Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Trinen sankarikolmikko

Haastateltavana miehiä Trinen takana - osa 2

Trine-kehitystiimin jäsenien, Lauri Hyvärisen ja Joel Kinnusen, kuumotus jatkuu haastattelun toisessa osassa mm. PlayStation 3 -versioon liittyvillä kysymyksillä. Jos ensimmäinen osa jäi jostain syystä lukematta, se löytyy täältä.

KFIN: Onko PlayStation 3 oikeasti niin hankala ohjelmoitava kuin monesti sanotaan?

Lauri: On siellä ne omat hienoutensa, mutta Trine saatiin viidessä viikossa toimimaan Pleikkarilla. Mutta kyllä siellä edelleenkin on aika paljon hommaa. Ei pitäisi nuolasta ennen kuin tipahtaa.

KFIN: Onko PlayStation 3 -versiossa jotain, mitä ei ole PC-versiossa?

Joel: Trophyt on tietenkin Pleikkarilla.

KFIN: Löytyykö custom soundtrackeja tai YouTube-tallennusta?

Lauri. Ei ole custom soundtrackia. Sanotaan, että Trinestä ois kyllä kiva nauhotella... Meidän täytyy tutustua tuohon, kuinka vaikea se olisi mukaan saada. Julkaisuun se ei missään nimessä ehdi mukaan, mutta ehkä myöhemmin päivityksellä.

KFIN: Saako co-op-tilassa kaikki pelaajat trophyja, eli onko mahdollistaa useampaa PSN-tunnusta yhtä aikaa?

Joel: Trophyt menee vain yhdelle pelaajalle. Co-opissa ylipäätänsäkin ei ole muilla pelaajilla omaa PSN-profiilia, eli ne liittyvät peliin niin kuin guesteina.

KFIN: Voiko co-opina pelata myös netissä?

Lauri: Ei vielä julkaisuversiossa. Sitäkin mahdollisuutta katsellaan julkaisun jälkeen.

KFIN: Saadaanko Trinen PS3-versiosta demo jossain vaiheessa?

Lauri: Julkaisun jälkeen, mikäli se on meistä kiinni. Traileri tulee PlayStation Storeen myös.

Joel: Kyllä siitä demosta on alustavasti sovittu myös julkaisijan kanssa.

KFIN: Kertoisitteko vähän hahmoluokkien eroista?

Lauri: Ritari on tietenkin lähitaisteluekspertti. Sillä on muutamia eri aseita ja se osaa poimia eri esineitä ja nakkoa tai kanniskella niitä. Niillä tavaroilla on ihan kiva heitellä noita örkkejä tai jopa ratkoa joitakin puzzleja. Varas on jousien kanssa hyvä ja sillä on on totta kai tuo tarttumakoukku. Ja sitten on tää meidän taikuri, joka on vähän surullinen, mutta onneksi se osaa noita bokseja tehdä. Sen siihen astisessa elämässä siitä kyvystä ei ollut mitään hyötyä, mutta kun ilkeät örkit tulee ja valtaa maailmaa, niin siitä onkin yhtäkkiä hyötyä.

KFIN: Mistä idea laatikoiden piirtämiseen tuli? Jo ilmestynyt suomalainen Crayon Physics -pelihän perustuu samaan ideaa?

Lauri: Crayon Physics on varmasti vaikuttanut. Petrihän (Petri Purho, toim.huom.) on ollut meillä 2,5 vuotta töissä aikoinaan, että me ollaan ihan läheisiä. Edelleen Petri käy täällä meillä testaamassa meidän tuotoksia ja toisinpäin. Ja fysiikat meillä on olleet vahvoja Shadowgrounds Survivorista alkaen.

KFIN: Ilmeisesti sekä grafiikkamoottori että fysiikkamoottori ovat kaikki ihan oman talon tuotteita?

Lauri: Joo, ne on pitkälle kehitettyjä, uudistettu Shadowgrounds-engine siellä on taustalla.

Joel: Paitsi fyssaengine...

Lauri: Fyssaengine on Nvidian PhysX, Survivorin aikaan lyötiin sisään se. Nyt sitä on uudelleenkirjoiteltu aika vahvasti, ja Pleikkarille on vissiin viides versio tänä vuonna tulossa. Siinä on aika rankkoja optimointeja jouduttu tekemään, mutta koodarit tykkää haasteista.

Joel: Silmät aina kiiluu, kun ne pääsee tekemään uusiksi jotain. *naurua*

KFIN: Ovatko graafikot, 3D-artistit ja musanvääntäjät omasta talosta myös kaikki?

Lauri: Ari "Artz" Pulkkinen, meidän muusikko on meidän kasvatti, mutta se on itse asiassa just nyt siirtynyt omalle toiminimelle Se vuokraa tuota omaa viereistä huonettaan, eli ei ole kauaksi päässyt kuitenkaan. Ari on myös voittanut Assemblyissä pari kertaa Fast Music -sarjan.

KFIN: Kun kyseessä on suomalainen peli, onko tässä mukana myös suomenkielinen tarinankertoja?

Lauri: Vain suomenkielinen tekstitys. Hyvien suomalaisten ääninäyttelijöiden löytäminen on kallista ja vaikeaa. Tosi korkealaatuista englanninkielistä ääninäyttelyä saa edullisesti.

KFIN: Näkyykö suomalaisuus Trinessä mitenkään muuten... Sisu-askeja piiloitettu taustoihin?

Lauri: Suomalaisuus näkyy korkeana laatuna!

Joel: Itse pelissä ei tule näkymään mitään tällaista Renny Harlin -tyylistä Suomen lippua tai vastaavaa.

KFIN: Koska Trine ilmestyy?

Lauri: Kesällä, ja Pleikkari-versio tulee ensin. Tämä on ihan PC-piraateista johtuva ratkaisu. Me pyritään jopa saamaan PC-versio Steamiin ennen kuin peli menee jälleenmyyjille. Äkkiähän ne piraatit pelin "häkkää", mutta jos me se kolme päivää edes saataisiin etumatkaa Steamilla.

Kiitokset Frozenbytelle haastattelusta. Trinen uusimman trailerin voi katsoa alta. HD-tasoisen version trailerista voi ladata täältä.

Galleria: 

Kommentit

Kiitos haastattelusta. Toivottavasti online-cooppi on todellisuutta sitten päivitysten myötä.

Assemblyn kompojen satoa pääsee naatiskelemaan tuolta: http://www.mbnet.fi/assembly/2008/tulokset/

Kyllä nyt näyttää siltä, että tästä tulee eka peli minkä ostan PSN:stä.

Harmi kun en omaa PS3:sta tai PC:tä. Macille tuota tuskin tulee tai boxille ja psp:lle :(

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi