Pro Evolution Soccer -sarja tekee uuden sukupolven ensiesiintymisensä PES6:n muodossa tämän kuun lopussa. Mies sarjan takaa, Shingo "Seabass" Takatsuka, vastasi XCN:lle muutamiin fanien esittämiin kysymyksiin.
Teidän kova haastajanne EA on ilmoittanut uudesta animaatio- ja grafiikkajärjestelmästä FIFA -sarjaansa. Luuletko, että ero uuden FIFA:n ja PES6:n grafiikoiden välillä vaikuttaa PES6:n suosioon pelaajien keskuudessa?
Seabass: En voi kiistää etteikö FIFA näyttäisi upealta, mutta meidän vahvuutenamme on pelattavuus. Olen ylpeä tästä asiasta.
Eurooppa on suuri markkina-alue jalkapallopeleille. Oletteko lokalisoineet pelinne täkäläiselle yleisölle?
Seabass: Me olemme muokanneet pelin vaikeustasoa, mutta siinä suunnilleen kaikki. Syynä tähän on se, että uskon ympäri maailman ihmisten rakastavan jalkapalloa samoista syistä. Olemme tietysti tehneet pieniä muutoksia eurooppalaisten pelaajien toiveiden mukaan.
Mitä kuuluu paljon puhutulle 8 vastaan 8 -pelitilalle? Näemmekö sitä koskaan?
Seabass: Tällä hetkellä se on mahdotonta. Uskon kuitenkin tiimimme kykenevän tämän toteuttamiseen piakkoin.
Mikä on PES6:n mielestäsi paras uusi ominaisuus, joka yllättää meidät kaikki?
Seabass: Pelatessa löydät uudenlaisia liikkeitä. Uusia potkuja, uusia kuljetuksia ja nämä saavat pelin todella tuntumaan uudelta ja yllättävät pelaajat.
Onko mahdollista pelata kokonaista liigaa verkossa?
Seabass: Valitettavasti täytyy sanoa ei. Mutta me haluamme tehdä tämän niin pian kuin mahdollista.
PES5:ssä oli hitaampi pelitempo kuin sarjan aikaisemmissa osissa ja se antoi pelaajalle mahdollisuuden tehdä useita pieniä rikkeitä. Tätä tapaa käyttäen pelaaja pystyi häiritä toisen pelisuunnitelmia tai sujuvaa hyökkäystä, mikä ärsytti osaa pelaajista, mutta toisten mielestä se oli realistista. Miksi muutitte jälleen tempoa PES6:een, mikä vaikuttaa nopeammalta ja ehkä siksi vähemmän realistiselta?
Seabass: Mielestäni PES5 ei ollut huono, mutta PES6:n teimme näin koska mielestämme se on lähempänä oikeaa jalkapalloa. Meidän täytyi myös pohtia hyvää tempoa pelin kannalta.
Aikaisemmissa sarjan osissa yleisö ei ollut fanien mielestä tarpeeksi vakuuttava imaistakseen pelaajan pelin sisään ja tunnelmaan. Onko tämä seikka, jonka parissa olette työskennelleet uuden sukupolven version kanssa? Kuulemmeko esimerkiksi samankaltaisia äänimyrskyjä maalin syntyessä, mihin EA:n FIFA-sarja on meidät totuttanut?
Seabass: No, tällä kertaa olemme todella hyödyntäneet 5.1 kanavaista ääntä. Voit tuntea ilmapiirin paljon paremmin. Tämä oli tämänkertaisen kehitystyön todella tärkeä osa, ja haluaisin viedä kokeiluja vielä pidemmälle.
Oletko jonkin tietyn jalkapallojoukkueen fani tai ihailetko jotain tiettyä pelaajaa?
Seabass: En olisi pystynyt tekemään tätä työtä enää pitkään aikaan, jos en olisi fani. Tällä hetkellä olen Robby Fowlerin suuri ihailija.
Miksi Pro Evolution Soccer ja Winning Eleven ovat kaksi eri peliä ja voimmeko me pelata PES6:lla WE-pelaajia vastaan Xbox Livessä?
Seabass: Japanilaisen ja eurooppalaisen version välillä on kuuden kuukauden mittainen kuilu. Emmekä me ole lopettaneet pelin kehitystä, joten tämä on suurin syy miksi PES6 on erilainen. Tällä hetkellä ei pelaaminen japanilaisia vastaan PES6:lla onnistu, mutta tämä on yksi niistä tavoitteista joita haluamme saavuttaa.
Kuinka monta eri sarjaa voimme toivoa näkevämme pelissä ja mitä ne ovat?
Seabass: Me olemme hankkineet neljä Euroopan kuudesta suuresta liigasta ja nuo neljä ovat mukana pelissä kokonaisuudessaan. Olemme myös saaneet Ranskan pääsarjan mukaan ensimmäistä kertaa.
Aikaisemmissa Pro Evo -sarjan peleissä olemme nähneet vain osan pelaajista, joukkueista, peliasuista, stadioneista ja niin edelleen edustettuna aitojen nimiensä kanssa. Johtuuko tämä taloudellisista syistä vai onko lisenssien hankinta hankalaa? Voimmeko toivoa sarjan pääsevän tämän yli tulevissa osissa saavuttaen sen ”aidon” tuntuman?
Seabass: Tämä on puhtaasti lisensointiin liittyvä asia. Me haluamme mukaan niin monta aitoa joukkuetta ja pelaajaa kuin mahdollista, emmekä lopeta kehitystyötä.
Minkälaisia asioita voimme odottaa uudelta peliltä liittyen yksinpeliin ja moninpeliin yleisesti? Lisäksi onko mukana uusi järjestelmä estämässä verkkopelin katkaisemista, koska on erittäin tuskastuttavaa pelata ihmisiä vastaan jotka lopettavat pelin juuri ennen täyttä aikaa, etteivät menetä pisteitä.
Seabass: Me haemme aina keinoja estää huijaamista. Tällä kertaa meillä on kasassa parempi järjestelmä, joten uskon huijaavien pelaajien määrän olevan laskussa. Lopulta se on kuitenkin pelaajien itsensä asia pelata reilusti.
KonsoliFIN kiittää herra Takatsukaa vastauksista ja XCN:a kysymysten kokoamisesta.