Harvat kuitenkaan tuntevat Xbox Live -ohjelmointia johtavaa Larry Hrybiä, miestä Major Nelson -nimimerkin takaa. KonsoliFINille tarjoutui mahdollisuus saada hänen haastattelu käsiinsä. Haastattelun on alun perin tuottanut XCN Leipzig Games Conventionissa 24.8.2006.
Milloin kuulemme lisää [Xbox 360:n] seuraavasta Dashboard-päivityksestä?
Major Nelson: Päivitämme Dashboardin kahdesti joka vuosi, kerran keväällä ja kerran syksyllä. Kevätpäivitys on pitkälti asiakaskeskeinen, joten viime kesäkuussa lisäsimme latausjonon ja yli sata muuta pientä ominaisuutta. Seuraava päivitys on tänä syksynä – en tiedä tarkalleen mihin aikaan –, mutta se sisältää paljon jouluksi ilmestyvien pelien käyttämiä toimintoja. Monet näitä pelejä työstävistä kehittäjistä odottavat päivitystä. Minulla ei siis ole tarkkaa ilmestymispäivää, mutta päivitystä voi odotella syksyksi.
Onko tämä ensimmäinen kertasi Leipzigissä?
MN: Itse asiassa tämä on toinen. Olin täällä viime vuonna, kun teimme suurilmoituksia koskien [Xbox 360:n] kahta erillistä myyntiversiota ja hinnoittelua. Uskoakseni se osoittaa, miten tärkeä markkina-alue Eurooppa on Xboxille. Minä itse asiassa rakastan tätä show'ta. Pidän siitä enemmän kuin E3:sta. Ken tietää mitä E3:lle tapahtuu, mutta tämä show tuntuu paljon hauskemmalta. Leipzig vaikuttaa enemmän pelaajakeskeiseltä. E3 puolestaan on poikennut harhateille. Tänä vuonna se oli vain niin iso ja tympeä, että pelaajana Leipzig kiinnostaa enemmän.
Mitkä ovat mielestäsi siisteimmät jutut Leipzigissä tänä vuonna?
MN: Oli hienoa kuulla isot Xbox-uutiset eilen. Jalkapalloilmoitus oli valtava – on ilmiömäistä, että seuraavan vuoden ajan eurooppalaiset pääsevät käsiksi FIFA:n ja Pro Evo 6:n uuden sukupolven versioihin vain Xbox 360:lla. EA esitteli eilen uutta FIFA-peliään ja se näytti fantastiselta. Valitettavasti minulla ei ole ollut juurikaan mahdollisuutta seikkailla ympäriinsä, mutta olen erittäin kiinnostunut Viva Piñatasta. Peli on todella puraissut minua, enkä ole varma miksi. Hassusti kaikista E3:n aikaan julkaistuista Marketplace-trailereista se on ainoa, josta vaimoni jaksaa kysellä. ”Koska Viva Piñata ilmestyy”, hän sanoo, ja minusta se on varsin kutkuttavaa.
Jalkapalloilmoitus on valtava Euroopalle, mutta miten paljon vaikutusta sillä on ollut Yhdysvalloissa?
MN: Luulen, että suurin osa yhdysvaltalaispelaajista arvostaa ilmoituksen laajuutta, mutta palaa sen jälkeen takaisin Maddeninsä pariin. Se ei välttämättä vaikuta heihin, koska jalkapallopelit eivät ole suuri juttu Yhdysvalloissa, mutta ihmiset ovat myötämielisiä ja ajattelevat ”sopimus on iso, ikään kuin Madden olisi Xbox 360 -yksinoikeus uudella sukupolvella”. Se lisää paineita Microsoftille, koska nyt meidän täytyy keksiä jotain yksinoikeudeksi Yhdysvalloissa.
Mitä suunnitelmia teillä on Xbox Live Arcaden varalle seuraavaksi vuodeksi?
MN: Jouluun mennessä meillä on yli 50 Arcade-peliä ladattavissa Xbox Livestä. Olen nähnyt portfolion enkä voi antaa nimiä, mutta luvassa on joitakin erinomaisia pelejä. Jotkin ovat vanhoja klassikoita ja jotkin uusia kuten Cloning Clyde. Hieno asia on se, että olisimme voineet istua täällä viime vuonna ja osa ei olisi edes tiennyt, mikä Arcade on. Vain vuodessa Arcadesta on tullut osa meidän elämää. Sen vuoksi olen erityisen innoissani palvelun tulevaisuudesta.
Miten innoissasi olet XNA Game Studio Expressistä?
MN: Olen suorastaan kiihdyksissäni siitä – erityisesti viimeviikkoisista ilmoituksista, joissa lupasimme yhteisön voivan luoda omia pelejään ja jakaa niitä kuin YouTubessa videoita. Se on palvelun visio. Microsoft on alusta alkaen rakentanut työkaluja ja kehittänyt prosesseja, mutta Expressin hienous on siinä, että se avaa tavallisten pelaajien luovuuden, vaikka he eivät ehkä tiedä mitään ohjelmoinnista. Päästämme kuluttajat käsiksi konsolimme tehokkuuteen, ja luulen ihmisten todella huomaavan sen.
Onko HDMI:lle suunnitelmia?
MN: Emme ole vielä ilmoittaneet mitään. Jotkut todella takertuivat siihen [HDMI:n puutteeseen]. Monet eivät huomaa eroa sen ja tavallisen komponenttivideon välillä, mutta joukko ihmisiä näyttäisi olevan järkyttynyt asiasta. Meidän täytyy odottaa, mitä tuleman pitää.
Entäpä HD DVD -asema? Yhteisö on antanut siitä jonkin verran negatiivista palautetta...
MN: Siinä on kyse valinnanvarasta. Emme pakota pelaajia maksamaan siitä. Olen huolissani, että pelaajat ovat joutumassa maksumiehiksi DVD-formaattisodassa. Haluammeko sitä? Emme todellakaan! Xbox 360:n voi hankkia erinomaiseksi peli- ja viihdekonsoliksi ja halutessaan katsoa sillä HD DVD -elokuvia ostamalla lisävarusteen. Mutta jos asiakas ei halua [katsoa HD DVD:tä], hänen ei ole pakko omistaa asemaa. Valitse itse. Emme pakota maksamaan jostain sellaisesta, jolle ei ole välttämättä tarvetta. Ja jos tutkitaan Blu-Rayn siirtonopeutta, se on melko heikko. Pelaajat ovat kärsimättömiä. He eivät halua lataustaukoja.
Olisiko lähiaikoina mahdollista saada suurempi kovalevy?
MN: Voisimme toteuttaa sen vaivatta, mutta tutkimusten mukaan suurin osa pelaajista ei ole täyttänyt [20 gigatavun] levyään edes puolilleen. Olet saattanut täyttää omasi, mutta et olekaan keskivertopelaaja. Ymmärrän, että trailerit kasvavat, ja Marketplacen paisuessa harkitsemme suurempaa kovalevyä. Tällä hetkellä emme ole kuitenkaan varmoja tarvitsemmeko sitä. Julkaisemme 256 megatavun muistikortin jouluksi. Minulla on yksi täällä ja olen hämmästynyt, ettei kukaan ole kirjoittanut siitä vielä. Se on [ulkoisesti] samankokoinen kuin 64 megatavun kortti ja minulla on yksi ensimmäisistä!
Suunnitellaanko konsolin hinnan alennusta, jotta se olisi laajemman yleisön ulottuvilla?
MN: Meillä on aina se mahdollisuus. Ilmoitimme juuri siirtyvämme neljälle uudelle alueelle Euroopassa, ja Core-paketti on täydellinen kyseisille maille, koska ihmiset voivat hankkia konsolin maksamatta mahdollisesti tarpeettomista lisukkeista. Peter Moore [Xboxin maailmanlaajuisen markkinoinnin johtaja] puhuu aina siitä, miten Core mahdollistaa Xbox 360:n hankinnan laajemmalle yleisölle. Jälleen kerran kyse on valinnanvarasta. Sony tuo PS3:sta vain yhden vaihtoehdon Eurooppaan ja se on kalliimpi malli! [Toim. huom. haastattelua tehdessä ei ollut tiedossa, että Sony muuttaa lanseerausstrategiaansa.] Joten laskemmeko hintaa? Emme, mutta se on ehdottomasti asia, jota voimme puida tulevaisuudessa.
Minkälaisen vaikutuksen uskot Xbox Live Vision -kameralla olevan yhteisöön?
MN: Luulen sillä olevan parikin vaikutusta. Ubisoftin kaltaiset kehittäjät Rainbow Six Vegasineen keksivät siistejä ideoita, kuten pelaajien kasvojen siirtäminen peliin ja videokuvan näyttäminen kuin Unossa. Kameran kanssa voi jo nyt tehdä lukuisia hienoja juttuja kuten Dashboardin ja Neon-valosyntetisaattorin efektit. On olemassa myös liikepohjaisia pelejä, joita teemme. Ne ovat mainioita party-peleinä ja nuoremmille pelaajille.
Voimmeko hyödyntää XNA Game Studiota kameran kanssa?
MN: En olisi yllättynyt! En tiedä varmasti, mutta kamera on vain yksi ohjauslaite lisää, joten miksipä ei tulevaisuudessa.
Oletko ehtinyt vilkaista Sonyn ja Nintendon alueita ja mitä tuumit niistä?
MN: Nintendon alue oli mielestäni suurta hupia. Siellä oli runsaasti DS-juttuja ja ymmärtääkseni DS on ollut valtava menestys Euroopassa, joten se oli hienoa. Sony puolestaan yllätti pelattavien demojen puutteellaan. Lähestymme PlayStation 3:n lanseerausta, joten oli kummallista, ettei esillä ollut mitään pelattavaa. Se lähettää viestin. Ja se on aikalailla kaikki, mitä voin asiasta sanoa...
Unohda työskenteleväsi Microsoftille. Mitä mieltä olet PS3:sta pelaajana?
MN: Minulla on sekä PS1 että PS2, mutta pelaajana PS3 saa tuntemaan itseni yliajetulta. Sony vaikuttaa niin läpitunkevasti puskevan Blu-Rayta eteenpäin, että se painaa sokeasti täyttä höyryä. Jää nähtäväksi mitä tapahtuu, kun konsoli tulee markkinoille. Heillä on varmasti muutamia hyviä pelejä, mutta en ole varma saako se minua kuluttamaan 700–800 dollaria. Sillä rahalla saan Xbox 360:n ja Wiin! Toivottavasti Sony ei aja itseään ulos markkinoilta, sillä se on tehnyt hämmästyttäviä asioita alalle ja tarvitsemme hyvää kilpailijaa. Microsoft on parhaimmillaan, kun sillä on hyvä kilpailija.
Mitä pidät Wiin lähestymistavasta?
MN: Se on suuntautunut eri markkinoille. Se on kuin Mac verrattuna PC:seen. Jotkut rakastavat Macia ja jotkut rakastavat Wiitä. Sillä pelaaminen on ollut hauskaa, tosin pelkään kipeyttävän käteni. Nintendo on varsin nokkela yritys ja he ovat tehneet ihmeellisiä juttuja kuten DS, joten seuraan Wiitä kiinnostuneesti.
Gamertagisi on äärimmäisen hyvin tunnettu. Onko oikean nimesi erottaminen Gamertagistasi hankalaa?
MN: Ehdottomasti! Itse asiassa toimistolla tunnen tietyt ihmiset vain heidän Gamertagistansa. Kahvihuoneessa nähdessämme puhuttelemme toisiamme tageillamme. Monet pilailevat kustannuksellani, koska kutsun itseäni Major Nelsoniksi, mutta Gamertag on niin vahva identiteetti, ettei se häiritse minua.
Jos voisit muuttaa yhden asian Xbox 360:n lanseerauksessa, mikä se olisi?
MN: Enemmän konsoleita kauppoihin. Niin monet pettyneet ihmiset eivät saaneet omaansa, että se todella sattui jonkin aikaa. Ehdottomasti siis enemmän konsoleita kauppoihin.
Miten paljon vaikutusta Xbox 360 -yhteisöllä on konsoliin?
MN: Valtava vaikutus. Yhteisön sormenjälkiä näkyy ympäri Xbox 360:aa. Monet yhteisön kanssa käydyt keskustelut vaikuttivat siihen, miten konsoli suunniteltiin. Jopa keskustelut viime vuonna täällä Leipzigissä ohjasivat suuntaa, johon olemme menossa. Jokainen Xbox 360:n parissa työskentelevä lukee blogeja, keskustelupalstoja ja verkkosivuja. Jos jokin on heidän mielestään mainio idea, he yrittävät toteuttaa sen työssään. Olemme avoimia hyville ideoille. Jos joku lähettää sellaisen sähköpostitse minulle, välitän viestin kyseisestä osa-alueesta vastaavalle henkilölle. Yhteisö siis vaikuttaa merkittävästi konsolin evoluutioon.
TV-show Battlestar Galactica on ladattavissa yhdysvaltalaiselta Live-kauppapaikalta. Onko vastaavaa tulossa enemmänkin tulevaisuudessa?
MN: Toki, koska osa elokuvastudioista ja TV-yhtiöistä on käsittämässä digijakelun tehon ja kuinka hyvin Xbox 360 suoriutuu siitä kauppapaikallaan. Meidän on kuitenkin oltava varovaisia. Marketplace on virheetön ympäristö emmekä halua saastuttaa sitä kaikenlaisella roskalla, josta pelaajat eivät piittaa. Haluanko seuraavan jakson jostakin sisustusohjelmasta ladattavaksi? En, minua ei kiinnosta. Battlestar Galactica on tärkeämpi pelaajille. Digitaalinen jakelu on tulevaisuus ja olemme ehdottomasti siitä kiinnostuneita.
Joten voimmeko odottaa täyspitkiä jaksoja ja elokuvia ladattavaksi lähiaikoina?
MN: Ei tarvitse olla nero nähdäkseen, mihin Xbox Live Marketplace kykenee. Emme ole julkistaneet mitään, mutta voit ruveta solmimaan langanpäitä yhteen. Tosin sitten palaamme aiheeseen isommasta kiintolevystä...
Voitko kertoa Zunesta?
MN: Minulle ei ole annettu lupaa! En saa kertoa, mitä se tekee. En saa kertoa, että minulla on yksi mukanani. Saan kertoa, että olette mielissänne siitä, mitä paljastamme, ja että tulossa on hauska syksy.
Pidätkö silmällä Community Developer -ohjelmaa?
MN: Kyllä, ehdottomasti. Se on valtava juttu meille ja olemme laajentamassa sitä. Yhteisön varustaminen kehittäjätiedolla niin, että he voivat rakentaa siistejä työkaluja, on varsin omalaatuinen asia, ja se ehdottomasti erottaa Xbox 360:n kilpailijoistaan. He eivät ajattele samalla tavalla.
Miten aiot kehittää blogiasi seuraavaksi?
MN: En tiedä, miten voisin sitä enää parantaa! Blogi on massiivinen valokeila ja minun työni on valaista muita niin paljon kuin mahdollista. Haluan nostaa esille hienoja juttuja, joita teidän kaltaisenne ihmiset tekevät yhteisössä. Se on kaikkein tärkein asia, jota minun täytyy ajatella.
Tuhannet kiitokset ajastasi, Larry!