Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Nariko ja iso miekka

Taivaallinen peli

Lähes kaikilla kuviteltavissa olevilla mittareilla Heavenly Sword on mestariteos. Graafisesti ja draamankerronnallisesti se nostaa riman korkeammalle kuin mitä videopeleissä on aiemmin nähty. Teknisesti se esittelee ratkaisuja, joita ei ole ennen käytetty edes elokuvissa. Pelimekaanisesti sen taistelujärjestelmä on tuore ja huippuunsa hiottu. Vain kuuden tunnin mittainen seikkailu on ohitse yhdeltä istumalta, mutta se jättää jälkeensä halun palata Narikon, Kain ja pahan kuningas Bohanin maailmaan uudestaan. Hyvä elokuvan tavoin Heavenly Sword jää pyörimään mielen taka-alalle elävine hahmoineen ja vaikuttavine tarinoineen.

Heavenly Sword kertoo tarinan Taivaan miekkaa vartioivasta klaanista, ja sen päällikön Shenin tyttärestä Narikosta. Maata raiskaava kuningas Bohan haluaa miekan haltuunsa keinoja kaihtamatta. Klaanin lähtiessä pakenemaan Bohanin joukkoja, Nariko saa miekan kantaakseen. Pako päättyy kuitenkin kuin seinään, ja epätoivon hetkellä Nariko tekee jotain, mitä kukaan kuolevainen ei saisi tehdä: hän nostaa miekan taistelussa toista ihmistä vastaan. Taivaan miekan käyttäminen tarkoittaa kuolemantuomiota kantajalleen, joten Narikolle jää jäljelle vain yksi tehtävä ennen kuolemaansa: hänen täytyy kostaa Bohanin pahat teot ja pelastaa mahdollisimman suuri osa ystävistään.

Miekan tarina

Heavenly Swordin kehittäminen aloitettiin jo ennen kuin ensimmäisiä huhuja PS3:n tulemisesta edes alkoi liikkua. Kehitysalustana olivat tuon ajan tehokkaimmat PC:t, ja pelin moottori suunniteltiin alusta alkaen niin järeäksi kuin Ninja Theoryn perustajat Nina Kristenssen ja Tameem Antoniades uskalsivat kuvitella. Heidän tavoitteensa oli luoda todellinen seuraavan sukupolven peli, ja uusi sukupolvi tarkoittaisi tässä tapauksessa elokuvallisen kerronnan lopullista läpimurtoa videopelimaailmassa.

Todellinen onnenpotku kehitystiimille oli törmääminen Sormusten herra -trilogiasta ja King Kongista tuttuun Andy Serkisiin. Klonkun ja jättiläisgorillan esittäjänä mainetta niittänyt näyttelijä esitteli Ninja Theoryn ja uusiseelantilaisen tehostepaja Weta Digitalin toisilleen. Yhteistyö on tuottanut hedelmää mullistavan kuvaustekniikan ja sen avulla tuotettujen välivideoiden muodossa. Näyttelijät eivät enää lainanneet vain ääniään valmiiksi animoiduille hahmoille, vaan heidän liikkeensä, eleensä, ilmeensä ja puheensa tallennettiin reaaliaikaisesti kuudellakymmenellä kameralla. Ääninäyttelemisestä oli siirrytty johonkin paljon suurempaan.

Käsikirjoituksesta vastaa Antioniadesin ja Serkisin lisäksi aiemmin sci-fi-novelleja kirjoittanut ja pelikäsikirjoitusten laadun kohottamista advokoinut Rhianna Pratchett. Heavenly Swordissa ei näykään pelikäsikirjoitusten yleisiä helmasyntejä, kuten kornia dialogia tai keinotekoisia juonenkäänteitä, vaan lopputulos on hillityn tyylikäs ja ytimekäs. Hyväkään teksti ei herää eloon ilman asiansa osaavia näyttelijöitä. Anna Torv tekee hienoa työtä kohtalonsa tuomitsemana Narikona, ja Lydia Baksh on hurmaavan sekopäinen Kai. Peli on kokonaisuudessaan käännetty suomeksi, ja dubattu versio toimii, vaikka siitä puuttuukin alkuperäisversion dramaattinen terävyys.

Muutenkin esimerkillistä äänimaailmaa täydentää Nitin Sawhneyn säveltämä taustamusiikki, joka yhdistelee itämaisia ja eurooppalaisia vaikutteita elokuvamaiseen tyyliin. Ääniraita vaihtelee rauhallisista puhallinmelodioista eeppiseen paukkeeseen, mikä viimeistelee tunnelman. Ainoa kauneusvirhe muuten niin täydellisessä pelissä liittyy loppukohtauksen sinfoniseen taustaan, joka ei tyylillisesti sovi yhteen kaiken muun pelissä kuultavan kanssa.

Aseiden käyttö

Heavenly Sword ei kuitenkaan loista pelkästään tuotantoarvoissa. Kaiken ytimenä on peliä varten luotu taistelujärjestelmä, joka perustuu kolmeen asentoon ja niissä tehtäviin liikesarjoihin. Narikon kantamaa ja hänet kiroavaa Taivaan miekkaa voi käyttää kolmella eri tavalla: yhtenä valtavana tai kahtena pienempänä sapelina, tai ketjujen päissä kieppuvina terinä. Näistä syntyvät voima-, nopeus- ja kaukoasennot, joilla vihollisia pystyy rankaisemaan lähellä ja kaukana. Torjuntanappia ei ole, vaan Nariko torjuu automaattisesti häneen kohdistuvat hyökkäykset, mutta vain jos seisoo oikeassa asennossa. Mikäli kaksi vihollista on hyökkäämässä eri tyylejä käyttämällä, ainoa ratkaisu on olla jossain muualla, mikä käy helposti oikeata ohjainsauvaa heilauttamalla.

Tarkkaan ajoitukseen perustuvilla vastahyökkäyksillä ja oikeaan rytmiin tehdyillä napinpainallussarjoilla saa Narikon kiihdytettyä hurjaan veribalettiin, jolloin suuremmatkaan vihollisjoukot eivät häneen pysty. Tarkkaavaisuutta vaaditaan etenkin pomotaisteluissa, joissa kuningas Bohanin kätyrit Lentävä kettu, Whiptail ja Torakka pyrkivät vuorollaan riistämään pahan kuninkaan hamuaman miekan Narikon kuolleista käsistä.

