Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Wiin historia on ollut melkoista vuoristorataa. Konsoli on noussut hurjilla huippumyynneillään kukkulan kuninkaaksi ja vajonnut myöhemmin kaupaksi käymättömyyden alhoon. Seuraavassa kerrataan konsolin kuusivuotisen elämänkaaren tärkeimpiä tapahtumia.

 

2006 – räjähtävä startti

Wiin taival alkoi loppuvuonna 2006. Konsoli julkaistiin Yhdysvalloissa 19. marraskuuta, Japanissa 2. joulukuuta ja Euroopassa 8. joulukuuta. Päinvastoin kuin HD-koneitaan tappiolla myyvät kilpailijat, Nintendo teki voittoa Wiillä heti julkaisupäivästä alkaen.

Konsolin suurin myyntivaltti oli etukäteen suurta kiinnostusta herättänyt liiketunnistusohjaus, jota hyödynnettiin laitteen mukana tulevassa Wii Sportsissa. Muita julkaisunimikkeitä olivat muun muassa Wii Play, Red Steel, Super Monkey Ball: Banana Blitz, Call of Duty 3, Rayman Raving Rabbids ja lippulaivapeli The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Wiin myynnit lähtivät käyntiin räjähdysmäisen hyvin, ja konsoli myytiin nopeasti loppuun kaikilla markkina-alueilla. Japanissa laitetta myytiin noin 370 000 kappaletta julkaisuviikonloppunaan. Pohjois-Amerikassa uutuuskonsolin sai ensimmäisen kahdeksan päivän aikana omakseen 600 000 pelaajaa ja vuoden loppuun mennessä konetta oli myyty 1,1 miljoonaa kappaletta.

Euroopassa kaupaksi kävi yhteensä 325 000 Wiitä kahdessa päivässä. Saarivaltakunnassa konsolia myytiin ensimmäisten 12 tunnin aikana 50 000 ja avausviikonloppunaan runsaat 100 000 kappaletta, mikä teki siitä Iso-Britannian nopeimmin myyneen konsolin koskaan.

2007 – hyvät myynnit peleistä huolimatta

Myynnit jatkuivat vahvoina. Heinäkuun puoliväliin mennessä Wiitä oli myyty Japanissa kolme miljoonaa yksikköä eli kolme kertaa enemmän kuin Playstation 3:sta. Samoihin aikoihin Wii tuli saavuttaneeksi Iso-Britanniassa miljoonan kappaleen virstanpylvään 38 viikossa eli nopeammin kuin mikään muu konsoli. Saarivaltakunnassa Wiitä myytiin viikottain yli nelinkertainen määrä Xbox 360:een nähden.

Wiin ja DS:n huikeiden myyntien ansiosta Nintendon tulos maaliskuussa 2007 päättyneenä talousvuonna nousi huimat 77 prosenttia edellisvuodesta: yhtiö teki voittoa noin 1,5 miljardia dollaria. Amerikan Nintendon johtaja Reggie Fils-Aime kertoi Wiin suosion yllättäneen hänetkin.
Omien sanojensa mukaan mies tiesi kaikkien jälleenmyyjille lähetettyjen konsolien katoavan kauppojen hyllyiltä, mutta erityisesti ei-pelaajilta saatua huomiota ja kohua hän ei osannut odottaa.

Heti tammikuussa alustalle julkaistiin Wario Ware: Smooth Moves, vähän myöhemmin päivänvalon näki Super Paper Mario. Kesällä Nintendo julkaisi Mario Strikers Charged Footballin, Mario Party 8:n ja puzzle-peli Big Brain Academyn. Capcom puolestaan helli pelaajia Resident Evil 4:n Wii-versiolla. Vuoden puoliväliin mennessä Wii-pelien kirjo oli kasvanut yli 50:een.

