Mikä Limited Run Games?
Pelikeräilijät ovat omaa luokkaansa. He koluavat netin jokaisen kolkan löytääkseen erilaisia keräilypainoksia ja harvinaisuuksia, joista miljoonat ihmiset eivät ole kuulleetkaan.
Jotkut yritykset ovat kuitenkin erilaisia. Heille on tärkeää saada vanhojen pelien fyysiset painokset niin monille kuluttajille, kuin vain on mahdollista. Ainakin teoriassa. Yhdysvalloista kotoisin oleva Limited Run Games erikoistuu pienoiseriin, joita painetaan vain niin paljon kuin ennakkotilauksia saadaan kerättyä tietyssä ajassa etukäteen.
Jared Petty, mitä Limited Run Games tekee, näin pähkinänkuoressa?
Limited Run myy fyysisiä kappaleita peleistä, jotka olivat ennen vain digitaalisia. Me myös teemme korkealuokkaisia keräilypainoksia teoksista kuten Tombi, Clocktower ja Gex. Nämä ovat pelejä, joita ihmiset haluavat vielä pelata. Olemme myös kehittäneet alustan nimeltä Carbon Engine, joka on tapa tuoda vanhat pelit useille eri alustoille minimaalisella määrällä muutoksia, ja silti remasteroida ne laadukkaasti.
Limited Run Gamesin erikoispainokset tunnistetaan laadusta ja kattavuudesta. Minkälainen prosessi niiden luomiseen menee ja onko sinulla omaa suosikkia viime vuosilta?
Rakastan erikoispainosten tekemistä. Se on yksi parhaita puolia tässä työssä. Kun ison profiilin keräilypainos tulee meille, me käymme koko yhtiön läpi etsiessämme ideoita. Jokainen työntekijöistämme saa laittaa idean eteenpäin siitä, mikä voisi toimia tämän painoksen kanssa. Sitten koostamme niistä ehdotuksen, joka yhdistää kaiken. Eli mitkä toiveista olisi toteutettavissa, mitkä niistä ovat rahallisesti järkeviä, mikä toimii temaattisesti pelin kanssa. Jokainen osa-alue hiotaan huippuunsa. Lopulta siitä syntyy kokonaisuus, joka palvelee kaikkia ja on silti esimerkki siitä intohimosta, jonka laitamme jokaiseen julkaisuumme.
Omat suosikkini on helppo valita. Työskentelin aluksi kirjapuolella, joten rakastan Monkey Islandin keräilypainosta. Siinä yhdistyy moni asia niin upeasti. Toinen on Scott Pilgrim -keräilypainos, joka soittaa musiikkia, kun sen avaa. Käyn vieläkin hyllyllä avaamassa boksin, jotta saan nauttia siitä ilosta, jonka se pieni musiikki herättää minussa.
Entä miten Limited Run Games valitsee seuraavan pelin, jonka he haluavat julkaista?
Siihen kuuluu monta eri osa-aluetta. Joskus se on niin yksinkertaista kuin se, että joku meistä sanoo 'rakastan tätä peliä!', jonka jälkeen tutkimme voimmeko tehdä siitä kannattavan bisneksen. Se kuulostaa kylmältä kaikesta idealismista huolimatta. Mutta meidän pitää myös ajatella sitä näin, että jonkun täytyy kuitenkin maksaa laskut.
Joskus kuitenkin pelit löytävät meidät ja sopimukset syntyvät kuin tanssi. Konami ja SEGA ovat erinomaisia tämän suhteen. Lopulta kuitenkin valinnat ovat hyvin iteratiivisia. Valikoima on massiivinen, josta haluaisimme poimia kaiken, mutta joskus siihen menee vuosia, että saamme sen markkinoille. Nyt esimerkiksi meillä on työn alla projekti, joka alkujaan lähti käyntiin vuosia sitten. Aika ei kuitenkaan ollut otollinen silloin, mutta nyt on. Niin siinä vaan joskus käy.
Digitaalinen ja fyysinen tulevaisuus yhdessä
En voi olla huomaamatta, että olemme kuitenkin täällä kuulemassa Limited Run Gamesin uudesta aluevaltauksesta, joka panostaa digitaaliseen myyntiin.
Se on totta. Olemme myös alkaneet tuoda tietyistä peleistä digitaalisia versioita siksi, että osa pelaajista silti haluaa pelata vanhoja pelejä, mutta he eivät välttämättä halua fyysistä painosta. Meille on kuitenkin tärkeintä, että voimme juhlia vanhoja pelejä, jotka ansaitsevat tämän punaisen maton kohtelun.
Entä näetkö digitaalisen valikoiman eräänlaisena vastauksena kritiikille siitä, että Limited Run Gamesin valikoima on nimensä mukaisesti rajattu? Kun pelien fyysiset kappaleet on kertaalleen myyty loppuun, ne ovat myös loppu.
Näen sen enemmänkin ekstrana kuin vastauksena. Me olemme yritys, joka myy iloa. Mitä enemmän ihmiset ostavat tuotteitamme, sitä iloisempia me kaikki olemme. Haluamme tarjota valinnanvaraa asiakkaillemme. Olen ammatiltani markkinoija, joten joudun ajattelemaan tätä siltä kantilta. Miten teemme tästä kannattavaa ja jatkuvaa? Me yritämme jatkuvasti löytää keinoja, miten Limited Run Games voisi toimia pitkäaikaisena osana pelialaa. Digitaalisuus on yksi osa tästä, jotta voimme pitää fyysisen median, joka on meille tärkeä osa, elossa.
Alun perin meillä oli tiukka määrä pelejä, jotka pystyttiin ostamaan, nyt teemme tilaukset niin, että annamme ajan, jolloin ihmiset voivat tilata peliä, jonka jälkeen tilaamme sen määrän pelejä. Tämä on reilumpi ja terveempi ratkaisu.
Koko yritys lähti siitä, että perustajamme Josh teki pelin, joka floppasi. Se oli puhtaasti digitaalinen julkaisu. Hän halusi, että siitä jäisi jokin muisto, kunnes se katosi kokonaan. Eikä hän voinut tehdä vain yhtä kappaletta, hänen täytyi tehdä noin tuhat. Sitten se myikin fyysisenä hyvin! Joten hän alkoi katsoa, miten saman voisi tehdä muiden pelien kanssa.
Yksi kysymys, mikä on varmasti ihmisten mielessä, on miksi? Mikä tekee näistä – tai mistä tahansa vanhoista peleistä – niin tärkeitä, että ne kannattaa julkaista uusiksi?
Videopelit ovat pohjimmiltaan uusi media, ja nuorena mediana emme ole tehneet hyvää työtä perintöjämme vaaliessa. Monet 60-70-luvun peleistä on kadotettu iäksi. Meillä ei ole mitään tallella niistä. Se varastaa meiltä kontekstin siitä, miten pelit ovat päätyneet tähän hetkeen.
Pelit ovat leluja, mutta ne ovat myös taidetta. Vaikka lelut nähdään usein kertakäyttökamana, ne ovat kuitenkin osa sitä, mitä me olimme kerran. Ne näyttävät, mitä kulttuuri ja me olimme sillä hetkellä kun leikimme niillä ensimmäisen kerran. Taide tekee näistä elementeistä henkilökohtaisia, ja pelit yhdistävät nämä kaikki yhdeksi kokonaisuudeksi. Me haluamme kantaa kortemme kekoon muutoksessa. Ihmiset tuntuvat pitävän tuotteistamme, ja uskomme, että tuolla jossain on yleisö, joka haluaa tämän kosketuspinnan menneeseen.