Toisena pelattavana hahmona nähdään itsensä kokoista varsijousta kantava Kai, joka tekee selvää päälle rynnivistä vihollisjoukoista maaliinohjautuvilla vasamillaan. Ammuskelun erikoisuus on nuolen saattaminen perille joko ohjainsauvaa tai liiketunnistusta käyttämällä. Heavenly Swordissa nähdään vihdoin toimivaa liikeohjausta, kun ammuksen suuntaa hienosäädetään Sixaxista kallistelemalla. Vaikka sauva on tarkempi, kallistusohjaus on immersiivisempi ja hauskempi.

Valtaosa Heavenly Swordin pelattavista osuuksista on taistelua. Nariko ja Kai liikkuvat vain pyrähdyksittäin taistosta toiseen, ja tarinaa kerrotaan elokuvamaisilla välivideoilla. Ongelmanratkontaa on vain nimeksi eikä toimintapelit joskus pilaavia tasoloikkaosuuksia lainkaan. Taistelu on se, minkä Ninja Theory osaa, ja mihin tässä pelissä keskitytään. Erinomaisesta rytmityksestä johtuen toiminta ei käy puuduttavaksi, vaan hengähdystauko koittaa aina ennen turhautumista.

Tekniikan kahdeksas ihme

Ensimmäisistä nähdyistä pelivideopätkistä alkaen Heavenly Swordia on rummutettu yhtenä näyttävimmistä peleistä koskaan, ja kun lopullisen teoksen saa käsiinsä, ei voi kuin yhtyä kuoroon. Kaikki häkellyttävän kauniista maisemista Narikon ihon epätasaisuuksiin on toteutettu uskomattomalla pieteetillä. Piirtoetäisyyksissä ei ole kitsasteltu, ja päälle vyöryvät vihollismassat peittävät valtavan maa-alan ilman havaittavaa ruudunpäivitysnopeuden putoamista. Erityisen henkeäsalpaavaa tämä on aivan loppupään kohtauksissa, joissa sankaritar tekee Bohanin armeijasta silppua sauronmaisella tehokkuudella. Voimiensa huipun saavuttaneen Narikon silmittömän tuhovoiman synnyttämää sadistista mielihyvää ei voi sanoin kuvailla.

Kaikki tämä on ohi noin kuudessa tunnissa, minkä vastapainona tarinan tiiveydestä ei ole tarvinnut tinkiä pätkääkään. Joka ainoa taisteluareena on oma ainutlaatuinen näyttämönsä tiellä ensimmäisestä linnakkeen puolustuksesta matkan päässä odottavaan vääjäämättömään finaaliin. Elokuvaohjaajan lailla Antoniades on tehnyt kipeitä leikkauksia poistamalla valmiita kohtauksia säilyttääkseen toimivan kokonaisuuden. Monissa muissa peleissä rytmitystä rikkoneet osiot on jätetty lopulliseen versioon, koska ne oli joka tapauksessa jo toteutettu, mutta Heavenly Swordissa moista kompromissia ei ole tehty. Ehkäpä poistetut kohtaukset julkaistaan myöhemmin ladattavina lisäosina.

Heavenly Sword on taideteos. Se on käsittämättömän hieno tuotos, joka jokaisen Playstation 3:n omistajan pitää kokea. Teknisesti se asettaa uuden mittatikun, johon PS3-pelejä voi jatkossa verrata, ja tarinankerronnallisesti se raivaa tietä uuden sukupolven videopeleille. Ninja Theory on lunastanut lupauksensa.

Galleria: 

Kommentit

Monet tuntuvat ottavan vähän turhan ankarasti tähän pituuteen kiinni hampaillaan vaikka eivät ole peliä pelanneet. Toki jos katsot peliä 6h pituiseksi mutta tämä onkin vain se aika mitä tarvitaan pelin läpäisyyn. Avattavaa riittää vielä moneksi tunniksi tuon jälkeen puhumattakaan Hell mode jota itse olen jo tovin vääntänyt. Kyllä tuon parissa voi sen 20h ihan rauhassa viettää aikaa ja enemmänkin.

IGN veti oman luotettavuutensa 7.0:lla pohjamutiin omissa silmissä näin pelin läpivetäneenä. Tuollaisella arvostelu menetelmällä saisi varmaan uusin zeldakin 7.0 ja luultavasti myös Geow, Bishock ehkä 8:n :rolleyes:

Pelaajan arvosana kyllä ihmetytti, vaikka onkin ankara arvostelu rima kyseisellä lehdellä niin tuntui että tuo seiska oli kuin suoraan IGN:ltä otettu mutta hieman paremmilla perusteluilla.

Itse en antaisi aivan 10- mutta 9+ ehdottomasti.

Pelaajalehti antoi tälle 7, ja te annatte 10-

Yrittäkääs nyt päättää, onko se keskinkertainen vai huippu peli.

Jokatapauksessa, en aio ostaa tätä, paitsi ehkä joskus alennuskorista. Ei oikein tämän tapaiset pelit sovi mulle.

"Jryi:ltä on pakko kysyä, että oletko pelannut N3:sta?"

N3 on hirveätä paskaa. Se ei loista taistelusysteemin syvyydellä, tarinalla tai teknisellä toteutuksella.

Heavenly Sword on toisaalta pelattavuudeltaan syvällinen (tekee kyllä monia erilaisia ratkaisuja kuin muut genren pelit, kuten semi-automaattinen blokkaaminen, mitkä ovat herättäneet ristiriitaisia tuntemuksia eri arvostelijoissa, toiset ymmärtävät ratkaisut kun taas toiset eivät), tarinaltaan erinomainen (juoni ei ole monimutkaisuuden huippu, mutta tunteita se kyllä herättää) ja tekniseltä toteutukseltaan parasta mitä tähän mennessä on nähty.

Mitä kestoon tulee, Heavenly Swordiin menee ensimmäisellä kerralla se 6-7 tuntia hyviltä pelaajilta, mutta sen jälkeen jää vielä Hell Mode, joka vaatii, että taistelusysteemi on todella hallussa ja jonka suurin osa pelin ostaneista on pelannut mielellään läpi. Jos pituutta verrataan esim. tämän vuoden yleisesti pidettyyn "Varma Vuoden Peli 2007" ehdokkaaseen, eli Bioshockiin. Bioshockin saa rykäistyä läpi reilussa kahdeksassa tunnissa, eikä se tarjoa erinomaisen tarinan ja tunnelman lisäksi mitään erikoista. Pelattavuus on melko keskinkertaista ja itseään toistavaa ähellystä (pahemmin kuin Heavenly Swordissa) eikä uudelleenpelattavuusarvoa juuri ole.

"mutta yleinen arvostelijoiden mielipide on ollut ankarampi arvosanaa kohtaan."

Suurin osa arvosteluista, niistäkin jotka antavat "vain" kasin, sanovat kuinka Heavenly Sword on pakko kokea ja että se helpostikin PS3:n paras peli. Numero tuntuu tippuvan vain ja ainoastaan lyhyyden takia, sillä mitenkään hirveästi arvostelijoilla ei ole valitettavaa (jotain, mitä minä en allekirjoita, monet huippupelit, kuten ICO, MGS2 ja Shadow of The Colossus, ovat suht lyhyitä kokemuksia, ICOn ja MGS2:n pääsee läpi nopeammin kuin Heavenly Swordin).

"-pelin pääsee summanmutikassa hakkaamalla läpi, miksi opetella mitään kovia komboja ulkoa kun niistä ei saa palkintoa, vaan tyytyy vain neliö-neliö-kolmioon?"

Olet vain helvetin tyhmä, jos pilaat pelikokemuksen rämpyttämällä samaa komboa. Ja sittenkin peli tarjoaa Hell Moden, jossa tuo ei enää päde. Taistelusysteemistä LÖYTYY syvyyttä, joten miksi heittää se hukkaan? Metal Gear Solid 2:n voi päästä läpi Rambo-tyylillä (hyvin pitkälti, parissa paikkaa pitää hidastaa tahtia), mutta kuka haluaa pilata erinomaisen hiippailukokemuksen sillä? Jos näkee sen vaivan, että opettelee Heavenly Swordin taistelusysteemin kunnolla, pelaaminen on erittäin hauskaa, paljon hauskempaa kuin God of Warin, jossa EI OLE sitä muutamaa komboa enempää.

God of Warista puheen ollen, Heavenly Sword voittaa sen aikalailla jokaisella osa-alueella. Taistelusysteemistä löytyy enemmän syvyyttä, tarina on huomattavasti parempi ja ymmärrettävistä syistä myös audiovisuaalinen puoli on huomattavasti parempaa. God of Warit saavat ysejä ja kymppejä joka puolella, miksei Heavenly Sword sitten saisi? Lyhyyden takia? Kuten sanoin, monet huippupelit ovat olleet lyhyitä, joten se on paska tekosyy alkaa huonontamaan erinomaisesti toteutetun pelin pisteitä.

Kymmenikkö-arvosanan koskemattomuudesta antaa parhaan kuvan IGN-sivuston GameBoy-puoli. Mitäköhän pojat oikein nauttivat vuosina 1999-2000. Go Nintendo!

Hieno arvostelu jryi. Itseään pitää laittaa aina vähän peliin eikä vain listata ominaisuuksia :)
Tietenkin saa olla erimieltä, mutta laadukkaan ja puolueettoman arvostelun huuteleminen on jo vittuilua.

"Pelaajalehti antoi tälle 7, ja te annatte 10-

Yrittäkääs nyt päättää, onko se keskinkertainen vai huippu peli."

Pelaaja käyttää ehkä ainoana mailmassa oikein tuota 1-10 järjestelmää. Monet sortuvat käyttämään sitä samalla tapaa kuin 4-10 järjestelmää.

7 = Toimii, takuuvarmaa viihdettä
5 = keskinkertainen

Eli keskinkertainen peli ei ole

Scatterbrain XO |

lisäisi jälleenpeluuarvoa olla ensin vahva mutta hidas tappokone vs. nopea ja ketterä kissa vs arkajalka kaukotaistelija.
- Tätä voi harjoittaa pelin 3 eri miekan toiminnolla. Pelaa ketterästi pienellä miekalla tai pelaa hitaasti isolla miekalla. Mutta tämä olisi pitänyt laittaa aukaistavaksi, niin silloin olisi näköjään uponnut.

pelin pääsee summanmutikassa hakkaamalla läpi, miksi opetella mitään kovia komboja ulkoa kun niistä ei saa palkintoa, vaan tyytyy vain neliö-neliö-kolmioon
- No jos joku pääsee pelin läpi noilla kahdella napilla, niin on aika jumala. Taitaa jäädä loppuvastus teilaamatta ja loppu näkemättä.

jos vihollista iskee jumalaisella aseella, niin on se kumma kun this-gen koneillakaan ei saada vihollisia kerralla hengiltä tai vaikka haavoitettua niin, että jäisivät kentälle makaamaan ja vaikeroimaan.
- No HS miekalla kuolee kerralla ja useampikin.

Sadistisimmat paskiaiset voisivat sitten vaikka tappaa nämä haavoitetut viholliset tai jättää taistelukentälle vuotamaan kuiviin.
- Pelin aikana tapahtuu.

Muistakaa myös se, että arvostelijat usein katsovat paljon pelin huonoja puolia läpi sormien, jos kyseessä on heidän sydäntään lähellä oleva peligenre/pelisarja. Esim. pidän paljon Medal of Honor-sarjasta ja vaikka tiedän, että Vanguardissa on vikoja ja peli saanut keskiverto vastaanoton kriitikoiden osalta, niin en anna sen häiritä kokemusta, koska onhan se Medal of Honor. Myös kaikista kauhupeleistä haluan kaivaa esiin kaiken hyvän ensin enkä huonot puolet, koska rakastan niitä:)

Xshava:

- Tätä voi harjoittaa pelin 3 eri miekan toiminnolla. Pelaa ketterästi pienellä miekalla tai pelaa hitaasti isolla miekalla. Mutta tämä olisi pitänyt laittaa aukaistavaksi, niin silloin olisi näköjään uponnut.

En tarkoittanut mitään aukaistavaa moodia, vaan rpg-tyylisempää tapaa, jossa teet (rakennat) sellaisen hahmon näistä nyt peliin integroiduista tyypeistä. Vähän samaan tapaan kun moni toivoi, että Bioshockissa olisi voinut vaikkapa kehittää hackerin tai meleetappajan tai "velhon" (siis Bioshockissa on samaan tapaan kaikki nuo saatavilla yhtä aikaa aivan kuten HS:ssä on -> ja minun mielestä jälleenpeluuarvo olisi parempi jos peli olisi tehty siten, että pitää pelata tietyllä tavalla läpi eikä niin että kaikki on käytössä samalla hahmolla). Tietenkin ainakin HS:n kohdalla se ei toimisi suoraan kuten Bioshockissa, vaan aika moni juttu pitäisi suunnitella uusiksi jotta tuommoinen toimisi. Mutta tuon paremmin en osaa selittää mitä tarkoitin.

- No jos joku pääsee pelin läpi noilla kahdella napilla, niin on aika jumala. Taitaa jäädä loppuvastus teilaamatta ja loppu näkemättä.

Tuo oli kärjistetty heitto. Mutta pelin tosiaan pääsee läpi opettelematta parhaimpia (tai siis teknisesti vaativimpia) komboja ja se on mielestäni suunnitteluvirhe. Hell tasosta en tiedä kun en ole sellaista pelannut.

- No HS miekalla kuolee kerralla ja useampikin.
- Pelin aikana tapahtuu.

Vihut kyllä kuolee kun tekee niille Mortal Kombatit, mutta "normaalihuitomisessa" ei ole mielestäni kauheasti hmm.. munaa tai sitä jotain. Ja tässä asiassa tuli eniten this-gen peleistä mieleen tuo paska (kuten Famaz asian ilmaisi) N3, jossa tulee satoja vihuja jatkuvasti päälle ja niitä saa aamunkoittoon asti huitoa ennen kun seuraava rypäs ilmestyy. Jonkin aikaa se on hauskaa, mutta lopulta alkaa ainakin itseäni vähän kyllästyttämään ja pelaaminen tuntumaan mekaaniselta työltä. Sitä jaksaa vain jotta näkee, miten juoni päättyy. Niin, silti N3 on mielestäni *hyvä* peli kuten tämäkin.

Mutta tämähän on vain minun IMO, ja olen sentään yrittänyt IMOani perustella.

EDIT: *ehkä* itseni on vaikein tätä arvosanaa ja arvostelua niellä sen takia, että Ninja Gaiden Sigma sai tällä saitilla arvosanaksi 8.5 ja se on mielestäni paljon parempi peli kun tämä. Mutta sekinhän on vain kahden eri arvostelijan IMOa ja Sigmaa vissiin rokotettiin siitä, että se oli "kuitenkin vain" xbox pelin paranneltu HD-versio..

Täällä odottaa minä ja 2 lasta tätä peliä kuin kuuta nousevaa... Demoa hakattu noin 10 tuntia, että eiköhän tätä kokopeliäkin tule se 200 tuntia helposti jauhettua...

"Vihut kyllä kuolee kun tekee niille Mortal Kombatit, mutta "normaalihuitomisessa" ei ole mielestäni kauheasti hmm.. munaa tai sitä jotain. Ja tässä asiassa tuli eniten this-gen peleistä mieleen tuo paska (kuten Famaz asian ilmaisi) N3, jossa tulee satoja vihuja jatkuvasti päälle ja niitä saa aamunkoittoon asti huitoa ennen kun seuraava rypäs ilmestyy. Jonkin aikaa se on hauskaa, mutta lopulta alkaa ainakin itseäni vähän kyllästyttämään ja pelaaminen tuntumaan mekaaniselta työltä. Sitä jaksaa vain jotta näkee, miten juoni päättyy. Niin, silti N3 on mielestäni *hyvä* peli kuten tämäkin"

Itseasiassa, tästä huomaa ettet ole peliä pelannut, pelin kohtauksissa jossa näitä vihollisia tulee nähtävästi N3:sen tapaan on vihollisten Hp:ta osattu hioa alaspäin joten normi rivi vihollinen kaatuu kerrasta tai kahdesta lyönnistä, ja useimmiten siitä yhdestä kahden käden miekan lyönnistä lentää 2-6 äijää koputtamaan taivaan portteja. Homma ei myöskään käy puuduttavaksi sillä nuo hoituu kohtuu nopiaa Super liikkeillä kuten esimerkiksi Kolmannen tason Voima tyylin super hyökkäys jolla saa niitettyä useita kymmeniä vihollisia hengiltä. Sadat viholliset eivät ala tässä tapauksessa puuduttamaan sitten yhtään. Kyseisen tehtävän voi päästä normaali vaikeusasteella ehkäpä 10-15 min läpi jos pelaa korttinsa oikein.

Ehkäpä silti omakohtainen lempi jakso tuo jossa juuri noita vihollisia se 500 kpl niitetään alussa.

offtopic näin system shock2:sta todella paljon pitäneenä:

"Vähän samaan tapaan kun moni toivoi, että Bioshockissa olisi voinut vaikkapa kehittää hackerin tai meleetappajan tai "velhon"

MITÄ EIKÖ SIINÄ VOI TEHDÄ TÄTÄ!
siinä tapauksessa peli on vain varjo siitä mitä System Shock on, (tuli jotenkin Deus Ex2 mäinen fiilis nyt kun tämä kerrottiin.) Siis tuossahan on kaikki se mikä system shockin idea oli ja tuon piti olla jatkoa kyseiselle loisto tekeleelle. Älä vain sano että siitä ollaan tehty sieluton räiskintä peli.

Noh, arvosteluhan on arvostelijan MIELIPIDE, eli turhahan siitä on valittaa kuinka paljon pelistä arvostelija tykkää. Hieman kyllä omasta mielestäni tuo arvostelu kalskahtaa puoluueelliselta... Mutta itse kyllä uskon enemmän Pelaajan arvosanaan 7, joka ei tietenkään ole huono muttei mikään messiaskaan kuten tämä arvostelu kertoo. Olen vain huomannut että Pelaajan arvostelut ovat lähempänä omiani kuin Konsolifinin, kaikella kunnioituksellakin.

6 Tuntia on kyllä minusta aika lyhyt, enemmän pidän Zeldojen 60 tunnista ;).

Mutta ihan hyvinhän sen ymmärtää jos joku tämänkin pelin arvostaa parhaimpiin, kaikilla on yksilöllinen maku. Tuskin täälläkään moni pitäisi Hearts of Ironeista niin paljon kuin minä, varsinkin kun pelin opettelu kestää noin 20 tuntia ja silloinkaan ei voi kaikkea oppia.

"6 Tuntia on kyllä minusta aika lyhyt, enemmän pidän Zeldojen 60 tunnista ;)."

Edelleen tuo 6h on pelin läpäisy normaalilla, tekemättä mitään muuta mitä pelissä voi tehdä kuten Hell-mode ja muu avattava sisältö. Vaikeus tasot ovat Hack and slash genren yksi pääasioista, mitä olisi DMC tai Ninja gaiden pelkällä normaali vaikeusasteella :/

äläkä ylistä liikaa 60h tuskin saa uusimpaankaan muutakuin tutkimalla maailman sentti sentiltä. kaverilta kuulin että hänellä pelikello tikittää 45h ja mitä hänet tunnen on hän tehnyt varmaan jo aika paljon extraakin pelissä. Hyvän pituisia pelejä muuten joten siinä ymmärrän pointtisi, mutteivät pärjää 180h Final fantasy XII:lle :P

Huhhuh! Pitääpä pistää vaimo lukemaan tämä niin näkee, että pelaamiseen voi suhtautua suuremmallakin kiihkolla kun tässä taloudessa. Miten ois jos linkattais tänne suoraan metacriticin keskiarvot arvosteluihin?

"Tuskin täälläkään moni pitäisi Hearts of Ironeista niin paljon kuin minä, varsinkin kun pelin opettelu kestää noin 20 tuntia ja silloinkaan ei voi kaikkea oppia."

Kuka on oikea henkilö arvostelemaan kyseisen pelin?
Pitäisikö Hearts of Iron antaa arvosteltavaksi kärsimättömälle Need for Speed -mättäjälle vai kokeneelle strategiapelien ystävälle?
Miten käy, kun ennakkoon huimasti hypetetty peli annetaan pelivajeesta kärsivän konsolin fanille arvosteluun? Oli pelissä sitten vikoja tai ei...

"Ninja gaiden pelkällä normaali vaikeusasteella :/"
Ekalla läpäisykerralla meni yli 12h. Toisella kerralla, mutta vaikeammalla asteella sitten jotain 8-9h. Mission Modeihin menee varmasti muutama tunti jo helpoimmalla.

Niin kauan kun metakritiikki laskee vain yhteen viralliaisia pelilehtiä ja pieniä fanisivustoja niin eipä noilla keskiarvoilla ole mitään hyötyä. Kun on oma lehmä ojassa kannattaa antaa antaa täysiä kymppejä tai nollia, koska ne vaikuttavat eniten keskiarvoihin.

"Ninja gaiden pelkällä normaali vaikeusasteella :/"
"Ekalla läpäisykerralla meni yli 12h. Toisella kerralla, mutta vaikeammalla asteella sitten jotain 8-9h. Mission Modeihin menee varmasti muutama tunti jo helpoimmalla."

Anteeksi jos olin hieman epäselvä, tuossa tarkoitin lähinnä tuoda esille vain kuinka tärkeitä nämä vaikeusasteet ovat Hack and slash peleissä. En verrannut aikaan, jossa Ninja gaiden on kyllä vahvoilla, mutta meno on vahvasti myös yksitoikkoisempaa kuin HS:ssä. Tietty tästäkin voi olla monta mieltä sillä molemmat ovat kyllä helmiä.

"meno on vahvasti myös yksitoikkoisempaa kuin HS:ssä"
En ole HS:a pelannut, mutta vähän epäilen. Ninja Gaidenista sentään löytyy hyppynappikin. Aseiden määräkin taitaa olla reilusti suurempi.

"En ole HS:a pelannut"

Aamen.

Scatterbrain XO | *ehkä* itseni on vaikein tätä arvosanaa ja arvostelua niellä sen takia, että Ninja Gaiden Sigma sai tällä saitilla arvosanaksi 8.5 ja se on mielestäni paljon parempi peli kun tämä. Mutta sekinhän on vain kahden eri arvostelijan IMOa ja Sigmaa vissiin rokotettiin siitä, että se oli "kuitenkin vain" xbox pelin paranneltu HD-versio..

No Sigman PS3 version arvosteli Hakkiz. Hän arvosteli myös Ninja Gaidenin, sekä Ninja Gaiden Blackin. Eli PS3 versio oli jo kolmas "sama" peli. Tällä haimme kokemusta, miten peli on erilainen PS3:lla jne jne. Uskon että väkisinkin kolmas kerta vaikutti.

Ehkä teimme väärin, ehkä emme. Ehkä olisi pitänyt peli arvostella tuoreelta kannalta.

PS3 version arvostelun lopusta napattuna:

Yllätyksettömän toteutuksensa ja karsittujen ominaisuuksiensa takia Sigma ei tunnu yksiselitteisesti ylivertaisimmalta Ninja Gaidenilta. Silti pelin vahvuus on edelleen ydinpelimekaniikassa eli taisteluissa, jotka pistävät adrenaliinin virtaamaan ja saavat onnistumiset maistumaan poikkeuksellisen hyvältä. Ninjakoululaisille Sigmassa riittääkin tekemistä viikoiksi, mutta kaiken oppineiden on ehkä harkittava oikean jatko-osan odottamista.

"Itseasiassa, tästä huomaa ettet ole peliä pelannut..."

Tuostahan huomaa vain, että luit tekstin just niinkun itse halusit. Koko lainaamasi kappale ensimmäisen lauseen jälkeen kertoo muisteluitani N3:sta, joka minulla tästä pelistä tulee mieleen pelimekaniikan osalta.

"MITÄ EIKÖ SIINÄ VOI TEHDÄ TÄTÄ!"

Kaikki on tietenkin mahdollista jos oikein kovasti itselleen niin uskottelee. Itse kykenin luomaan pelatessa illuusion, että olisin se naapurin kiltti poika, josta tulikin piikittelyn seurauksena jakoavainkaveri.

Kyllä joko Sony maksoi Konsolifinille tai sitten arvostelijalle. Sillä itse pelin läpi pelanneena, en voi mitenkään ymmärtää miten voi edes peli saavuttaa paremman arvosanan kuin kahdeksan? Ei tällaista sontaa enää, tuo arvostelu tuo mieleen republikaanien paasaukset siitä, miksi sota on oikeutettua ja on oikeasti hyvä juttu.

Kylläpä yhdestä arvosanasta nyt tulee vääntöä. Itse en mene sanomaan mitään, kun vain demoa olen pelannut. Paremmin asiasta tiedän sitten viikon päästä, kun peliä on tullut pelattua jonkin verran. Tosin vaikka demo hieno olikin, niin en peliä heti näin julkaisussa olisi mennut ostamaan ellei sitä olisi muutamalla eurolla saanut.

Mutta mitä tuolla oli aiemmin mainintaa Halosta niin onhan se nyt selvää, että peli tulee samaan lukuisia kymppejä arvosteluista vaikka peli tulee olemaan aivan sitä samaa mitä jo ykkösessä oli ilman suurempia uudistuksia mitä nyt grafiikat ovat parantuneet ja muutama uusi ase/ajoneuvo on lisätty.

Mutta tämäkin selviää sitten reilun viikon päästä, kun peli ilmestyy.

Kyllä vain Pawe, koko KonsoliFin on ollut vain Sonyn ovela juoni saada hyvä arvostelu tälle pelille. 'Harrastelijavoimat' sivuston takana ovat oikeasti osa Sonyn koneistoa, eivät ihmisiä ollenkaan vain hyvin kehittynyt tekoäly. He tai se kontrolloi tämän sivun lisäksi myös pojoismaiden varjohallituksia. Folding@home on vain tehokas tapa levittää tämä tietoisuus ympäri maailmaa jotta se voisi taas ensivuonna hyökätä ja antaa Metal Gear Solidille kympin.

Selvästi HS kiinnostaa, kun niin moni PS3:a omistamaton alan harrastaja on vaivautunut pelaamaan läpi pelin, joka ei ole vielä myynnissä. Joltain teistä varmaan voisi saada lainaan Mass Effectin, kun olette niin "connected".

Ei muuta, jatkakaa. Hauska lukea.

"Selvästi HS kiinnostaa..."

Ei vaan skandaalit kiinnostaa! :D

Ei muuta, jatkakaa jotta tästäkin työpäivästä tulisi edes vähäsen rattoisampi.

Olen pelannut tätä vain vähän, eikä tämän genren pelit nappaa kuin harvoin.. Yleisesti ottaen kympin kanssa kannattaa tietysti olla varovainen.

Välillä arvostelu (varsinkin ekan väliotsikon jälkeiset kappaleet) tuntuu menevän vähän lehdistötiedotemaiseksi kirjoittamiseksi.

Edit: ei sittenkään mitään. Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä kuten psyko sanoi.

Scatter: "Mutta jos vertaa OIKEASTI hyviin ja syvällisiin pelikokemuksiin aka Ninja Gaiden Sigma tai vaikka PS2:en God of Warit, niin voiko tämä oikeasti olla 10- peli? Eikö kysymys ole mielestäsi ihan oikeutettu eikä mitään itkemistä?"

Muista Scatterbrain XO, että jokainen arvostelu on kyseisen arvostelijan oma mielipide pelistä, kuten sinunkin kommenttisi. Sen sijaan, että kyseenalaistat jonkun toisen mielipidettä, kerro omasi ja se siitä. Ei se tuon vaikeampaa ole.

Itse olen suunnilleen samoilla linjoilla Jryin kanssa, eli HS on paras toistaiseksi PS3:lle julkaistu peli (itselleni siis).

"En ole HS:a pelannut, mutta vähän epäilen. Ninja Gaidenista sentään löytyy hyppynappikin. Aseiden määräkin taitaa olla reilusti suurempi."

NG ei tietenkään ole yksitoikkoinen, mutta mitä taisteluun tulee, niin omasta mielestäni monipuolisuudessa häviää heavenly swordille, thus yksitoikkoisempi. Yksitoikkoinen on hieman ehkä liian vahva termi silti tähän kuvaamaan.

no kenties voin valottaa hieman.

Hyppynappi.
Se miten sigmassa suurimmilta osin taistelussa hyödynnetään hyppynappia, on lähinnä tupla väistöihin, (roll+jump) mutta lähinnä se taistelussa tärkein hyppy tulee sieltä liikkeistä, eikä hyppynapista.
Eli siis molemmissa ,sekä HS, että NG:ssa löytyy liike joka heittää vihollisen ilmaan, odottamaan tappavaa miekka sarjaa tai izuma droppia.
Heavenly swordissa näitä ilmasarjoja on muistaakseni päälle kymmenen kahden sijaan.

Aseita on todella NG:ssa enemmän, mutta nämä voidaan jakaa periaatteessa jokainen omaan hieman toisistaan eroavaan taistelu mekaniikkaan, 1. hitaita moneen osuvia. 2. nopeita yhteen osuvia sekä 3. erilaisia variaatioita näistä kahdesta. HS antaa pelaajalle yhden suuremman taistelu mekaniikan, joka on jaettu kolmeen ja näitä voi vaihtaa vauhdissa vaikkapa kesken lyöntisarjan.
Tämä mahdollistaa sen että taidokas pelaaja voi taistella tehokkaasti puolustavampia, hyökkäävämpiä ja ampuma aseen omaavia vastaan, ilman valikko kahlaamista ja joissain tapauksissa kesken jopa combon.

Tietty loppujen lopuksi kaikki on mieltymyksestä kiinni
1 todella monipuolinen taistelu mekaniikka
vai
useampi pienempää.

tästä on myös mielestäni hyvä jatkaa.
HS2 (jos tulee) voi omata useamman todella monipuolisen taistelumekaniikan. jotka voivat käyttää myös kaavaa 1.nopeus 2.voima 3. pituus tai soveltaa jotain saman tapaista. Kuka sanoi että Heavenly sword on ainoa miekka kyseisessä universumissa?
NG2:nen toivottavasti on myös laajentanut isku valikoimaa suuresti myös vanhoilla aseilla.

Aikamoista vähättelyä. Kaksi eri ilmasarjaa NG:ssä? Mietipäs millainen peli Ninja Gaiden olisi ilman hyppynappia? Siinäpä sen huomaa kuinka paljon se tuo peliin lisää.

Okei siis Ninja Gaidenissa on vain kolme eri asetta. SELVÄ! Ymmärrän kyllä halusi puolustella yli 70 euron sijoitusta 5 tunnin peliin, mutta äläs nyt ala vähättelemään mestariteosta.

Aseiden lennossa vaihtaminen on hyvä ominaisuus ja siltä osalta HS viekin kohta 4 vuotta vanhaa peliä. Aplodit sille.

Vähättelet "yksi monipuolinen vs monta pienempää" -väitökselläsi jälleen Gaidenin asevalikoimaa. Pääaseen lisäksihän NG:ssa valitaan vielä Ninpo ja heittoase, joita on niitäkin montaa erilaista. Valikkosysteemi ei periaatteessa jaa NG:n taistelusysteemia eri osiin, sillä comboa voi ihan hyvin jatkaa aseen vaihdon jälkeen. Ninja Gaiden asemäärillä lennossavaihtaminen vaatisi melkoisen määrän pikanäppäimiä. NG2:ssa peli menee vielä paussille, mutta valikkoihin ei enää tarvitse mennä.

