Kaunista hävitystä
Gamescomissa nähty esitys oli vain puolen tunnin mittainen maistiainen, mutta tämän lajityypin faneille siitä riittää ihasteltavaa pitkäksi aikaa. Vajaan 40 hengen tiimin voimin tehty rooliseikkailu on huikean kaunis sekoitus eri vaikutteita, jotka yhdistyvät tarinassa kuolemasta, rakkaudesta ja yliluonnollisten voimien välisestä taistelusta.
"Emme piilottele inspiraatioitamme", pelin taiteellinen johtaja Guillaume Broche hymyilee. "Japanilaisilla peleillä on ollut suuri vaikutus meihin".
Expedition 33 sijoittuu steampunkahtavaan maailmaan, jossa häikäilemätön voima, joka tunnetaan nimellä The Paintress, muovaa todellisuutta jokaisella pensselin vedolla. Vuosittain hän palaa ihmisten keskuuteen ja maalaa yhden ikäluokan pois olemassaolosta. On vain ajan kysymys, milloin ihmiskunta katoaa täysin.
Lukuisat tutkimusmatkat, nimessä nähdyt Expeditionit, ovat tuhoutuneet yrittäessään löytää keinoa pysäyttää hänet. Matka alkaa, kun sankarimme sisar katoaa yhdellä näistä tutkimusmatkoista, ja päähenkilöt lähtevät etsimään häntä keskeltä mystistä luonnonmullistusta, jossa todellisuuden rajat paukkuvat.
Jokainen alue, joka pelin demossa nähtiin, oli huikean kaunista katsottavaa. Varsinkin vedenlainen maailma, joka ei kuitenkaan ole veden alla, oli todella vaikuttava. Tekijät ovat ymmärtäneet, että unenomainen logiikka toimii, kunhan sen perusteet tuntuvat todelta. Nyt maailmassa voi nähdä kuplia leijuvan ilmassa, esineet liikkuvat kuin painotta, mutta jokin on jatkuvasti vähän vinksallaan. Kuin unessa, jossa ei voi lukea numeroita.
Esikuvat selkeästi esillä
Taistelut näyttävät sekoitukselta The Lost Odysseyn ja Persona-sarjan nopeatempoista taktista vuorottelua. Vaikka demossa nähdyt viholliset tuntuivat ottavan vastaan enemmän kuin tarpeeksi vahinkoa, kehittäjät vakuuttavat, että tätä hiotaan vielä.
Hyökkäykset ja torjunnat ovat kaikki kiinni nopeita reaktioita vaativissa napinpainalluksissa, joissa onnistunut olkanapin klikkaus tekee enemmän vahinkoa tai voi jopa pelastaa varmalta kuolemalta. Erityisesti hyökkäykset tuovat vahvasti mieleen 2000-luvun alkupuolen roolipelit, joissa mikään painonvoiman laki ei estänyt sankareita tekemästä huikeita piruetteja hyökkäysten ohella.
Valikot ja hahmosuunnittelut myös lainaavat esikuviltaan selkeästi. Mutta niissä on myös paljon ranskalaista vibaa, joka tuo kokonaisuudelle täysin oman fiiliksensä. Elokuvapuolelta voi tunnistaa Jean-Pierre Jeunetin teoksista tuttuja viittauksia, kuten pelin obsession monimutkaisten koneistojen sisälmyksiin. Tuttuun steampunk-tyyliin kaikki on mallinnettu viimeistäkin nappulaa myöten. Lopputulosta voisi ihastella tunteja.
Kunnianhimoiset tavoitteet
Pieneltä tiimiltä ei kunnianhimoa puutu. Vaikka pelin julkaisuun on vielä melkein vuosi aikaa, nyt jo puhutaan useamman kymmenen tunnin eeppisestä seikkailusta.
"Haluamme, että pelaaja voi nähdä paikkoja pelin alussa ja lopulta päästä käymään niissä, kunhan on selättänyt ensin tarpeeksi vahvoja vihollisia", Broche summaa. Tekijät haluavat tavoittaa saman seikkailun tunteen, minkä he kokivat nuorena ensimmäisiä tämän lajityypin pelejä pelatessaan.
Surrealistinen roolipeli on vielä hyvin keskeneräinen, mutta se näyttää ja kuulostaa luonnollisesta jatkumolta, joka kunnioittaa perinteitä syvästi. Meille, jotka kasvoimme näiden pelien parissa, se tulee varmasti olemaan mielenkiintoinen lisäys, jollaista on syytä odottaa. Toivottavasti pääsemme demoon vielä käsiksi tämän vuoden puolella.
Clair Obscur: Expedition 33 julkaistaan vuonna 2025.