HUOM! Tämä esikatselu ja siinä esiintyvät tiedot on kerätty pelin Yhdysvaltojen versiosta ja mahdollinen sisältö voi jotenkin muuttua Euroopan versioon.
Advance Wars on oiva esimerkki pelistä, joka yllätti kaikki. Kun se julkaistiin Japanissa ja Yhdysvalloissa, peli ylitti kaikki myyntiodotukset ja sai lähes poikkeuksetta ylistäviä arvosteluja kautta linjan (mm. IGN Pocket antoi pelille loistavat 9.9/10 pistettä). Yhdysvaltojen tapahtumien takia pelin Euroopan julkaisu joutui kuitenkin kovaan vastatuuleen, mutta näillä näkymin AW saadaan myös tänne Tammikuussa 2002. Mikään ei ole kuitenkaan vielä varmaa, joten kannattaa seurata Nintendo Finlandin uutispalstaa pelin etenemisvauhtia ajatellen.
Kyseessä on vuoropohjainen strategiapeli, jossa pelaaja ohjaa armeijaa, jonka tavoitteena on ajaa vihollisjoukot pois omalta alueelta. Taistelukenttä on ruutuihin jaettu kenttä, jossa joukkoja ohjataan kuin nappuloita shakkipelissä -- jokainen pelaajan ohjastama yksikkö pystyy liikkumaan yhdellä vuorolla vain tietyn ruutumäärän ja pystyy hyökkäämään vain tietyltä etäisyydeltä. Peli jatkuu, kunnes vastustaja on tuhottu kokonaan tai pelaaja onnistuu valtaamaan vihollisen päämajan.
Pelattavaa riittää, sillä kattavan harjoitusmoodin (pelaajan on pelattava 13 harjoituskenttää läpi, ennen kuin pääsee pelaamaan kampanjamoodia, ostamaan lisäkarttoja tai pelaamaan yksittäisiä haasteita) lisäksi mukana on 114 taistelukarttaa, omien karttojen luontimahdollisuus sekä nelinpeli joko yhdellä koneella tai linkkikaapelin avustuksella. Itse tehtyjä karttoja saa tallennettua levykkeelle kaikkiaan kolme kappaletta ja lisäksi pelaaja saa ranking-arvosanan jokaisen tehtävän suoritettuaan. Mukana on myös ns. "yleisranking", jonne tallentuu pelaajan yleisarvosana.
Pelin alussa, pelaaja saa oman CO:n (Commanding Officer). CO on eräänlainen pelaajan taistelupersoona, ja jokaisella niistä on omat heikkoutensa ja hyötynsä. Joillain on esimerkiksi mahdollisuus liikuttaa yksiköitä kauemmin, mutta heillä taas on heikommat hyökkäysarvot. Peli aloitetaan Andy-nimisellä CO:lla ja lisää saa seikkailun edetessä. Kaikkiaan mukana on yhdeksän erilaista CO:ta.
Taistelut sijoittuvat maalle, merelle ja ilmaan. Pelaaja ohjastaa 18 eri yksikköä, joista jokaisella on luonnollisesti omat erikoisominaisuutensa. Esimerkiksi tykistö ei pysty ampumaan yhden ruudun päässä olevia vihollisia ja jalkaväki pystyy valtaamaan rakennuksia, mutta on hyvin heikko taistelutilanteissa. Myös joukkojen sijoittelu taistelukentällä on hyvin ratkaisevaa ja voi vaikuttaa taisteluiden lopputulokseen. Lisää strategista elementtiä lisää vaihtuvat säätilat, jotka vaikuttavat yksiköiden taistelukuntoon. Aurinkoisella säällä kaikki toimii, mutta esimerkiksi vesisateen yllätettyä joukot ovat huonokuntoisempia. Pelaajan on oltava tarkkana saadakseen taisteluiden lopputulokset mieleisekseen.
Ohjattavuuspuolella on säilytetty hyvin yksinkertainen, mutta äärimmäisen toimiva linja. Monet epäilivät, että pystyykö strategiapeli käsikonsolilla toimimaan ohjattavuusosastolla, mutta AW osoitti kaikki epäilyt vääräksi. A-nappulasta tapahtuvat valinnat, B on peruutusnappi, Start näyttää kartan, Select menee valikkoon, R:llä näkee hyödyllistä tietoa maastosta ja L siirtää kursorin suoraan seuraavaan liikkumattomaan yksikköön. Ristiohjainta käytetään luonnollisesti kursorin liikutteluun.
Kokonaisuutena, Advance Wars vaikuttaa uskomattoman hyvältä strategiapeliltä ja sen saaminen Eurooppaan olisi varsin erinomaista. Jäämme odottamaan innolla.