Kokonaisuutena pelitarjonta ei kuitenkaan ollut päätähuimaava, mikä johtui etenkin third party -nimikkeiden suhteellisen vähäisestä määrästä ja siitä, että julkaistutkin nimikkeet olivat lähinnä keskinkertaisia ja yksiselitteisen huonoja pelejä. Aika ajoin esiin nostettu mielikuva Wiistä shovelwaren ja PS2-käännösten kaatopaikkana syntyi etenkin tästä alkuaikojen heikosta tarjonnasta.

Laatupelien puutetta paikattiin kuitenkin vuoden loppupuoliskolla, jolloin nähtiin kaksi todella kovan luokan Nintendo-nimikettä. Metroid Prime 3: Corruption päätti suurta suosiota nauttineen trilogian kunnialla ja Super Mario Galaxy sai kriitikot laulamaan kuorossa hoosiannaa. Lisäksi alustalle saatiin ensimmäinen vahvasti liiketunnistusohjausta hyödyntänyt tasokas third party -peli, kun Capcomin seikkailu-puzzle-peli Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure ilmestyi kauppojen hyllyille.

2008 – suosion huipulla

Vuoden alkupuolella näki päivänvalon WiiWare-latauspalvelu, joka toi Virtual Consolesta ladattavien retropelien rinnalle täysin uusia pelejä ja mahdollisti ladattavan lisäsisällön tarjoamisen peleihin.

Nintendo lisäsi resursseja Wii-kehitykseen kasvattamalla konsolin kehitystiimien henkilöstömäärää ja vastavuoroisesti vähentämällä DS-projektien miehitystä.

Maaliskuussa 2008 päättyneen tilivuoden aikana Nintendo oli myynyt yli 18 miljoonaa Wiitä ja tuplannut näin tuottonsa edellisvuoteen nähden. Electronic Artsin toimitusjohtaja John Riccitiello myönsi yhtiönsä veikanneen väärää hevosta tehokonsoleihin satsatessaan.

Nintendo ilmoitti Wii-pelejä menneen Yhdysvaltain markkinoilla kaupaksi konsolin ensimmäisen puolentoista vuoden aikana noin 50 miljoonaa kappaletta, mikä oli uusi ennätys. Vuoden puoliväliin mennessä Wii oli ohittanut Yhdysvalloissa Xbox 360:n myynneissä, kun koneita oli myyty noin 11 miljoonaa.

Vuoden alkupuoliskolla Nintendo julkaisi jättimenestyksiä: Wii Fit, Mario Kart Wii ja Super Smash Bros. Brawl muodostuivat todellisiksi hiteiksi, jotka kärkkyivät myyntilistojen kärjessä pitkään. Super Smash Bros Brawl rikkoi Japanissa miljoonan kappaleen rajapyykin vain 11 päivässä, mikä teki pelistä Wiin nopeimmin myyneen nimikkeen nousevan auringon maassa; Yhdysvalloissa julkaisusta puolestaan tuli Nintendo of American kaikkien aikojen nopeimmin myynyt videopeli. Wii Fitistä tuli Iso-Britanniassa kaikkien aikojen kuudenneksi nopeimmin myynyt uutuuspeli; japanilaisista Wiin omistajista kolmasosalla löytyi ennen pitkää tasapainolauta kotoaan.

Loppuvuonna Nintendo pysyi kuitenkin melko hiljaisena. Konsolijätin joulumarkkinoille lanseeraamat Wii Music ja Animal Crossing: Let's Go to the City eivät nousseet samanlaisiksi myynti- ja arvostelumenestyksiksi kuin alkuvuoden nimikkeet.

Kolmannen osapuolen pelien määrä ja laatu kasvoi jonkin verran edellisvuodesta, vaikka parantamisen varaakin yhä jäi. Grasshopper Manufacturen alkuvuodesta julkaistu No More Heroes oli Zack & Wikin ohella toinen tasokas third party -peli, joka tukeutui vahvasti liiketunnistusohjaukseen. Capcom julkaisi PS2-peli Okamista Wii-ohjauksella varustetun version. Electronic Arts toi markkinoille itsensä Steven Spielbergin suunnitteleman palikanheittelypuzzle-pelin Boom Bloxin. THQ julkaisi alustalle de Blobin ja Activision Call of Duty: World at Warin.

2009 – pelitarjonnan kulta-aika

Vuoden alkupuolella Wii ohitti jo 50 miljoonan rajapyykin. Nintendon tulos maaliskuun lopussa päättyneeltä tilivuodelta kohosi runsaaseen 2,8 miljardiin dollariin, missä oli 8,5 prosenttia kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.

Vasta nyt kauppojen hyllyillä alkoi olla riittävästi konsoleita kysynnän tyydyttämiseen. Nintendo päättikin vähentää konsolinsa tuotantoa vähentyneen kysynnän vuoksi.

Yhdysvalloissa Wiitä oli myyty 31 kuukaudessa 20 miljoonaa kappaletta, ja Nintendo julisti laitteensa historian nopeimmin myyneeksi konsoliksi. Wii Play nousi Yhdysvalloissa 11 miljoonan kappaleen myynneillään vuosikymmenen myydyimmäksi peliksi.

Wiin hintaa laskettiin ensimmäisen kerran: Euroopassa hinta putosi 200 euroon. Esimerkiksi Yhdysvalloissa hinnanalennus nosti konsolin myyntejä 85 prosenttia.

Muun muassa Electronic Arts ja Activision Blizzard ilmaisivat halunsa siirtää suurempia resursseja Wii-pelien kehittämiseen.

Pelillisesti vuosi 2009 kuului Wiin parhaimpiin, mikä on ainakin puoliksi kolmannen osapuolen pelitalojen ansiota. Third party -tarjonta oli edellisvuosia suurempaa ja ennen kaikkea tasokkaampaa: konsolilla näkivät päivänvalon muun muassa Rising Star Gamesin Little King's Story, Segan Mad World ja House of the Dead: Overkill, Electronic Artsin Boom Blox Bash Party ja Dead Space: Extraction, Activisionin DJ Hero ja Call of Duty: Modern Warfare – Reflex Edition...

New Super Mario Bros. Wii oli puolestaan vuoden suurimpia Nintendo-julkaisuja. Lisäksi suursuosikit Wii Sports ja Wii Fit saivat uudet versiot, kun Wii Sports Resort ja Wii Fit Plus ilmestyivät kauppoihin. Nintendo julkaisi myös kokoelmapeli Metroid Prime Trilogyn ja ensimmäisen uuden Punch-Outin sitten SNES-aikojen.

2010 – vieläkin hyviä pelejä

Vuoden aikana Wii saavutti 10 miljoonan myydyn laitteen rajan Japanissa ja 30 miljoonan laitteen rajan Yhdysvalloissa. Euroopassa yli 20 miljoonaa kappaletta myyneestä Wiistä tuli vanhan mantereen kaikkien aikojen nopeimmin myynyt kotikonsoli.

Ubisoftin Just Dance -tanssipeli oli myynyt jo kaksi miljoonaa kappaletta, mikä teki siitä nopeimmin myyneen kolmannen osapuolen uuden nimikkeen Wiillä.

Yksi olennainen konsolisotaan vaikuttanut asia oli loppuvuodesta tapahtuneet Microsoftin Kinectin ja Sonyn Moven lanseeraukset. Kun kilpailijoilla oli vihdoin omat liiketunnistusjärjestelmänsä, Nintendo menetti kilpailuvalttinsa.

Third partyn vakuuttava pelitarjonta jatkui tänäkin vuonna: päivänvalon näkivät Capcomin Monster Hunter Tri ja Tatsunoko vs Capcom: Ultimate All-Stars, Activisionin Golden Eye 007 ja DJ Hero 2, Ubisoftin Red Steel 2, Disney Interactive Studiosin Epic Mickey, Grasshopper Manufacturen No More Heroes 2: Desperate Struggle...

Myös Nintendon oma tarjonta oli vahvaa. Vuoden aikana julkaistiin Super Mario Galaxy 2, Donkey Kong Country Returns, Sin & Punishment: Successor of the Skies, Kirby's Epic Yarn, Metroid: Other M ja Wii Party.

2011 – vaivalloista taapertamista

Vuonna 2011 laskussa olevat myyntiluvut saivat seuraa vähentyvistä pelijulkaisuista. Wiille ilmestyvien pelien määrä laski selvästi aiemmista vuosista, eikä alustalla juurikaan nähty kovan luokan julkaisuja.

Third party -tuki ei enää ollut yhtä vahvaa kuin vielä vuotta aiemmin, vaan pelitarjonta heikkeni selvästi. Vuoden merkittävämpiä pelejä olivat jatko-osat de Blob 2, Conduit 2, Call of Duty: Modern Warfare 3, Just Dance 3, Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games ja Rayman Origins, joka oli yksi harvoista hyvät arvostelut saaneista peleistä. Roolipelirintamalla Euroopassa nähtiin Xenoblade Chronicles ja Japanissa The Last Story sekä Pandora's Tower.

2012 – tien pää häämöttää

Vuonna 2012 alamäki on jatkunut aiempaakin syvempänä, kun pelijulkaisut ja myynnit ovat entisestään vähentyneet. Itse asiassa Wiin menekki ja pelien julkaisutahti ovat olleet niin alamaissa, että ulkopuolisen saattaisi olla vaikea uskoa laitteen yltäneen aikoinaan miljoonamyynteihin.

Kun kilpailijoiden konsoleille on ilmestynyt nimikkeitä yhä tasaiseen tahtiin, Wiin julkaisut ovat pysähtyneet kuin seinään. Laitteelle ei ole ilmestynyt enää edes suosittujen urheilupelisarjojen vuosipäivityksiä.

Tämän vuoden merkittävimpiin nimikkeisiin ovat lukeutuneet Ubisoftin Just Dance 4 ja Disney Interactive Studiosin Epic Mickey 2: The Power of Two. Länsimäiset pelaajat ovat saaneet pientä lohtua Japanissa jo aiemmin julkaistuista roolipeleistä: Euroopassa on tänä vuonna julkaistu Pandora's Tower ja The Last Story, joista jälkimmäinen näki päivänvalon myös USA:ssa yhdessä Xenoblade Chroniclesin kanssa. Nintendon itsensä julkaisemat mainitsemisen arvoiset pelit ovat olleet oikeastaan vain Mario Party 9 ja kokoelmapeli Kirby's Dream Collection: Special Edition.

Elokuussa tosin ilmestyi vihdoin kauan odotettu Dragon Quest X, joka saattaa jäädä Wiin viimeiseksi korkean profiilin julkaisuksi. Kyseinenkin peli julkaistiin tosin vain Japanissa, eikä sen tulemisesta muille markkina-alueille ole tietoa.

Kommentit

Vuodelta 2011 unohtunut mainita Nintendon viimeinen merkittävä julkaisu eli zelda skyward sword

Artikkelista unohtunut useitakin Wiin loppupään pelejä, kuten vuoden 2011 MotoHeroz, ja tämän vuoden Boom Street, Rhythm Paradise, Project Zero 2, La-Mulana ja Inazuma Eleven Strikers. Vaikka kehittäjien huomio siirtyi 3DS:ään ja sitten Wii U:hun ja Wiin tahti on hiljentynyt, on niitä mielenkiintoisia pelejä kuitenkin yhä tullut. Itse asiassa vuosi 2012 on ollut Wiille parempi kuin hiljainen vuosi 2011.

Wii jatkaa yhä myymistä, Wii U:n julkaisuviikolla Yhdysvalloissa meni kaupaksi myös 300 000 Wii-konsolia uuden konsolin julkaisusta huolimatta.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi