Colin McRae lienee virtuaalimaailman maineikkain sorateiden ritari. Maailmanmestarikuljettajan nimeä kantava rallipelisarja on pyörinyt pelikoneissa jo liki kymmenen vuotta, ja sinä aikana se on sekä ihastuttanut että vihastuttanut fanejaan. Nyt sarja on jälleen erään kynnyksen edessä, kun brittistudio Codemasters hakee ralliin uusia suuntia Colin McRae: Dirtillään.
- Halusimme muuttaa pelin suuntaa peilataksemme pelaajien makuja. Maastossa ajaminen on tullut suositummaksi moottoriurheilussa ja myös yleisö on havainnut sen, joten halusimme todella uudistaa brändiämme ja viedä sitä eteenpäin eri suuntiin. Tarkoitus on luoda jotain uutta ja silti pitää nykyiset McRae-pelaajat tyytyväisinä, selvittää tuottaja Alex Grimbley XCN:n haastattelussa.
- Olemme ottaneet kaikki siistit asiat edellisistä peleistämme, kehittäneet niitä pidemmälle ja antaneet niille särmää. Pääasiassa maastoon sijoittuvaksi peliksi Dirt on ironisesti rahtusen aiempaa katuhenkisempi!
Viimeistelyä vailla olleen kokeiluversion perusteella Colin McRae: Dirt tuntuukin kurvaavan entistä voimakkaammin kohti arcadea. Autot vaikuttavat hieman aiempaa raskaammilta, mutta samalla pitoa on lisätty. Soralla mennään kuin asfaltilla, eikä jarrutusmatkoja ole nimeksikään. Kun siihen yhdistetään sarjan tunnusomainen ilmatyynyohjaus, jossa auto kääntyy ikään kuin näkymättömän pystyakselin ympärillä, fani on ymmällään: pitoa on samalla sekä liikaa että liian vähän. Renkaat ovat jatkuvasti vähän irti tiestä, mutta lennokkaiden sivuluisujen tekeminen maistuu väkinäiseltä vääntämiseltä.
Vanhahtavasta ajomallista huolimatta fysiikan simulointi on monin paikoin korkealuokkaista. Kolareissa autoista irtoaa osia, lasit särkyvät ja pelti vääntyy voimakkaasti. Erityisen lähelle pelitilannetta pääsee kuljettajan silmistä ajettaessa, kun töyssyissä kamera heiluu ratin takana ja auton suojarakenteet haittaavat näkyvyyttä. Eräs vahvimmista osoituksista Codemastersin fysiikkaohjelmoinnista on nähtävissä ympäristöjen vuorovaikutuksessa. Kun laskee päin metalliaitaa auto paitsi hajoaa keskeytyskuntoon, mutta myös aitaan jää selkeä painauma keulasta. Kyseessä ei ole mikään purkitettu trikki, vaan metallin taipumista voi halutessaan seurata reaaliaikaisesti puskemalla aitoja autollaan.
- Tämänhetkiset fysiikkamme ovat todennäköisesti niin realistiset kuin ne voivat olla, ja päivitämme osan niistä 1000 kertaa sekunnissa. Meillä on erillinen malli auton jokaiselle osalle aina jousituksesta renkaiden ja tien kitkaan – uskoakseni meillä on pelkästään asfalttia kuutta eri tyyppiä – mutta yksityiskohtaisuus ei välity pelaajalle simulaatiomaisella tavalla. Emme pommita pelaajaa statistiikalla, pelaaminen vain yksinkertaisesti tuntuu luonnolliselta. Toki pelissä on mahdollista virittää autojaan miten lystää, mutta ajaakseen niitä ei tarvitse ymmärtää jokaista nippeliä. Valtaosa pelaajista ei tiedä kaikkea, mitä konepellin alla tapahtuu, mutta he tietävät ajamisen tuntuvan hyvältä.
Paras kosketus tiehen saavutetaan ratin kanssa ajettaessa, kunhan tottuu ohjauksen herkkyyteen. Tukevan voimavasteen ansiosta pelaaja tuntee käsissään kuopat, nyppylät ja tien tekstuurin. Peliohjain ei millään pääse tunnelmassa samalle tasolle, vaikka tarkkuudessa pärjääkin mainiosti.
- Dirt on itse asiassa käännyttänyt useita kehitysryhmän jäseniä ratin puoleen. Ennen he pelasivat mieluummin peliohjaimella, mutta nyt he suosivat rattia. Saavutan parempia aikoja ratin kanssa, mikä lienee tärkein asia! Meillä on ollut prototyyppiversio pitkän aikaa ja sen kanssa on ollut mahtavaa työskennellä. Voimavastetta kehittävällä kaverilla on itse asiassa lisenssi ajaa kilpa-autoja – hän ajoi rata-autoja – joten hän todella tietää, miltä meno tuntuu äärirajoilla.
Codemastersin uusi Neon-pelimoottori piirtää ruudulle myös koreaa grafiikkaa. Kuvasuunnitteluun on ympätty likimain kaikki mahdolliset erikoistehosteet aina liike-epäterävyydestä liioiteltuun HDR-valaistukseen ja pehmeään varjostukseen. Radan varret täyttyvät tuuheasta heinikosta ja auton alle taittuvista puskista. Auringossa säihkyvä maalipinta puolestaan likaantuu ja naarmuuntuu matkan edetessä. Visuaalisella tykityksellä on totta kai myös hintansa: aiempaa verkkaisempi kuvanpäivitys.
- Kokeilimme peliä 60 ruudun kuvanpäivityksellä leikatuin yksityiskohdin, mutta kun palasimme 30 ruutuun ja nostimme grafiikan tason entiselleen, olimme ällikällä lyötyjä. Emme oikeastaan ole huolissamme ruudunpäivityksestä, koska Dirt näyttää fantastiselta, pyörii tasaisesti ja olemme tyytyväisiä siihen.
Grimbleyn mukaan uuden sukupolven Colin McRae -rallin suurin uudistus on kuitenkin monipuolisuus. Perinteisten pisteestä pisteeseen ajettavien erikoiskokeiden lisäksi pakettiin kuuluu esimerkiksi mäkiajoa Amerikassa ja tiivistunnelmaista taistelua rantakirpuilla suljetuilla radoilla. Mukana on myös isoja autoja Dakar-henkisiin kisoihin.
Uratila on suunniteltu avoimeksi, jotta pelaaja voi hyödyntää sisällön monipuolisuutta haluamallaan tavalla. Pelaaja käy kipuamaan urapyramidia vain muutaman eri auton kera. Uusiin luokkiin päästäkseen on hankittava sopiva auto tienaamalla rahaa edellisistä luokista. Halutessaan pelissä voi kuitenkin keskittyä yhteen luokkaan ja kerätä siitä kaikki eksoottisimmatkin ajoneuvot. Ajotaitojen kehitystä kontrolloi itse Colin McRae, joka tulee tietyissä uran vaiheissa pistämään pelaajan kyvyt testiin.
Omalla urallaan paljon nähnyt skottitähti ei ole jäänyt pelissä vain kansipojan asemaan, vaan on osallistunut pelin suunnitteluun ja ammentanut tietotaitoaan uusien autoluokkien käyttäytymisestä.
- Hänen panoksensa Dakar-henkisten ajoneuvojen ohjattavuuteen oli korvaamaton, koska hänellä on tuoreita kokemuksia niistä. Hän on myös osallistunut hiljattain X Gamesiin Yhdysvalloissa. Olette saattaneet nähdä videon, jossa hän pyöräyttää autonsa ympäri, palaa pyörilleen ja jatkaa matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan! Melko ironisesti hän hävisi kyseisen kisan Travis Pastranalle, joka on niin ikään Dirtissä.
- Colin ehdottomasti ymmärsi, että meidän on mentävä eteenpäin, kehityttävä, ja kun selitimme pelille asettamamme tavoitteemme ja millaisen asenteen halusimme vangita siihen, hän oli täysillä mukana. Ja mikä ettei olisi: hän monipuolisti uraansa rallimestarista X Gamesiin, Dakariin ja Le Mansiin, joten on luonnollista, että hänen pelinsäkin haaroittuisi samalla tavalla.
Yksinpelin ohella Dirt sisältää Live-moninpelin, johon mahtuu kerrallaan peräti 100 osanottajaa. Kaikkia autoja ei tietenkään näy samaan aikaan radalla, vaan pelaajat taistelevat sijoituksista samaan tapaan kuin ajaisivat kelloa vastaan. Ruudulla näkyvä tulostaulu kertoo, miten oma ajo sujuu muihin nähden.
- Meille eräs tärkeistä asioista oli tehdä moninpelistä helposti lähestyttävä jopa sellaisille, jotka eivät ole aiemmin verkossa pelanneet. Emme pakota heitä suoraan kilpailuun kokeneita kuljettajia vastaan. Sen sijaan, että putoaisi puoli kierrosta muiden neljän tai viiden auton vauhdista, jokaisella voi olla omat pienet taistelunsa samaa tahtia ajavien kanssa.
Kun tuottaja Grimbleyltä lopulta tiedusteltiin, miten hän myisi pelin sarjaan tutustumattomalle, miehellä oli heti selkeä näkemys McRae-rallin viehätysvoimasta:
- Kyse on veitsenterällä elämisestä. Mutkan onnistumisen ja puuhun kapsahtamisen erottaa vain ohuen ohut nuora, jolla pelaaja taiteilee jatkuvasti. Siinä piilee Dirtin jännitys.
Colin McRae: Dirt julkaistaan Xbox 360:lle ja PC:lle kesäkuun lopulla. PlayStation 3 -versio ilmestyy myöhemmin tänä vuonna.