BTw. ei tästä pitänyt tulla mitään NGvsHS keskustelua. Eikö voitaisi vain kaikki nauraa/ihailla paskaa/mahtavaa arvostelua.

Juu turha tästä on tapella, NG on mahtava peli joka tuli sigman muodossa koettua usean pelitunnin myötä ja varmasti tulen vielä peliä pelaamaan enemmänki.

Pari asiaa silti jäi kaivamaan:
Hyppy nappi on kiva lisä NG:ssa joka tuo syvyyttä pelin tasohyppely/etenemiseen (jota kyllä toivoisi HS:ään) mutta taistelusta se ei juurikaan tee sen monipuolisempaa. Jossain tapauksissa jopa yksitoikkoisempaa kun eräs ilmasta tehtävä liike kärsii ylikäytöstä erityisesti katana pohjaisilla aseilla.

"Ninja Gaiden asemäärillä lennossavaihtaminen vaatisi melkoisen määrän pikanäppäimiä." Näinhän se on, mutta tätä voisi parantaa vaikka DMC metodilla jolla voisi valita vaikka kolme/kaksi muuta asetta pää aseen kaveriksi.

Ninpolle ja heittoaseille löytyy molemmille omat variaatiot HS:ssä.

NG2 tulee varmasti parantamaan paljon siitä mitä nähtiin 4 vuotta sitten tai sigmassa.
Jonka takia toivonkin että peli tulisi edes jokin kaunis päivä näkemään päivän valon myös Ps3 versiona kun sen verran positiivisen kuvan Team ninja jätti.

''äläkä ylistä liikaa 60h tuskin saa uusimpaankaan muutakuin tutkimalla maailman sentti sentiltä. kaverilta kuulin että hänellä pelikello tikittää 45h ja mitä hänet tunnen on hän tehnyt varmaan jo aika paljon extraakin pelissä. Hyvän pituisia pelejä muuten joten siinä ymmärrän pointtisi, mutteivät pärjää 180h Final fantasy XII:lle :P''

No joo, olen kyllä enemmän näitä rauhallisempia pelaajia ja pelikello tosiaan näytti pelin lopussa 62 ja puoli tuntia vaikka en edes kovin paljon sivutehtäviä harrastanut TP:ssä...

''Kuka on oikea henkilö arvostelemaan kyseisen pelin?
Pitäisikö Hearts of Iron antaa arvosteltavaksi kärsimättömälle Need for Speed -mättäjälle vai kokeneelle strategiapelien ystävälle?
Miten käy, kun ennakkoon huimasti hypetetty peli annetaan pelivajeesta kärsivän konsolin fanille arvosteluun? Oli pelissä sitten vikoja tai ei...''

No, hyvä pointti tuo arvostelijajuttu, mutta itse tarkoitinkin juuri että jotkut tykkää vaikka NFS:istä ja toiset HoI:sta. Aika hyvä pointti tuokin että HS on näitä ennen joulua-vajeen suuria nimiä. Tosiaan kun ei ole pitkään aikaan mitään pelivyöryä ollut niin helmiä alkaa väkisinkin arvostamaan.

jryi, Verkkokauppa.comista peliä on kannettu pois jo eilisestä asti, ja jos se kestää tosiaan 6 tuntia niin senhän ois ehtiny pelata läpi jo pari kertaa :)

Itse arvosanasta, I smell a fanboy.

Peli omasta mielestä tosi hyvä. Vaihtelevia arvosanoja saanut, mutta melkein kaikissa arvosteluissa ollaan todettu seuraavat asiat:
+Elokuvamainen, erittäin kaunis
+Hyvä juoni
+Suomeksi
+/-Taistelumekaniikka
-Kohtalaisen lyhyt
-Joskus taistelut menevät liiaksi mättämiseen

Itse arvostan enemmän noita edellä mainittuja juttuja (no suomenkielestä ei itelle kylläkään hyötyä) ja taistelumekaniikkakin itestä kohdalaan, vaikka siitä onkin ollut eriäviä mielipiteitä. Taisteluissa pärjää jotenkuten rämpytyksellä, mutta todellista tyyliä tulee, kun opit sen hienoudet. Itsestä kuitenkin peli ehdottoman hyvä ja sen takia pitäisi "kyllä mennä PS3 ostoon. ;(".

Ja omaksi arvosanaksi antaisin 9+.

demon kanssa pelaillut ja siinä vaiheessa ei kyllä tullut pakkoostos fiilistä mutta kyllä oli sen verti vakuuttava arvostelu että taidan kummiskin tämän kaupasta hakea, ja näistä purnauksista että on annettu liikaa pisteitä niin ei mielestäni bioshockikaan ollut 10 pisteen arvoinen vaikka moni arvostelija sen antoi, hyvä toki ei siinä mitään.

Olen lukenut monia Konsolifin arvosteluja, en ole ennen jryin tekstiin törmännyt.

Se mitä on tosiaan jo aikaisemmin sanottu - aika ylistävää tekstiä, vähän ehkä liiankin yksityiskohtaista - kaikkine vertauksineen ja taustakertomuksineen.

Jokaisella on tietenkin oma mielipide, mutta jokin tuossa arvostelussa, tai kutsuisinko enemmänkin tarinassa ei täsmää.

Eiköhän kymmenen arvostelun keskiarvo kerro enemmän kuin yhden.

vau puuttuu ne jenkkisivustojen "ei xbox-peli" miinuspisteet ja ne "ei nettipeliä" miinuspisteet. Hienoa. Ehkä "vähän" yläkanttiin pisteet, tosin jos vertaa vaikka Sigmaan niin kyllä ihan oikeutetut. Sigmasta ei ole Heavenly Swordin kanssa kilpailemaan. Itse olisin antanut Heavenly Swordille 9-9+...

PS. Aseiden määrää on tyhmä mennä vertailemaan tai valittaa hyppynapin puutteesta Heavenly Swordissa. Onko Twilight Princess sitten huono kun siinäkään ei sellaista ole?

"Eiköhän kymmenen arvostelun keskiarvo kerro enemmän kuin yhden."

Jos jenkkiarvosteluja ei lasketa mukaan, niin kyllä. Muuten ei. Eikä tietenkään mitään tilt.tv:tä.

"Lähes kaikilla kuviteltavissa olevilla mittareilla Heavenly Sword on mestariteos."

Hahah, pelkästään tuo riitti minulle syömään pohjan pois tästä arvostelusta. :)

Kaikilla on oma käsitys 10:n pelistä, jotkut pyrkivät olemaan todella kriittisiä ja jotkut taas eivät viitsi ruvetä valittamaan jokaisesta pienestä virheestä jotka voivat joidenkin mielestä olla jopa oleellisia pelille.

Tässäkin pelissä jotkut ovat vähentäneet arvosanasta mm sixaxista hyödyntävien kohtausten "huonoudesta" kun taas jotkut ovat näitä pitäneet todella hauskoina.

Joidenkin mielestä taistelu alkaa puuduttamaan, ja ei ihme sillä on tälläkin genrellä omat vihaajansa, ja ei Gow, DMC ja NGS:n juuri eroa tällä saralla sillä joillekin täysin vihollisten mättäämiseen perustuvat pelit eivät vain iske, kun taas toiset tekevät siitä taidetta.

Itselle Heavenly Sword kuitenkin oli laatumenoa alusta loppuun, ja vähän huono sanoa että oli sillä se on edelleen kun Hell Mode ja avattavat ovat edelleen kesken. Arvostelialle kelpasi niin hyvä sitten, parempi tuo mielestäni on kuin joidenkin lehtien/median suorakopiointi IGN:ltä.

"Aseiden määrää on tyhmä mennä vertailemaan tai valittaa hyppynapin puutteesta Heavenly Swordissa."

Ei rocky balboa tälläistä "valittanut".

"
Minä esitin mielipiteeni:
"meno on vahvasti myös yksitoikkoisempaa kuin HS:ssä"

ja hän puolusti:
"En ole HS:a pelannut, mutta vähän epäilen. Ninja Gaidenista sentään löytyy hyppynappikin. Aseiden määräkin taitaa olla reilusti suurempi."

Perkule siis mitä hel? Piti oikein katsoa, että olenko nyt jossain uutisessa kun näitä kommenteja on niin paljon :D

Huomatkaa, että arvostelu on vain yhden henkilön mielipide. Jos arvostelujen keskiarvo on 80 niin löytyy niitä arvosteluja molemmista ääripäistä. Jotkut tykkää jotkut ei....

Tuolta foorumin puolelta löytyi vähän tähän liittyen: http://www.konsolifin.net/bbs/showpost.php?p=512328&postcount=17450

"Mielestäni arvostelijan tehtävänä on kertoa mahdollisimman tarkasti OMA mielipiteensä pelistä, eikä piitata "yleisestä mielipiteestä". Karmeimmat arvostelijat ovatkin sellaisia, jotka päättävät arvosanan yleisön mielipiteen mukaan."

Tuohon menee puumerkki alle.

Mielestäni hyvä arvostelija myös arvostelee tuotteen rationaalisesti eikä vain sen "Wtfpwn" -tuntuman mukaan. Myöskin arvotelun on syytä olla kirjoitettu sellaisena, että tiedät lukevasi arvostelua etkä Sonyn lehdistötiedotetta. Tosin, eihän tämä minulta ole pois, kunhan vaan ilmaisen tässä *oman* näkemykseni asiasta. HS on hyvä peli, mutta ei niin hyvä *mielestäni* kuin tämä arvostelu antaa ymmärtää.

Voisi sanoa: BR:n verran tyhjiä lupauksia kauniilla ulkokuorrella..
Mihin kaikkeen sitä BR:n tilaa tarvitaan kun pelit lyhenevät kestoltaan ja pelattavuudeltaan..
Ylittää monet pelit Graafisesti, mutta ottaa monta askelta taakse muiden osa-alueiden kanssa..Mutta ei ole missään nimessä huono peli, vaan pelaaminen on hauskaa, tosin heikkoja hetkiä on myös mukana..Kestoa olisi vaan saanut olla näiden hienouksien kustannuksella hieman lisää..
Arvosana 8+

Hyvä muttei paras eikä myöskään mikään MGS4:n..PS3:n parhaimmistoa..Väliaikaisesti..

MItä he antoivat aikaisemmin, tuo neljä tähteä kyllä toimii ainakin oman mieleipiteeni kanssa sovussa.

"its suprising how difrence there is on the early review build that we first ran trough and the finished retail version. Because although the framerate still chugs at points it isnt the choppy slide show that drewer our ire first time around"

Reviw versio ja retail versio eroaa toisistaan o.O

"Hahah, pelkästään tuo riitti minulle syömään pohjan pois tästä arvostelusta. :)"

Mitäs tuossa nyt niin ihmeellistä oli. Onhan HS vahva teos ja monilta puolin onnistunut. Mielestäni vetää vertoja Bioshockille... Mutta tietenkin jokaisella omat mielipiteet.

EDIT: Kannattaa vilkaista Tilt TV:n arvostelu. Omasta mielestä järjettömästi hyviä pointteja. Eli sen Tv jakson voi katsoi menemallä osoitteeseen http://www.mtv3.fi/ -> valitsemalla sieltä anytime/netti tv -> viihde -> tilt tv -> 22.08 tullut jakso

"Itse lasken pelit yhtälaiseksi viihteeksi siinä kuin elokuvat tai kirjat ja näillä kaikilla on nykypäivänä yhtälainen mahdollisuus ihmisen koskettamiseen."

Olisi kivaa miten Cactus arvostelisi elokuvia, kun pelien arvostelu on niinkin yksinkertaista puuhaa kuin hän antaa ymmärtää.
Miten olisi tyyliin War of the Worlds: "Hieno audiovisuaalinen toteutus nostaa arvosanan yli kahdeksaan, Tom Cruise pääosassa ja perheenisän roolissa vievät arvosanan 9+ tienoille. Äkillinen loppuratkaisu laskee arvosanan jonnekkin 8.5 tienoille. Siihen voi jokainen vielä laittaa pisteen päälle tai pois, riippuen pitikö itse elokuvasta."

"Voisi sanoa: BR:n verran tyhjiä lupauksia kauniilla ulkokuorrella..
Mihin kaikkeen sitä BR:n tilaa tarvitaan kun pelit lyhenevät kestoltaan ja pelattavuudeltaan.."

Miten tälläinen heitto on päässyt modejen ohi?

Pelin ainoat viat on suhteellinen lyhyys, itsellä meni kuitenkin 9-10h,
ja restart nappulan puuttminen. Pitkähköt lataus ajat pelatessa uudelleen
eri kenttiä ottavat välillä päähän. Muutenhan peli on melko täydelinen.

Hemmetti miten paljon valitusta yhden arvostelijan mielipide tuo.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi