Kuten joku muukin varmasti huomasi, Bungien oli tarkoitus julkistaa E3-messuilla seuraava pelinsä, todennäköisesti Halo-sellainen. Studio ehti rakentaa hypeä niin kutsutulla Superintendent-kampanjalla, joka sisälsi eräänlaisten kuvien näppärää piilottelemista studioon liittyvään mediaan. Kampanja ehti pyöriä useamman kuukauden, ja fanit alkoivat jo kaivaa esille popcorneja, kun Bungie.netin etusivun korvasi mystinen animaatio sekä aikalaskuri. Jotain oli selvästi tulossa.
Viime viikon tiistaina tai paremminkin keskiviikkona Suomen-aikaa fanit saivat niskaansa kylmän ryöpyn. Etusivun hienot vihjailut korvasi Bungien studiojohtaja Harold Ryanin viesti, jossa hän kertoi pahoitellen julkistuksen viivästyneen. Syyksi ilmoitettiin julkaisijan päätös. Silloin hatutti ankarasti, enkä ollut varmasti ainut. Olin henkilökohtaisesti syöksynyt yhä syvemmälle Bungien ja Halon maailmaan työstäessäni 7. heinäkuuta alkanutta teemaviikkoa. Jo ennen teemaviikon alkua luin, että Bungiella olisi jokin paljastus hihassaan E3-messuja varten. Tämä oli yksi niistä seikoista, jotka pakottivat suorastaan starttaamaan teemaviikon seitsemännen kuun seitsemäntenä päivänä. Olin suoraan sanottuna hypettynyt. En oikein tiennyt, mitä tästä kaikesta olisi tuolloin keskiviikkoaamuna pitänyt sanoa.
Olen tyytymätön Microsoftin toimintatapaan. En voi tietenkään sataprosenttisen varma olla siitä, etteikö kyseessä olisi osittain Bungienkin vika, mutta julkisuuteen levinneiden juttujen perusteella studio on itse yhtä tuohtunut asiasta kuin fanitkin. Joidenkin raporttien mukaan kehittäjillä oli jopa 60 sekunnin traileri ja muuta kivaa esittelymateriaalia valmiina pelistä. Lisäksi verkkosivuille oli valmisteltu videota ja podcastia. Kaikista noloimman tilanteesta tekee se, että Microsoftin pääjehuista Don Mattrick on koko E3-katastrofin jälkeen iloisesti toitottanut Bungien kehittävän uutta Halo-peliä. Mitä järkeä tällaisessa toiminnassa on? Viedä nyt matto hyvän yhteistyökumppanin jalkojen alta, heittää järjetön määrä työtä ja fanien innostusta syvälle kaivoon. Uskon, että tämä aiheuttaa lisää kipinöitä noin vuosi sitten itsenäistyneen Bungien ja entisen isännän välillä. Tähän lisäksi on lyötävä vielä meidät pelaajat, fanit. Minä ainakin olen syvästi pettynyt.
Olen kuullut kaikki ne perustelut, joita Mattrick ja muut ovat esittäneet päätökselle ja ymmärrän niitä. Microsoft halusi keskittyä kuluvan vuoden tarjontaan ja osoittaa, että he pärjäävät ilman Haloa. Halo-julkistukset olisivat saattaneet jättää varjoonsa kaikki Microsoftin muut tuotteet, ja leikkaamalla Halot pois silmistä saatiin tilaa muun muassa Duffyn huikaisevalle esitykselle ja You’re in the movies -tempaukselle. Olivatko nämä pelit sitten fanien suututtamisen arvoisia? Emme ole vihaisia siitä, että Haloa ei näytetty. En kirjottaisi tätä tekstiä, jos julkistusta ei olisi hypetetty ja Mattrick olisi käytännössä varmistanut uutta Haloa haastatteluissa. Tilannetta ei olisi pitänyt hoitaa näin, ei lähellekään näin.
Microsoftilla ja Bungiella on ilmeisesti sopimus kahdesta pelistä. Lisäksi Microsoft omistaa oikeudet Halo-sarjaan. Ohjelmistojätti haluaa kuitenkin tällaisella tempauksella varmistaa, että studio etsii uusia yhteistyökumppaneita. En enää yhtään ihmettele, miksi Bungie halusi itsenäistyä, jos kulissien takana on harrastettu enemmänkin vastaavanlaista toimintaa.
Käsittämätöntä. Olen tuohtunut.