Pitkä odotus
Pelaajan ohjastama Jacob johtaa selviytyjäjoukkiota, joka yrittää sinnitellä pelastukseen saakka. Jokaisella hahmolla on omat erikoiskykynsä: Yksi osaa kokata, kun toinen taas on kätevä käsistään. Ihmisten lisäksi Jacobia avustaa leijuva robotti.
Isometrisestä kuvakulmasta tapahtuva perustoiminta koostuu lumisen ympäristön tutkimisesta sekä ryhmästä huolehtimisesta. Olennaisimpana mainittakoon lämmön ylläpitäminen ja muonitusten jakaminen. Välillä on hyvä myös päivitellä robottia ja valmistaa uusia varusteita.
Pitkän kuuloista 30 päivän odotusaikaa voi lyhentää tutkimalla ympäristöä ja tekemällä satunnaisilta selviytyjiltä saatavia pienimuotoisia tehtäviä. Jokainen kohdattu henkilö tuntuu hukanneen lumihankeen jotain erittäin tärkeää, kuten luita tai elämänhalunsa.
Kylmää kyytiä
Impact Winterin idea on hyvä, mutta toteutus ei vakuuta. Pelaaminen tuntuu yksinkertaisesti tuskaiselta ja hermoja raastavalta. Ensimmäisenä ärsytyskeskukseen iskee tympeä äänitoteutus. Sisätiloissa kuultava kenkien kopina on melkein siedettävää, mutta lumessa kahlaamisen ääni kuulostaa siltä kuin joku raastaisi muovilusikkaa. Kun koko ulkomaailmaa peittää lumivaippa, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin pistää volyymia pienemmälle.
Ääniä suuremmaksi ongelmaksi muodostuu järkyttävän huono tekninen toteutus. Jacob jumittuu vähän väliä johonkin näkymättömään esteeseen, josta seuraa irtipääsemisen ruma tanssi. Tallennustakaan ei voi tehdä muuten kuin nukkumalla kirkossa tai leiriytymällä, joten jumiutuminen vesittää pahimmillaan pitkän uurastuksen.
Leiriytymiseen liittyy omat ongelmansa. Välimatkat ovat pitkiä ja apulaisrobotin kuuluisi kuljettaa löydetyt tavarat nukkumisen aikana takaisin päämajana toimivaan kirkkoon. Kätevä ominaisuus on toimiessaan parasta koko pelissä, mutta yleensä köyhän miehen R2D2 vain hukkaa kaiken.
Menneen talven lumia
Kehittäjillä on kova työ paikkailla teostaan, sillä edes valikot eivät toimi jouhevasti. Jostain kumman syystä osa menusta toimii hiirellä ja loput näppäimistöllä, eikä systeemissä ole logiikan hiventäkään. Tämän huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun menettää hermonsa ensimmäistä kertaa ja yrittää päästä pelistä pois. Kontrollien epäloogisuus ulottuu myös itse pelaamiseen, mikä hämmentää joissain tilanteissa, kun asiat eivät tapahdukaan oletetusta näppäimestä.
Nykyisessä kuosissaan Impact Winterin ainoiksi hyviksi puoliksi jäävät mukava sarjakuvamainen ulkoasu sekä hieno idea. Maailma on pullollaan parempia selviytymispelejä, kuten esimerkiksi The Long Dark, joka sekin pyörii lumiteeman ympärillä.