Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Create

Vanhemman koulukunnan pelaajat saattavat muistaa PC-pelien helmen nimeltään The Incredible Machine, jossa kasattiin erilaisia ketjureaktioita hyvän fysiikanmallinnuksen siivittämänä. Createn perusajatus noudattaa samaa kaavaa, tosin nykypäivän standardeihin sovitettuna. Puzzlepelit elävät jälleen nousukautta, mistä kiitos kuuluu konsolien latauspalveluille. Kaupan hyllyllä suurimman huomion kuitenkin vievät tuttuun tapaan erilaiset räiskintä-, urheilu- ja ajopelit. Miten niiden puristuksessa pärjää Bright Lightin kehittämä uutuuspulmapeli, joka julkaistaan perinteisesti levyversiona?

Monipuolisuus on päivän sana

Createssa ei varsinaisesti ohjata mitään hahmoa, vaan kursorilla asetellaan hullunkurisia esineitä tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. Esimerkiksi bensakanisteri täytyy saada jollain tavalla kentän toisessa päässä odottavan auton luo. Avuksi voidaan antaa muutama palkki ja rengas, joista täytyy kasata sopiva kulkupeli turvallista kuljetusta varten. Vastaavasti samoista lähtökohdista saadaan aivan toisenlainen haaste antamalla käyttöön ainoastaan törmäilyauto sekä muutama kimmokepalikka, ja näiden avulla kannu yritetään lennättää maaliin. Pelimekaniikka on periaatteessa yksinkertainen: ensin palikat asetellaan haluttuun kohtaan, minkä jälkeen Start-näppäintä painamalla käynnistetään tapahtumaketju. Mikäli homma ei mene putkeen, palataan säätämään esineiden paikkoja ja yritetään uudelleen.

Päärungon muodostaa haastetila, josta pelattava ei lopu ihan heti kesken. Erilaisia teemamaailmoja löytyy kymmenen erilaista, ja jokainen sisältää vähintään kymmenkunta haastetta. Tehtäviä selvittämällä avautuu uusien kenttien lisäksi esineitä, joita voi jatkossa käyttää esimerkiksi omien haasteiden luomiseen. Ensimmäisissä maailmoissa keskitytään lähinnä pelimekaniikan esittelyyn, mutta jo keskivaiheilla aivonystyröitä aletaan koetella toden teolla.

Haasteet jaetaan eri ryhmiin, joiden kuvauksesta näkee nopeasti mitä tuleman pitää. Object Challenge edustaa perinteisistä "kuljeta osa X paikasta A paikkaan B" -linjaa, ja tehtävä pitää hoitaa niukalla esinevalikoimalla. Pick-Up Partyssa perusidea on sama, mutta kenttiin ripotellaan lisäksi bonuspisteitä kerättäviksi. Tämä tuo mukavan lisäpähkinän purtavaksi, sillä bonukset harvoin löytyvät yksikertaisimman läpäisyreitin varrelta. Contraption-o-matic -haasteissa rakennellaan mitä ihmeellisimpiä laitteita suorittamaan annettuja tavoitteita. Tehokkuus palkitaan – suurimmat pisteet saavutetaan kasaamalla koje mahdollisimman harvasta osasta. Scoretacularissa puolestaan keskitytään puhtaaseen hauskanpitoon mahdollisimman suuren pistepotin keräämisen varjolla. Kentistä löytyy erilaisia kertoimia, ja lisäpisteitä tienataan muun muassa näyttävien ilmalentojen sekä combojen avulla.

Haasteiden suunnitteluun on selvästi panostettu. Alkuun mahdottomalta tuntuva tehtävä aukeaa pikkuhiljaa yrityksen ja erehdyksen kautta antaen pelaajan tuntea todellista oivaltamisen riemua. Ratkaisutapoja löytyy lukematon määrä, mikäli luovaa hulluutta ja kokeilunhalua riittää. Kinkkisen kohdan läpäisyyn saattaa löytyä lopulta hyvinkin yksinkertainen ratkaisu, jonka keksimisen jälkeen voi tuntea itsensä jopa todella ääliöksi. Varsinkin, jos kulutti viimeiset puoli tuntia elämästään turhan monimutkaisen kuvion hienosäätöön. Tai näin olen siis kuullut.

Create eroaa perinteisistä pulmanratkontapeleistä monipuolisemmalla lähestymistyylillään aiheeseen. Käytännössä kaikkea pääsee muokkaamaan mielin määrin aloitusruudusta lähtien. Eikö haastekentän värimaailma miellytä? Valikoiden syövereistä tekstuurityökalu esiin, ja uudelleensisustus voi alkaa. Kaikki pinnat voi maalata haluamallaan kuviolla, kenttiin voi ripotella taustalle vaikkapa eläimiä laiduntamaan tai taivaalle voi piirtää ison hymynaamaan vapaan käden piirrostyökalulla. Muokkausmahdollisuuksia löytyy siis todella runsaasti. Eri asia on, miten kauan tämä aspekti jaksaa (ainakaan varttuneempia pelaajia) kiinnostaa.

Luomisen tuskaa

Kontrollit eivät varsinaisesti kannusta tutustumaan tarjolla olevaan sisältöön. Ruudulla ei normaalisti näy mitään valikkoa kursorin lisäksi, ja vielä usean pelikerran jälkeenkin halutun komennon sijaintia täytyy tosissaan muistella. Joka napin takaa aukeaa oma valintaympyränsä, ja parhaassa tapauksessa vielä lisäpolkuja päälle. Esimerkiksi haastetehtävästä koko pelin alkuruutuun pääseminen vaatii ensin Y:n painamista, minkä jälkeen vielä oikeaa olkanäppäintä näpäyttämällä aukeaa seuraava valintaympyrä. Vasta täältä löytyy vihdoin haluttu toiminto. Ei kuulosta kovin helppokäyttöiselle pelissä, jonka tulisi perustua mahdollisimman yksinkertaiseen ja hauskaan fysiikalla kikkailuun. Myös kursorin ohjaaminen peruspadilla kärsii epätarkkuudesta, ja tavaroiden asettelu oikeaan koloonsa on välillä tuskaistuttavan hidasta. Wii:llä ja Playstation 3:lla tuetaan liiketunnistusohjaimia, minkä voisi kuvitella auttavan tilannetta.

Tekniset yskähtelyt eivät pääty ohjauksen kömpelyyteen. Create on graafisesti vaisu tapaus, joka sopisi HD-resoluutiota lukuun ottamatta paremmin edelliselle konsolisukupolvelle. Ei silmäkarkin tarjoilu mikään ykkösasia tämänkaltaisessa pelissä ole, mutta kenttien omaan luomiseen näyttävämmät maisemat toisivat lisäintoa. Äänipuolella kaikki sitä vastoin toimii. Vähäiset efektit ajavat asiansa, ja teeman mukaan vaihtuva musiikki täyttää tehtävänsä tunnelman luonnissa taustalla. Tärkein tekninen ominaisuus genren edustajissa on kuitenkin toimiva fysiikanmallinnus. Aivan täysiä pisteitä ei Create tältäkään osa-alueelta kerää, sillä esineet tuntuvat aavistuksen liian kevyiltä – aivan kuin painovoiman vaikutusta olisi reilusti pienennetty. Ominaisuuteen kuitenkin tottuu, eikä se häiritse kuin alkutaipaleella. Kaikki toimii loogisesti keskenään, eikä mitään bugeja tullut testirupeaman aikana vastaan.

Online-tilassa voi jakaa keksimiään ratkaisuja haastetehtäviin sekä kehittää omia haasteitaan muiden aivonystyröitä kutkuttamaan. Toisten kenttiä saa ladattua omalle koneelleen, ja niitä pääsee halutessaan jatkojalostamaan parhaaksi näkemällään tavalla. Ongelmaksi muodostuu lähinnä toteutuksen sekavuus. Yhteisö on ensinnäkin piilotettu valikkojen syövereihin, ja mielekkään sisällön etsiminen käy työstä. Mitään Little Big Planetiin verrattavaa, oikeasti leuat loksauttavaa sisältöä ei tule vastaan. Suurin osa kanssapelaajien luomuksista koostuu parin esineen ihmeistä, jotka on selvästi kyhätty vain halpojen saavutusten toivossa. Lisäksi kun mitään varsinaista pelihahmoa ei pääse itse ohjastamaan, mielenkiinto muiden kenttien tutkimiseen lopahtaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi Sackboyn seikkailuissa.

Väärässä paikassa oikeaan aikaan

Createn ongelmana on, että se ei oikein tiedä, mihin kategoriaan haluaisi kuulua. Pääpaino sijaitsee selvästi pelinkehittäjien luomissa haastetehtävissä, jotka edustavatkin ehdottomasti laadukkainta tarjontaa. Kaikki muu tuntuu enemmän tai vähemmän turhanpäiväiseltä ekstralta. Pulmaratkonta jaksaa onneksi viehättää pidempäänkin. Ja mikäpä olisikaan sen mukavampaa ajanvietettä kuin koko perheen voimin yrittää ratkoa haastetehtäviä, yhden henkilön taistellessa kiikkerien kontrollien kanssa. Tällöin muut saavat keskittyä keksimisen riemuun.

Loppuun ilmainen vinkki EA:lle. Tämänkaltainen teos sopii paremmin latauspalveluun kuin levyllä julkaistavaksi. Kokonaisuus voitaisiin pitää tiiviimpänä ja keskittyä pelkästään siihen toimivaan osa-alueeseen – eli pulmanratkontaan. Lisäksi aivonystyröiden vaivaamiseen tarkoitetut pelit ovat parhaimmillaan pienissä annoksissa muun pelaamisen ohessa. Create käynnistyisi koneessa varmasti useammin, mikäli se löytyisi jo valmiina kiintolevyltä. Tällaisenaan se jää helposti hyllyyn pölyttymään vaikka hauskaa pulmanratkontaa ajoittain tarjoaakin.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi