toista itseään läheskään niin pahasti kuin aikaisemmin ja niillä on selkeä toimi viedä tarinaa eteenpäin. Lisäksi turhanpäiväiset lähettitehtävät on poistettu miltei kokonaan tarinaketjusta ja siirretty sivutehtäviin.
Tehtävärakenteen muuttaminen tuo nurjana puolena sivutehtävät, joissa Heavensward ei loista läheskään niin hohdokkaasti. Näillä tuntuu olevan kaksi suurta tavoitetta: Jakaa kokemuspisteitä ja varusteita hahmonkehitystä varten sekä samalla viedä pelaajien elämänhalu itseään toistavien ja turhauttavien tehtävien muodossa. Tämähän ei ole uutta MMORPG-rintamalla, mutta paikoin FFXIV suorituu siinä kivuliaan hyvin. Lisähankaluutta tuo uusien alueiden vertikaalisuus, joka on perusteltua kun pääsee lentämään chocobolla. Lentotaito täytyy kuitenkin avata jokaisella uudella alueella erikseen, mistä taas seuraa lisää turhauttavaa ravaamista.
Miten se pelaa?
Vaikka Heavensward tuo mukanaan uutta ja ihmeellistä varsinkin uusien luolastojen ja alueiden muodossa, niin pelattavuus itsessään pysyy samana. Joidenkin hahmoluokkien kykyjä on tasapainotettu, mutta kokonaisuuteen ei ole kajottu eikä eri rooleihin ole tullut muutoksia. Paitsi tietenkin kyseessä on huutava vääryys, kun kysytään taidoiltaan näennäisesti heikennetyn hahmoluokan pelaajilta. Mutta näinhän se menee pelissä kuin pelissä.
Näkyvin ja suurin lisä pelaamisessa on kolme uutta hahmoluokkaa. Perinteinen MMORPG-kolmijako saa Heavenswardissa täydennystä Astrologian-parantajalla, Dark Knight -tankilla ja Machinistilla, joka on niin sanottu ”damage dealer". Astrologian ja Dark Knight ovat saaneet hyvän vastaanoton ja molempia näkee paljon eri paikoissa. Machinist on taas saanut hyvinkin ristiriitaisia kommentteja. Tiedä sitten onko syynä se, että luokka on vaikeahko pelata tai sitten vanhat hahmoluokat ovat tutumpia. Vaihtelua kaikki kolme kuitenkin tuovat mukanaan. Myös vanhat hahmoluokat saavat osansa, kun tasokatto nostetaan kymmenellä tasoon 60 ja se tuo kaikille mukanaan viisi uutta taitoa. Jokainen uusi kyky on tarkkaan harkittu, ja vie oman aikansa, kun opettelee niiden käyttöä.
Uudet luolastot ja niiden sisältämät viholliset ovat myös kokeneet selkeän muodonmuutoksen. Ne ovat huomattavan paljon paremmin suunniteltuja niin vastaan tulevien tavallisten vihollisten kuin myös pomotaisteluiden osalta. Toki vanhoja mekaniikkoja kierrätetään luolastoissa edelleen, mutta nyt se ei tunnu väkisin puserretulta ja niitä on tästä syystä mukava tutkia ja pelata. Silti Heavenswardin luolastojen kohtalo menee aika varmasti samaa polkua kuin kaikkien aiempien: Tylsistyminen voittaa lopulta, varsinkin jos pelaa paljon.
Onko se sen arvoista?
Final Fantasy XIV: Heavensward on hyvä lisä jo sangen suuren suosion saavuttaneelle A Realm Rebornille. Heikkona kohtana on oikeastaan vain se, että miten pian aivot särkyvät puuduttaviin sivutehtäviin. Mutta sen antaa anteeksi, kun tarinan viimeisten vuoristoradan mutkien jälkeen jää miettimään ”Milloin seuraava laajennus julkaistaan?”