Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

MotoGP: Ultimate Racing Technology 2

I have a dream...

Vuosi sitten Climax nousi melko tuntemattoman pelienkehittäjän asemasta yhdeksi maailman parhaimmista MotoGP: Ultimate Racing Technology -pelillään.
Moottoripyöräily on genrenä erittäin harvinainen, vain murto-osa kyseessäolevan lajityypin peleistä onnistuu olemaan edes keskitasoa.
MotoGP oli varsin tervetullut lisä Xboxin pelitarjontaan lajityyppinsä, realistisen otteensa, sekä kauniin ulkoasunsa ansiosta. MotoGP 2 paikkaa
ensimmäisen osan aukkoja ja tuo mukanaan tervetulleita uudistuksia. Vaikka Climaxin tuotos jakaa nimensä Namcon PS2-serkun kanssa, ei peleillä
ole mitään tekemistä keskenään lisenssin lisäksi.

MotoGP 2:ssa heti ensimmäiseksi pisti silmää huikea ulkonäkö. Perusrakenteeltaan MotoGP 2 näyttää samalta kuin edeltäjänsä, paitsi että mukaan on
heitetty FSAA (Full Scene Anti-Aliasing), suhteellisen kiinteä 60hz virkistystaajuus ja hieman kohennettuja yksityiskohtia. Graafisesti MotoGP 2
näyttää mihin Xbox pystyy. Climax on tehnyt loistavaa työtä tehdessään PAL-versioon lähes täydellisen 60hz-tilan, joka ei äkillisesti tipu eikä nouse.
Lupaus on osapuilleen pitänyt paikkansa, lievää hidastelua voi silti havaita mutkissa joissa on useampi koneen ajama kuski. Tätä ei esiinny häiritsevästi,
joten voi vain onnitella Climaxia ulkonäön kanssa onnistumisesta.


Ensimmäisen osan suurimpiin puutteisiin lukeutunut säätämisen puute on korjattu, ja pelaaja saa halutessaan valita renkaiden kovuuden, rengasten välin, jne.
Säätämisen mahdollisuus ei ole vain kaunistamassa valikoita, vaan jokainen säätö vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen. Sään vuorovaikutusta pyörien kanssa on
lisätty ja sateella täytyy olla toisenlaiset säädöt, renkaat ja strategia kuin kuivalla kelillä. Sateella pienikin väärin ajoitettu jarrutus mutkassa
voi olla kohtalokas.

It's (a)Live!

Live-tuki on ehdottomasti se mielenkiintoisin optio mitä MotoGP 2:sta löytyy. Tuki mahdollistaa niin pelaamisen, kuin tilastot Livessä. Riippuen pelin
hostaajan yhteyden-nopeudesta, pelaaminen kärsii hyvin harvoin lagista. Parhaimmillaan MotoGP 2 on Livessä useiden Suomalaisten kanssa, jolloin
dataa kulkee tehokkaammin ja pienemmällä viivellä, joka taasen takaa sujuvan peli-session. Tiukat tilanteet ja kovat kierrosajat saavat adrenaliinin
liikkeelle ja pakottaa ajamaan vielä hetken, hyvä Live-seura kruunaa koko komeuden. Samalta koneelta Livessä voi pelata maksimissaan neljä pelaajaa,
eikä kanssapelaajien puute vaivaa Livessä.


MotoGP-lisenssin takaa löytyy kaikki kauden 2002 16 rataa ja 22 virallista kuskia. Aluksi pelaajalla on vain kourallinen kuskeja mistä valita,
mutta pelaamalla Arcade-moodin kehittynyttä seuraajaa - Stunt-moodia - saa avattua uusia ratoja, kuskeja ja pikku vippaskonsteja. Kauden 2002 mestarin,
Valentino Rossin, avaaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, samaa vaatii yksi ainoa erikoisrata. Ensimmäisen osan omistaneet voivat siirtää omatekoisen
kuskinsa, mutta joutuvat kuitenkin aloittamaan nolla tilastoilla. Joitakin edellisen osan pyöriä ei enään ole tai ne on korvattu toisilla, silti
suppeammalla valikoimalla. Omalle kuskille ja pyörälle voi asun vapaan värityksen lisäksi valita kuvioinnin ja kirjoituksen. Suurempaa vaikutusta näillä
ei ole, egon kohottamista lukuun ottamatta.

Unelmoijat tavoittavat tähdet

Erilaisia pelitiloja löytyy liuta. Yksin voi kehittää omaa kuskia Championship-moodissa ja avata uusia ajajia ja ratoja uusitussa Stunt-moodissa.
Ykkösessä massiivisia pisteitä jaellut Arcade-moodi on korvattu nimensä mukaisesti Stuntiksi, jossa tehtävänä on yhdessä kierroksessa kerätä
mahdollisimman paljon pisteitä, mainittakoon ettei pisteitä satele Arcaden tavoin. Tavoitteet ovat sen mukaiset, eivätkä ne vaadi suuria, mikä on
ensikertalaisen kannalta katsottuna hyvä asia. Moninpeli hupia joko kavereiden kanssa Liven kanssa tai ilman Liveä tuudittaa samat, jonka lisäksi
löytyvät Quick Race, Time Trial, Tag ja Qualify. Tag, eli toisinsanoen hippa, ei ole sitä itseään mitä tarkoittaa, vaan tarkoituksena on hallita
mahdollisimman montaa radalla olevaa sektoria kisan loppuun asti.


Realismiin kun pyritään, audio-visuaalisesti on pyritty mahdollisimman lähelle realistista ääni -kokemusta ja hyvältä kuullostaa. Virtuaali-moottorien
ulvomista muutama sekunti ennen vihreiden valojen syttymistä on häkellyttävän kuuloista, ja kun vihreät syttyy paukahtaa vauhtimittariin 200km/h alta
aika-yksikön, kuten sanottu audio-maailma on puoli peliä. DD5.1. ääni -systeemin omistajien elämys on taattu.

MotoGP 2:n musiikit tehneet yhtyeet ovat samat kuin edellisen osan. Mitään uutta tältä osin ei ollutkaan luvassa, samanlaista renkutusta ja kappaleet
ovat sijoitettu tietylle radalle, toisin sanoen kappale menee looppina uudestaan ja uudestaan kunnes pelaajan mitta on täysi. Omien musiikkien
soitatuttamien pelitilanteessa on mahdollista - sekä suotavaa. Suurin aukko MotoGP 1:ssä oli omien soittolistojen kanssa, kappaletta ei nimittäin voinut
vaihtaa muutoin kuin suoriutumalla radasta tai kappaleen loputtua ja toisen aloitettua heti perään. Nappien vapaa konfiguraatio mahdollistaa soittolistan
kappaleen vaihto -näppäimen sijoittamisen ohjaimen jollekkin napille.


Ruutulippu heiluu

Paras on parantanut suoritustaan. Teknisesti MotoGP 2 on lajityyppinsä edeltäkävijä, sen tavoittelema realismi sopii jokaisen moottoriurheilun ystävän
makuun. Jarrujen käyttö ei ole enää tarpeellista kuin tiukimmissa tilanteissa, sillä useimmiten sopiva nopeus saavutetaan nojaamalla taaksepäin, jolloin
ilmanvastus hidastaa vauhtia tarpeeksi. Kontrollit ovat täydelliset kuin edeltäjässä, mutta tyyli miten niitä käyttää on täysin eriävä. On otettava
kaikki huomioon jottei löydä itseään hiekkalaatikolta. Vauhti, jarrutusmatka ja kääntökulma ovat ne mitkä säätelevät kulkua ja jokaisen radan mutkat
tulevat ajan myötä hyvin tutuiksi. Live on MotoGP 2:ssa se mikä jaksaa nykyään ensisijaisesti viehättää. Kavereilla saattaa olla kiire, tai heidän
aikataulu ei sovi yhteen oman kanssa, Livestä löytyy peliseuraa tarvittaessa ja siksi aikaa kun haluaa. Käsittämätön pikkuseikka mihin Climax panosti
tietyllä tavalla, on kaatumiset. Kuskin lentäessä ja iskeytyessä asfalttiin, kuvakulma vaihtuu radan pintaan ja tärisee kuin iskuja vastaanottava.
Työlleen omistautuminen on pelaajan kannalta kaiken A ja O. Climaxilla ollaan tyytyväisiä MotoGP 2:n suoritukseen, eikä suotta. Se on jokaisen centtinsä
arvoinen.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi