Ideasta peliksi
Concordin tuotanto kesti kahdeksan vuotta. Se on tavattoman pitkä aika julkaisulle, joka jahtaa trendiä. Kyseessä on näet hero shooterin, eli sankariräiskintä-lajityypin edustaja, jonka Apex Legends ja Overwatch ottivat omakseen yli kymmenen vuotta sitten. Nyt puhutaan jo ihan muusta, ja extraction shooter -pelit ovat muutenkin kaikkien huulilla. Siinä ajassa, mitä Concordia on tehty, on nähty kokonainen konsolisukupolven muutos, yksi maailmanlaajuinen pandemia ja valtava harppaus kuluttajien mieltymyksissä.
Tuntuu siis älyttömältä, että Concord uskoo pelaajien ottavan vastaan ilolla tuotteen, joka maksaa 40 euroa silloin, kun kaikki sen pahimmat kilpailijat ovat ilmaisia. On toki kunnioitettavaa, että Concord haluaa tarjota korkealaatuisen kokemuksen vailla mikromaksuja, mutta se olisi ollut myyntivaltti vielä viisi vuotta sitten. Ei nykyään.
Tämä tekee lopputuloksesta entistä traagisemman, sillä Concord on aidosti hyvä! Sitä on hauska pelata niin PlayStationilla kuin PC:llä. Ongelma onkin, että sitä ei tällä hetkellä tunnu pelaavan kukaan, vaikka julkaisusta on alle pari viikkoa.
Nätti ja kiva pelata
Concord on myös nätti, hyvin suunniteltu ja kauttaaltaan aika hurmaava tapaus. Sen hahmokatras on täynnä mielenkiintoisia, upeasti animoituja hahmoja, joiden kanssa haluaa viettää aikaa. Kun sen ensimmäinen traileri julkaistiin kesällä, moni innostui, kun luultiin tämän olevan uusi yksinpeli, jossa päästäisiin seikkailemaan Guardians of the Galaxy -tyylisessä maailmassa. Pettymys oli käsinkosketeltavaa, kun paljastui tämän olevan taas yksi sankariräiskintä.
Jahka tästä pääsee ylitse, Concord kuitenkin vakuuttaa. Hahmoilla on persoonien ohella selkeitä eroja pelattavuudessa, ja heitä on niin paljon, että jokaiselle löytyy oma suosikki. Mitä enemmän sisältöön tutustuu, sitä paremmin löytää omaan tyyliin sopivia lähestymistapoja. Ne harvat kerrat, kun olen päässyt pelaamaan aktiivisen tiimin kanssa, Concordista on paljastunut yllättävän menevä taktinen kokemus, jossa tiimityöskentely palkitaan. Nämä kerrat ovat kuitenkin harvassa, sillä parhaimmillaan Concordilla on Steamissa alta tuhat pelaajaa maailmanlaajuisesti.
Itse räiskintä on hauskaa. Parhaimmillaan se vetää vertoja jopa ikisuosikilleni, Apex Legendsille. Aseet eroavat toisistaan, taidot ovat helppo sisäistää, ja kun oma hahmo alkaa iskostua selkärankaan, niin Concord tavoittaa sankariräiskintöjen parhaat puolet upeasti. Sitä alkaa tuntua siltä, että olet oikeasti osa hahmoa ja tiimiä. Valinnalla on väliä, mikä tekee kokemuksesta eräällä tavalla lähes roolipelimäisen.
Kenttiä on ehkä turhan vähän, eikä pelimoodeja ole myöskään turhan paljon. Kaikkea on juuri sen verran, että pelistä voi puhua valmiina tuotantona, kunnes muistaa, että sen pelaaminen maksaa.
Samalla se on teknisesti laadukas taidonnäyte, joka toimii moitteetta ja sulavasti niin konsolilla kuin PC:llä. Matsit latautuvat nopeasti, valikot ovat selkeitä, ja kaikesta huokuu viimeistelty rakkaus tätä lajityyppiä kohtaan.
Verrattuna muihin
Concord on saanut minut hymyilemään useaan otteeseen, ja se tuntuu joka kerta yllätykseltä. Sen ei pitäisi, sillä kyseessä on viihdyttävä ja hauska paukuttelu, jota on ilo pelata. Mutta sen olemassaolo vertautuu jatkuvasti toisiin tuotantoihin, eikä se pääse pakoon tosiasiaa, että tällä hetkellä sen tulevaisuus on todella synkkä. Tämä on puhdas moninpeli, joka kuolee täysin, kun sen tekijät sulkevat serverit. Sen jälkeen siitä ei jää kuin etäinen muisto. Koska pelaajat eivät ole löytäneet sen tykö, on vain ajan kysymys, milloin se kuolema koittaa.
Tämä on palvelupelien kirous, minkä vuoksi monet niistä tarjoavat sisältönsä ilmaiseksi. Mitä enemmän pelaajia saadaan houkuteltua mukaan heti alusta pitäen, sen helpompi heiltä on veloittaa mikromaksuja tulevaisuudessa. Concordin idealistinen lähestymistapa tarjota laatua lähes täyden tuotteen hinnalla on kunnioitettava, mutta se tulee liian myöhään markkinoille. Se on särmikäs ja kiva kokonaisuus, jota haluaisin pelata kaverien kanssa, mutta en mitenkään voi suositella kenenkään maksavan siitä tällä hetkellä. Ei ainakaan nyt, kun on täysin mahdollista, että sen serverit eivät pysy pystyssä edes vuoden loppuun asti.
Mikäli Sony päättää tehdä siitä ilmaispelin, joka antaisi mahdollisuuden muille ottaa osaa pippaloihin pienemmällä kynnyksellä, Concordilla olisi ehkä mahdollisuus lähteä uuteen nousuun. On kuitenkin täysin mahdollista, että vahinko on jo tapahtunut. Jos näin on, se on vain menetys kaikille, sillä Concordilla olisi paljon enemmän annettavaa.
Se on hyvä peli, joka julkaistiin väärin.