Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Pey'J ja Jade

Beyond Good & Evil

Kuka onkaan hyvän ja pahan takana?

Salaliitot, nuo hämärät sopimukset, ovat ruokkineet niin kirjailijoita
kirjallisuudessa kuin käsikirjoittajia elokuva- ja pelimaailmassakin ihan
riittämiin. Tarjonta ei silti estä uusia yrittäjiä nousemasta
lavalle. Tällä kertaa kavalia juonia punotaan Ubisoftin pelissä
nimeltä Beyond Good & Evil, ja onneksi taitavammin kuin saman pelitalon
pahasti flopanneessa XIII:ssä.

Raymaneista tutun Michel Ancelin Beyond Good & Evil sijoittuu Hillys-nimiseen
fantasiamaailmaan, joka on joutunut sotaan ilkeitä Domz-muukalaisia vastaan.
Paikallinen lainvalvoja, Alpha Section -järjestö, pyrkii parhaansa
mukaan suojelemaan maan asukkaita – vai pyrkiikö? Sitä nuori
reportterityttönen Jade lähtee selvittämään enonsa
Pey'J:n kanssa.

Mielenkiintoisen ja yllättävän tarinan edetessä Hillysin
kauniit merimaisemat vaihtuvat raihnaisiin tehtaisiin, sammuneen tulivuoren
uumeniin ja jopa kuuhun. Vastaan tulevien tehtävien päätavoite
on yleensä tehdä jonkinlainen raportti, joka voisi todistaa kansalle
asioita, joita Alpha Section ei varmasti haluaisi tuoda julki. Päähenkilö
Jaden tärkein apuväline onkin kamera, jonka avulla kerätään
todistusaineistoa totuuden puolesta.

Kevyt sekoitus eri pelityyppejä

Peli on kasattu yhteen seikkailusta, melko yksinkertaisesta ongelmanratkonnasta,
keräilystä sekä taistelusta. Laajahkossa pelimaailmassa pitemmät
matkat taittuvat näppärästi kulkuneuvoin, kuten veden päällä
kiitävällä ilmatyynyaluksella. Tehtäviä tehdessä
maltti on yleensä valttia, koska Jaden on soluttauduttava syvälle
vihollistukikohtiin saadakseen tarvitsemaansa materiaalia. Se vaatii hiiviskelyä,
joka tosin ei ole kovinkaan vaikeaa, kiitos hyvin mekaanisesti toimivien vihollisten.
Lisäksi vastaan tulee monia ongelmia, kuten laatikoiden siirtelyä
ja lukittujen ovien avaamista, joiden ratkaisu on etenemisehto. Ongelmia ei
voi sanoa kovinkaan haastaviksi, mutta ne tuovat oman miellyttävän
säväyksensä pelikokemukseen.

Beyond Good & Evilissä harrastetaan kaiken aikaa keräilyä,
sillä raha ja harvinaiset siniset helmet ovat kallisarvoisia. Niiden avulla
Jade voi ostaa uusia, pelissä etenemisen kannalta tärkeitä varusteita,
lisäenergiaa tai vastaavaa. Jaden kamera nousee rahanhankkimisessa tärkeään
rooliin, sillä sodan vaikutuksia pelkäävä tiedekeskus maksaa
Jadelle sievoisia summia planeetan moninaisista eläinlajeista otetuista
kuvista. Rahaa voi ansaita myös muutamissa minipeleissä, kuten kilvanajossa.

Pakettia täydennetään vielä taisteluilla. Vaikka hiiviskely
onkin yleensä elinehto, joskus pahiksia pääsee mottaamaan pannuun
sydämensä kyllyydestä. Kunnollista ampuma-aseistusta Jadella
ei ole käytössään muuta kuin kulkuneuvoissa, joten jalkaisin
liikuttaessa on turvauduttava erityiseen sauvaan. Pelityyppien yhdistelyä
harrastavan pelin taistelusysteemi on yllätyksettömästi kevyehkö,
sillä pelissä hyödynnetään vain yhtä taistelunappia
(A), jolla voi toteuttaa joko perusiskuja tai voimakkaamman super-iskun. Taistelusysteemin
juju on ajoituksessa. Mitä tarkemmin pelaaja ajoittaa iskunsa, sitä
enemmän tehoa niihin tulee ja liikkeistä tulee myös näyttävämpiä.
Lisäksi taisteluissa mahdollisesti mukana olevia kavereita voi pyytää
käyttämään omia super-iskujaan (B), jotka lamauttavat viholliset
hetkeksi tehden niistä helpompia vastuksia Jadelle.

Tyylillä, Jade, tyylillä

Mikä onkaan kuvottavampaa kuin täysin persoonattomat pelihahmot ja
miljööt? No, ehkä jokin, mutta Beyond Good & Evil ei ainakaan
epäröi tuoda omaa persoonallista ranskalaistyyliään esille.
Ubisoftin tiimi on onnistunut luomaan paljon erittäin hauskoja pelihahmoja.
Energinen Jade, pulska sika Pey'J ja jopa sakkiin myöhemmin liittyvä
lihaksikas agentti Double H ovat ilmeikkäitä ja kiinnostavia hahmoja.
Myös pääpahikset ovat mieleenpainuvia tapauksia tämän
päivän persoonattomien pelihahmojen joukkoryntäyksessä.

Taiteellinen osaaminen ei jää pelkästään hahmoihin.
Myös elävät peliympäristöt vangitsevat katseen. Jopa
ennakkoon tylsältä tuntuviin tehtaisiin on saatu näköä,
vaikka ne eivät ylläkään Hillysin kuvankauniin merimaiseman
tai vanhan kaivoksen taianomaisesti hehkuvien valojen tasolle. Ympäristöistä
varsinkin pelin loppupuolelta löytyy parista paikasta muutamia häiritsevän
suttuisia tekstuureja, mutta muuten pelin ulkoasu on kunnossa. Beyond Good &
Evil pyörii Xboxilla hivenen vaihtelevalla ruudunpäivitysnopeudella,
mutta mitään häiritsevää nykimistä ei ole havaittavissa.

Kermakuorrutuksen muutenkin herkullisen taiteellisen paketin päälle
sivelee taidokas äänityöskentely. Pelin ääninäyttely
toimii hahmon kuin hahmon kohdalla loistavasti ja tyyliin sopiva musiikki täydentää
kokonaisuutta kuin maustevoi herkullista pihviä.

Ota, älä jätä

Beyond Good & Evil on lyhyesti sanottuna nautittava pelikokemus. Pelattavuus
toimii, eikä pelissä tarvitse koskaan viilata samaa kohtaa ärsyyntymiseen
asti. Jouhevasti etenevä kiintoisa tarina peittää pelin lievän
yksinkertaisuuden hyvin ja mielenkiinto säilyy loppuun asti. Paketin suurimmaksi
puutteeksi nousee lyhyys, sillä päälle 10 tunnin kokemus on koluttu
läpi yhdessä hujauksessa. Uudelleenpeluuarvoa ei valitettavasti pelin
suoraviivaisuuden takia löydy hirvittävästi.

Peliä voi lämpimästi suositella kaikille, jotka arvostavat hyvää
viihdettä. Tiukkaa toimintaa kaipaavat todennäköisesti tylsistyvät
jo ensimetreillä, mutta jos hiiviskely ja hivenen rauhallisempi seikkailu
eivät pelota, Beyond Good & Eviliin kannattaa tarttua. Monet liikkeet
kauppaavat peliä jo nyt melko edullisin hinnoin, joten pelin lyhyehkön
eliniänkään ei pitäisi nousta esteeksi totuuden selvittämiselle.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi